گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

اهمیت تغذیه در برنامه های ورزشی و کوهنوردی:


اهمیت تغذیه در برنامه های ورزشی و کوهنوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: کربوهیدرات ها یکی از مهمترین منابع تأمین کننده انرژی برای ورزش های سنگین هستند. متخصصین تغذیه مدرن گاهی میزان انرژی تأمین شده توسط کربوهیدرات ها را بین 45 تا 60 درصد کل انرژی دریافتی پیش بینی می کنند. در رژیم غذایی ورزشکاران کربوهیدرات ها باید تأمین کننده 55 درصد از کل انرژی دریافتی باشند. این مقدار انرژی تأمین شده را به عنوان بهترین و مؤثرترین میزان توصیه شده می دانند. دلایل به شرح زیر است:

الف) مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات سبب ایجاد اختلالات گوارشی مانند نفخ، یبوست، درد و قولنج می گردد. علاوه بر آن کبد نمی تواند همه کربوهیدرات ها را متابولیزه کند و در نتیجه گلوکز به طور لحظه ای وارد ادرار می شود.

ب) زیاده روی در مصرف کربوهیدرات (رژیم های غذایی هایپرگلوسیدی) سبب کاهش اشتها و نیز عدم دریافت کافی پروتئین و چربی ها می شود.

ج) رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات معمولإ به لحاظ کلسیم ناکافی هستند.

د) اینگونه رژیم ها به علت داشتن انرژی زیاد سبب افزایش نامطلوب وزن می گردند.

ه) مصرف مقدار زیاد قند و شکر سبب اسیدی شدن محیط دهان می شود که پوسیدگی دندان ها را تسریع می کند . . . . . .

  ادامه مطلب ...

مراسم سالروز درگذشت همنورد حسین افشردل

مراسم سالروز درگذشت همنورد حسین افشردل




 

ادامه مطلب ...

تفاوت کوه نوردی در زمستان و تابستان

در زمستان و اوایل بهار کوهنوردی به واسطه ی وجود برف و یخ مشکل تر اسـت و بایـــد آن را جدی گرفت.

در ارتفاع بالای چهار هزار متر شرایط قطبی حکم فرما است و به همین دلیل آمادگی،توان و استقامت بیشتری در مقایسه با فصول دیگـــر دارد. کوچک ترین بی احتیاطی باعث صدمات و خطرات جدی می شود.

  ادامه مطلب ...

۱۳ مرحله کوهنوردی به زبان ساده(اختصاصی)


۱۳ مرحله کوهنوردی به زبان ساده(اختصاصی)

به نقل از ویکی کوه:

مقدمه.

چگونه یک کوه را صعود نماییم:

بالا رفتن از کوه از سوی برخی بعنوان یک ورزش شدید و سنگین برآورد شده است در حالی که کوهنوردان و ورزشکاران این رشته، آن را به سادگی یک تفریح و سرگرمی هیجان انگیز می پندارند. با این حال چالش نهایی که در این ورزش بیان شده قدرت، استقامت و از خودگذشتگی می باشد.

این موضوعات از طرفی می توانند بسیار خطرناک نیز باشند که در مواردی حتی منجر به مرگ طرف میشوند، به ویژه هنگامی که یک کوه نورد از درون و به سادگی باید خود را با عوامل طبیعی مانند آب، هوا، زمین، یخ و یا دیگر خطرات ناشی از آنها درگیر نماید.

بی تجربه گی، برنامه ریزی ضعیف، و تجهیزات نامناسب، همه می توانند در آسیب رساندن یا مرگ شخص نقش داشته باشند. بنابراین دانستن نکات اولیه و اینکه چه چیزی در این راه درست است بسیار مهم می باشد.اما با وجود همه این موارد منفی، زمانی که این مقوله ها به درستی و صحیح انجام شوند کوهنوردی تجربه ای هیجان انگیز و با ارزش خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم عناوینی را به عنوان راهنمای ساده و کلی در زمینه کوه نوردی و صعود یک کوه بیان کنیم که در آن به تشریح اصول پایه کلی که یک کوهنورد باید بداند و یاد بگیرد خواهیم پرداخت. بنابراین به تمامی افرادی که قصد شروع کوهنوردی دارند پیشنهاد می کنیم که به صورت متمرکز ۱۳ نکته زیر را دنبال نمایند. بررسی اجمالی و پایه در این مقاله به شما ایده های مناسبی نسبت به درگیری شما در کوه و صعود یک کوه خواهد داد

 

1

 

1- تحقیق و مطالعه

 

ادامه مطلب ...

ورزش‌هایی برای پیچ‌خوردگی مچ پا

ورزش‌هایی برای پیچ‌خوردگی مچ پا

کوهنوردی یکی از ورزشهایی است که پیچ خوردگی مچ پا در آن زیاد اتفاق می افتد. اگر مچ پایتان خیلی زیاد پیچ می خورد، نباید بی توجه از کنار آن بگذرید. بسیاری از کسانی که پایشان دائما پیچ می خورد، در دراز مدت دچار درد و ضعف مفاصل می گردند. درمان زودهنگام رگ به رگ شدن می تواند از مشکلات مچ پا جلوگیری کند.

Ankle_1

- کشش با پارچه یا حوله

– بر روی یک سطح صاف بنشینید.

  ادامه مطلب ...

گیر کردن طناب در دیواره- راهکارهائی برای پیشگیری و حل مشکل

گیر کردن طناب در دیواره- راهکارهائی برای پیشگیری و حل مشکل

یکی از لذت بخش ترین بخشهای دیواره نوردی  فرود از دیواره با طناب است.
کاری که از لحاظ فیزیکی چندان انرژی بر نیست و بعد از یک صعود سنگین و دشوار از یک دیواره بلند بسیار لذت بخش است.
اما با وجود راحتی و لذت بخش بودن , فرود خطرات و مشکلاتی با خود بهمراه دارد که آنرا حتی خطرناکتر و گاهی اوقات پیچیده تر از صعود می کند.
یکی از مشکلات عمده ای که همواره با فرود همراه است مشکل گیر کردن و یا لاخ شدن طناب است. بدین شکل که شخص فرود رفته و به کارگاه بعد می رسد اما هنگامی که قصد جمع کردن طناب را دارد هرچه تلاش می کند طناب به سمت پائین حرکت نمی کند و انگار نیروئی از بالا آنرا نگه داشته و اجازه حرکت بدان نمی دهد مشکل گیر کردن طناب همواره با دیواره نوردان همراه است اما هرچه دیواره نوردی کم تجربه تر باشد این مشکل برای او بیشتر رخ خواهد داد و حل آن نیز برایش مشکل تر خواهد بود.
در طول حدود 12 سالی که من به کوهنوردی فنی و دیواره نوردی می پردازم شاید بیش از 10 بار با این مشکل مواجه شده ام و با توجه به تجربیات و مطالعاتم راهکارهای ذیل را برای پیشگیری و رفع این مشکل پیشنهاد می کنم:

آماده سازی مقدمات فرود:
 
ادامه مطلب ...

ده نکته مهم که در صعودهای زمستانی باید مورد توجه قرار گیرد

ده نکته مهم که در صعودهای زمستانی باید مورد توجه قرار گیرد

مقدمه مترجم: 

کوهنوردی فنی زمستانه و تلاش بر روی مسیرهای سنگنوردی و یخ نوردی در فصل زمستان یکی از رموز پیشرفت کوهنوردی در بسیاری از کشورهای صاحب نام در این عرصه است.

 سنگنوردان و فنی کاران ما باید یاد بگیرند که فصل سنگنوردی و صعود دیواره ها فقط بهار و تابستان نیست و اگر قصد داریم سطح کارهای فنی حود را به کشورهای پیشرفته نزدیک کنیم باید به صعودهای فنی زمستانه رو بیاوریم. 

هدف از ارائه این مقاله ارائه نکاتی است که باید در صعودهای عمودی زمستانه باید مد نظر قرار بگیرد نکاتی که بسیاری از آنها در هر نوع فعالیت کوهنوردی دیگر نیز مصداق دارد ولی دراینجا با رویکرد صعودهای عمودی ارائه شده است. افرادی هستند که قصد دارند بعد از یک دوره سنگنوردی تابستانه وارد برنامه های زمستانه شوند خبر خوب برای این  افراد این است که  خیلی از مهارتهای  سنگنوردی تابستانه عینا" در برنامه های زمستانه نیز کاربرد دارند و خبر بد نیز این است که  اگر  شما به اندازه کافی تجربه کوهپیمائی ندارید قبل از اینکه اقدام به اجرای برنامه های زمستانه کنید باید مهارتهای لازم در اینخصوص کسب کنید و بعد وارد برنامه هائی از این دست شوید. در اینجا 10 نکته کلیدی که در برنامه های فنی  زمستانه باید مورد توجه قرار گیرد را ارائه می دهیم:

 1-کاهش طول  روز

در زمستان هوا سرد است, پیمایش مسیر بیشتر طول می کشد و روزها هم کوتاهتر می شوند. اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که ما باید مهارتهای فعالیت در تاریکی را یاد بگیریم کسب این مهارت  لازم است اما اگر حرکتتان را زودتر انجام دهید و مسیری را مطابق با توانائی خود و زمان مفید در دسترس خودتان  انتخاب کنید  نیازی نخواهید داشت که در تاریکی شب برنامه را به پایان برسانید.

اما به هیچ وجه روی اینکه حتما" در روشنائی روز به انتهای مسیر می رسید حساب نکنید و تمهیدات لازم را برای مواجهه با شرائطی که به علل مختلف صعود و فرود شما بیش از زمان پیشبینی طول بکشد و به تاریکی بر بخورید بیاندیشید(همراه داشتن هد لامپ با باطری اضافه و پوشاک مناسب  و ... )

 

2-کنترل وضعیت هوا

 
ادامه مطلب ...