گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده

آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده

در حدود سه هزار نوع مار در دنیا وجود دارد که حدود ۷۰۰ نوع آن سمی است. و از میان آنها فقط ۵۰ گونه خطرناک بوده و می توانند برای انسان مشکل ساز باشند.  سالانه ۱۲۵۰۰۰ نفر بر اثر مار گزیدگی می میرند. از مارهای شناسایی شده در ایران ۴۰ گونه سمی  ،  هفت گونه نیمه سمی و ۱۳ گونه غیر سمی هستند . نوع مار گزنده ، محل گزش ، شرایط و امکانات محلی ، زمان لازم برای رساندن مصدوم به مراکز درمانی ،‌وسیله نقلیه ،‌شدت مسمومیت ،‌ تجهیزات مراکز درمانی نزدیک به محل حادثه و سایر موارد همگی متفاوت هستند . لذا ارائه یک دستورالعمل کلی و قابل اجرا در تمام موارد مار گزیدگی و برای تمام مناطق و کشورها مقدور نمی باشد .

مارگزیدگی از مواردی است که خیلی باید در مورد آن هوشیارانه و با دقت عمل کرد چرا که هر گونه غفلت ممکن است منجر به عوارض خطرناکی برای فرد مسموم شود .

در ادامه مطلب میخوانید:

مسکن‌ها (Analgesic) در موارد مقتضی برای تسکین درد تجویز می شوند .

موثرترین سرم ضد مار گزیدگی سرمی است که اختصاصاً بر ضد همان مار تهیه شده باشد .

 آدرنالین ۱۰۰۰/۱ جهت مقابله با انافیلاکسی آماده و در دسترس باشد

در گزش افعی‌ها معمولاً ادرار خونی یا هموکلوبینوری و بعد عدم انعقاد خون ظاهر می شود

و.....

ادامه مطلب ...

دانستنی های مفید در مورد بدن انسان

دانستنی های مفید در مورد بدن انسان

کلیه و سنگ کلیه
خوردن آب انگور خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد ، 44 درصد افزایش می دهد
.

مغز
مغز هنگام خواب ، فعال تر از وقتی است که شما تلویزیون می بینید.

رشد ناخن ها
ناخن انگشت وسط زودتر از ناخن شست رشد می کند.

انسان
در دنیا از هر 5 نفر 4 نفر موهایشان تیره است
.

بلعیدن غذا
هر فرد هنگام غذا خوردن به طور متوسط 295 بار عمل بلعیدن را انجام می دهد.

خواب
خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

علل سردردهای رایج
بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب است.

وزن مغز انسان
مغز انسان تنها 2% از وزن انسان را تشکیل می دهد ولی 25% اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف می کند.

رگ های بدن انسان
طول رگ های بدن انسان 560 هزار کیلومتر است
.

وزن انسان
وزن اسکلت انسان بالغ بر 13 تا 15 کیلوگرم است.

قلب و عروق
وقتی عطسه می کنید، قلب شما به اندازه 5/1 میلیون ثانیه می ایستد

آمار بدن انسان
انسان در مدت یک روز 1000 لیتر هوا تنفس می کند و قلبش در هر دقیقه 80 تا 100 بار می زند. با این شرایط قلب انسان 2 میلیارد و 58 میلیون بار بدون وقفه و اغلب بدون کوچکترین مشکلی می تپد.

دستگاه عصبی انسان
در بدن انسان بین 2 تا 4 میلیون نقطه ی درد وجود دارد که حساسیت آن نسبت به موقعیت پوست بدن فرق دارد
.

ماکزیمم تحمل در برابر سرما
بیشترین میزان سرما که بدن انسان قادر به ایستادگی در برابر آن است، 27 درجه زیر صفر است.

بیشترین انرژی صرف شده بدن
مغز بیشترین انرژی را در بدن مصرف می کند و به این دلیل گرم تر از دیگر نقاط بدن است

منبع:http://orskums.blogfa.com

عقرب گزیدگی

عقرب گزیدگی اغلب خطر ناک نیست و تنها باعث بروز علایم و نشانه ها موضعی در محل گزش می گردد. با این وجود باید کمک های اولیه ضروری را برای مصدومین انجام داد و خطر ناک بودن یا نبودن عقرب و شدت مسمومیت را به کادر درمانی و پزشک واگذار کرد .

کمک های اولیه:

ادامه مطلب ...

فواید شیر

فواید شیر  

کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در شیر است.

ادامه مطلب ...

اولین صعود بدون رول از مسیر کمپرسور

Cerro Torre ascents, 62 kb

سایت alpinist.com پیش خبری را منتشر کرده که حکایت از اولین صعود طبیعی بدون رولکوبی از مسیر بدنام کمپرسور در Cerro Torre پاتاگونیا دارد ، این صعود که آنرا جوانمردانه نامیده اند توسط هایدن کندی امریکائی و جیسون کروک کانادائی انجام شده که با توجه به فقدان مستندات هنوز صحت آن تائید نشده است.

این دیواره 3102 متری یکی از کوههای میدان یخی پاتاگونیای جنوبی در جنوب امریکا است که بین آرژانتین و شیلی قرار گرفته . چزاره مائستری دو بار در سالهای 1959 و 1970 تلاشهایی برای صعود از آن داشته که تلاش اول مورد تردید قرار گرفت و برای اثبات آن در سال 1970 با یک کمپرسور گاز سوز به منطقه برگشت که حمل و استفاده از آن موجب سلاخی این کوهستان و نصب رول پلاکهای فراوان تا ارتفاع 100 متر مانده به قله زیر قارچ یخی شد و با ادعای او مبنی بر اینکه قارچ جزء مسیر نیست عملیات را تا همینجا متوقف کرد و کمپرسور را همانجا به آخرین رول آویزان و به حال خود رها کرد و بخاطر این تخریب این مسیر به نام کمپرسور معروف شد. تمامی صعودهایی که از دهه سال 1950 تا  سال 2004 از جبهه های مختلف صورت گرفته همگی با استفاده از نصب رول بوده.

اخیرا" دیوید لاما سنگنورد جوان اتریشی نیز تلاشی نظیر چزاره انجام داد و رول پلاکهای بیشمار دیگری در این مسیر نصب کرد که به همین دلیل تا مدتها به دلیل آلودگی و تخریب کوهستان برای ساخت یک فیلم مورد انتقاد قرار گرفت. با درج این خبر در UKClimbing و مجله  Climbing ضمن استقبال از این نوع صعودها در انتظار درج اخبار تکمیلی آن هستند. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

مرگ یک کوه نورد اهل باسک بر اثر سقوط از کوه های پیرنه فرانسه

 مرگ یک کوه نورد اهل باسک بر اثر سقوط از کوه های پیرنه فرانسه 

کوه های پیرنه فرانسه

انجمن پزشکی کوهستان ایران: 17 ژانویه 2012 – یک کوه نورد 42 ساله که اصالتا اهل شهر باسک دونوستیا سن سباستین است روز یکشنبه عصر بر اثر جراحات ناشی از سقوطی مرگبار جان داد. این مرد موسوم به مانوئل د لا هوز، در حال فرود از یک دیواره یخی در قله Crabere در کوه های پیرنه فرانسه بود که این حادثه اتفاق افتاد. هنگام رسیدن تیم نجات وی جان داده بود. دوست این کوه نورد هم، رائول اوسا، هنگام فرود سقوط کرد و چندین ساعت بی هوش بود. پس ار بهوش آمدن با تیم های نجات تماس گرفت. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

بدترین فاجعه کوهنوردی ایران درزمستان سال1353

  

بدترین فاجعه کوهنوردی ایران درزمستان سال1353

انجمن پزشکی کوهستان ایران: حادثه دلخراش 13 دی 1353 قلّه توچال و........ بزرگترین فاجعه کوهنوردی سالهای قبل از انقلاب  می باشد که موجب کشته شدن تعداد زیادی از کوهنوردان در ارتفاعات توچال و دماوند و غار یخ مراد...بشرح زیر گردید.

1- در اواخر آذر ماه سال 1353 سه یا چهار نفر از کوهنوردان دانشکده فنی تهران قلّه دماوند را از مسیر ناندن صعود نموده و در برگشت از قلّه از طرف تخت فریدون یکی از این کوهنوردان داخل یکی از یخچالهای شمال دماوند سقوط و در دم کشته می شود و دوستان او که امکان حمل جسد او را نداشتند به تهران مراجعه و علیرغم اینکه تعداد زیادی از دانشجویان کوهنورد برای انتقال جسد به تخت فریدون رفته و فعالیت زیادی را شروع نمودند بعلت بارش برف زیاد و پوشاندن روی جسد موفق به پیدا کردن و انتقال آن نمی شوند. و در اوایل مرداد سال 1354 جسد مذکور را پیدا کرده و انتقال دادند.

توضیح اینکه ساخت جان پناه تخت فریدون در ارتباط با پیشنهاد ساخت آن بیاد کوهنورد مذکور              (احتمالا بنام فرشاد) در سالهای بعد و فقط به جهت دانشجویان کوهنورد دانشگاه تهران و بدون اطلاع فدراسیون کوهنوردی وقت ساخته شد که همچنان پایدار و قابل استفاده می باشد.

2-  د رروز جمعه 13 دی ماه سال 1353 عده زیادی کوهنورد قلّه توچال را در یک هوای خراب صعود می نمایند و بعلت سرمای شدید و باد و بوران در داخل جان پناه منتظر بهتر شدن هوا می شوند و چون هوا هر لحظه بدتر می شود تصمیم به مراجعت به هر صورت گرفته و متأسفانه بعلت باد و بوران و نداشتن دید مسیر را گم کرده و بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن با هوای خراب نزدیک غروب تعدادی از آنها به حدود گردنه پیاز چال رسیده و در حالیکه همه خسته و از پا افتاده بودند و  9 نفر از آنها هر طوری که روی زمین نشسته بودند بهمان شکل منجمد می شوند. یکی از کوهنوردان که تجربه و قدرت بیشتری داشت به نام ناصرملک محمدی کوهنوردفداکارگروه کا  وه بیشترین تلاش را برای نجات آنها می کند و حتی از پوشاک خود به آنها می دهد ولیکن موفق به نجات انها نمی شود و اگر خودش می خواست می دانست خود را نجات داده و به گریزد ولیکن بانهایت فداکاری و جوانمردی و انسانیت و بزرگواری در کنار آنها می ماند و جان خودش را هم از دست می دهد که تاریخ کوهنوردی ایران حرکت او را فراموش نمی کند.

چند نفر دیگر هم که امکانات بهتری داشتند چادر زده و شب را در چادر گذرانیدند ، و زنده مانده و صبح روز بعد موفق به مراجعت شده و خبرها را به کوهنوردان می رسانند.

برای حمل اجساد دانشجویان کوهنورد زیادی به شیر پلا و پیاز جان حرکت نموده و موفق به حمل اجساد به شیر پلا و انتقال آنها با هلیکوپتر به شهر می شوند و مرحوم ناصرگارسجی در هدایت و راهنمائی هلیکوپتر ها نقش فعالی داشت.

یکی از اجساد کوهنوردان در زیر یک تخته سنگ بزرگ و در یک مسیر بهمنی قرار داشت و برای حمل آن جنازه روز بعد در ساعت چهار صبح که هوا سرد بود و امکان ریزش بهمن کمتر اقدام و این جنازه هم حدود ساعت 10 صبح به شیر پلا رسید و به علت نیامدن هلیکوپتر و گرمای هوا در آن روز و صدای شکستن بهمن های زیادی د رمنطقه این جنازه بر روی نردبان بسته شده و با استفاده از طناب و وسائل فنی و همت و همکاری و هماهنگی کوهنوردان دانشجو از مسیر آبشار دوقلو پائین آورده و تحویل خانواده اش گردید.

یک جنازه دیگر هم در زیر یال پیاز چال در اردیبهشت ماه سال بعد توسط کوهنوردان دانشجو پیدا شده و به تهران حمل و تحویل خانواده اش گردید.

3- سومین حادثه دلخراش در همین ایام سقوط بهمن در زیر غار یخ مراده بود و کوهنوردان کانون کوهنوردی تهران پس از بازدید از غار د رمراجعت از غار و سرازیر شدن از دامنه زیر غار یخ مراد به علت شکستن بهمن و ریزش بهمن و مدفون شدن چهار نفر از کوهنوردان بنامهای احمد گلابی ، فاطمه میریان جعفرفولادی و.محمدرضافرشادمهر گردید. متأسفانه به علت تاریکی شب و خستگی و .... کوهنوردان زنده مانده موفق به انجام جستجو برای پیدا کردن کوهنوردان مدفون شده نگردیده و در حالیکه در محل کم عمق بهمن بودند و امکان نجات آنها وجود داشت.

به هر جهت زمستان بسیار غم انگیزی برای کوهنوردان بود من خود شاهد و در جریان بیشتر موارد فوق بودم با شخصیت بسیار خوب تعدادی از جان باختگان حوادث فوق و شهامت و فداکاری آنها آشنا بودم و همچنین همت و تلاش کوهنوردان برای پیدا کردن و حمل و انتقال اجساد از کوه را نمی توانم فراموش بکنم . یادشان گرامی باد.                                                   امیدوارم کمتر شاهد این وقایع دردناک باشیم.

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

موثرترین سنگنوردان جهان

Campus board  

 FA = First Ascent اولین صعود از یک مسیر سنگنوردی

Chipping = یک واژه سنگنوردی است که در اوایل دهه 80 و 90 میلادی کاربرد داشته و به معنی  تغییر در گیره های دست و پا  برای استقرار بهتر بر روی سنگ است ، امروزه این حرکت نیز نظیر flash یک حقه یا حرکت غیراخلاقی در سنگنوردی محسوب می شود.

Campus Board = صفحه ای نردبان شکل است که معمولا" از چوب ساخته می شود وصعود و فرود از آن فقط به کمک دستها انجام می گردد وبرای افزایش قدرت انگشتان و بازوها در سنگنوردی است .مخترع آن ولفگنک  گولیچ  سنگنورد آلمانی است

Discipline = در سنگنوردی به معنی سبک است (بولدر ، اسپرت ، سنتی ، ...)

Grade inflation = مدرک گرائی در سنگنوردی 

ادامه مطلب ...