گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

ورزش، کوهنوردی و افسردگی:

ورزش، کوهنوردی و افسردگی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: ورزش برای سلامتی جسم و روح ضروری است. ورزش موجب تخلیه احساسات منفی مانند عصبانیت، ناامیدی و کج‌خلقی می‌شود. این کار با تحریک تولید واسطه های شیمیایی عصبی مانند نوراپی نفرین انجام می‌شود و به بیرون آمدن شما از افسردگی کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی باید جزیی از درمان افسردگی باشد و حتی اگر به تنهایی استفاده شود نتایج شگفت‌انگیزی دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه و سه بار در هفته می تواند به اندازه‌ی روان‌درمانی برای درمان افسردگی موثر باشد. در یک مطالعه در سپتامبر سال 2000 محققان دانشگاه دوک دریافتند که ورزش به اندازه‌ی داروهایی که برای درمان و جلوگیری از عود افسردگی به کار می روند موثر است و به کار بردن همزمان ورزش و دارو اثرات بهتری دارد. همچنین ورزش عامل موثری در جلوگیری از بازگشت بیماری است. بیماران در این مطالعه از بیماری افسردگی اساسی (major depressive disorder) رنج می‌بردند. در این بررسی 156 داوطلب در یک دوره‌ی 4ماهه مورد بررسی قرار گرفتند. ورزشی که انجام می شد شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت 30دقیقه همراه با 10دقیقه گرم کردن و 5دقیقه نرمش برای سرد کردن بدن بود که سه بار در هفته انجام می شد.

  

ادامه مطلب ...

ضرورت استفاده از کرم های ضد آفتاب در برنامه های کوهنوردی:

ضرورت استفاده از کرم های ضد آفتاب در برنامه های کوهنوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: امروزه محافظت ازپوست درمقابل اشعه آفتاب یکی ازمسائل و مباحث جدی دربهداشت وسلامت پوست محسوب می شود. درکوه نوردی به دلیل تعریق در ارتفاعات و همچنین به دلیل شدت اشعه ماوراء بنفش درارتفاع، محافظت از پوست و استفاده ازکرم های ضدآفتاب ضرورت بیشتری می یابد. مطلب حاضر حاوی نکات مهمی درباره کرم های ضدآفتاب، نحوه انتخاب و نحوه ی استفاده از آن ها می باشد.

کرم های ضدآفتاب:
با نگاهی کوتاه به آثار استفاده ازکرم های ضدآفتاب بر بهداشت سلامت پوست و با رجوع به طرح درس های مختلف آموزشی فدراسیون کوه نوردی می توان دربهداشت فردی به این گونه مسائل که اهمیت خاصی نیز داده شده اتفاق نظر داشته که دراین بخش به طورکامل تر راجع به بهداشت پوست خواهیم پرداخت.

خطرات خورشید:
نور موج آفتاب ازطول موج های متفاوتی تشکیل شده است که براساس آن نام گذاری می شوند.
اشعه ماورای بنفش (uv) طول موج خاصی از نورخورشید است که انواع متفاوتی دارد که یک نوع آن به نام اشعه ماوراء بنفش A، عامل اصلی برنزه شدن است. جالب است که این اشعه ازشیشه عبور نمی کند و جذب شیشه می شود. اول بامداد و هنگام غروب این اشعه در حداکثر شدت خود وجود دارد پ. بنابراین صبح و هنگام عصر بیشترین صدمه رابه شما می رساند و می تواند اثرات مخرب خود را بر پوست شما باقی گذارد.

نوعی دیگر از این اشعه نوع B است که باعث برنزه شدن طولانی مدت پوست می شود. شما باید حوالی ظهر بیشتر مراقب این اشعه باشید چون شدت تابش آن در این ساعات بیشتراست. اشعه ماوراء نوع C از همه خطرناک تر است چرا که بیش تر سرطان های پوست و اکثر صدمات پوست را ایجاد می کند.

وقتی آفتاب مهربان می شود: . . . .   

 

ادامه مطلب ...

عضو جدید 9a زنان

Belgian rock climber Muriel Sarkany

 سنگنورد بلژیکی موریل سارکنی اولین 9a خود به نام Punt-x در جنوب فرانسه در دیولوپ را صعود کرد و پنجمین زنی شناخته شد که در این درجه (9a) سنگنوردی می کند.

این سنگنورد 39 ساله و 153 سانتیمتری یکی از بهترین چهره های دنیای صعودهای ورزشی بین سالهای 1996 تا 2009 بوده :  پنج بار مقام اورآل جام جهانی و مقام اول مسابقات لید قهرمانی اروپا در سال 1997 و قهرمانی سال 2003 در شامونی و سه بار مقام دوم مسابقات لید جام جهانی

بعد از بازنشستگی از مسابقات ، تمرینات خود را در آرامش و در حد و استانداردی عالی و درواقع بی سروصدا ادامه داد. در سال 2011 سه 8c و در سال 2012 دو 8c دیگر و اولین +8c خود به نام Ultimate Sacrifice را صعود کرد سپس توجه او به مسیر Punt-X در همان نزدیکی معطوف گشت ، مسیری که در سال 2007 توسط فرانسیس الکساندر چابوت ایجاد شده بود  ، از ماه آگوست تمرینات و تلاش او برای غلبه بر آن آغاز شد و در ماه اکتبر موفق به صعود از آن شد. موریل بعد از این موفقیت گفته : این یک رویا است که به واقعیت پیوسته ، صعود از یک 9a را فقط در خواب می دیدم و فکر نمی کردم روزی به واقعیت بپیوندد ، خیلی جستجو کردم تا این مسیر را پیدا کردم و به محض اینکه روی آن تلاش کردم دریافتم که روزی بر آن غلبه خواهم کرد، نتوانستم تمامی تکنیک ها را اجرا کنم و قادر نبودم سه توالی بدون توقف داشتم باشم ، گیره ها کوچک و تکنیک ها بولدری بود اما برای من زیاد دشوار نبود ، یک سرمایه گذاری بزرگ در زمان و انرژی بود و نتیجه آن ارزشش را داشت ، برای پروژه بعدی آماده هستم اما فعلا" در جستجوی آن می باشم و در حال حاضر فقط یک تمایل است ، سعی می کنم روی مسیرهای جدید تلاش کنم. سایر زنانی که مسیر 9a صعود کرده اند از این قرارند :

ردیف

نام سنگنورد

کشور(ملیت)

سال صعود

نام مسیر و مکان آن

1

جاسون برزیارتو

اسپانیا

2002

Bain de sang - سوئیس

2

شارلوت دوریف

فرانسه

2011

La grotte du Galetas/3p - وردون فرانسه

3

ساشا دیجولین

امریکا

2012

Pure Imagination -امریکا

4

الیزه دوفراسی

فرانسه

2012

La Reina Mora -سیورانا اسپانیا

5

 موریل سارکنی

بلژیک

2013

Punt-X - جنوب فرانسه

 منبع خبر و تصویر : planetmountain و 8a

لمور ، ربات سنگنورد ناسا

 

رباتی که می تواند به راحتی به اورست صعود کند

سال گذشته آزمایشگاه پرتاب موشک ناسا از ساخت رباتی اطلاع داد که با الهام از شمایل مرد عنکبوتی با پنچه هایی گیره ای به فضا پیما این امکان را می داد که به راحتی  ستاره های دنباله دار و سیاره های کوچک را مورد کاوش و پیمایش قرار دهد. طی یک سال گذشته این فن آوری در حال تکمیل و پالایش بیشتر بود و حالا به یک ربات جامع و یکپارچه سنگنورد که آن را لمور IIB می نامند تبدیل شده و می تواند سرادموند هیلاری را شرمنده سازد.

هر کدام از چهار بازوی مفصل دار این ربات مجهز به پنجه ای است که دارای 750 گیره کوچک می باشد که همگی دست ساز کارورزان تابستانی آزمایشگاه ناسا می باشند و این گیره ها برای گرفتن سطوح ناهمواری مثل صخره ساخته شده اند. این پنچه ها به اندازه کافی قوی برای نگهداشتن ربات روی سطوح مختلف حتی به شکل وارونه می باشند اما در جاذبه صفر احتمالا" نیروهای ضعیفی تلاش برای شکستن این پنجه ها خواهند داشت . لمور IIB لحظه ای را صرف جستجو برای کشف مکان مورد نظر می سازد مشروط به اینکه سیاره یا کوهستان مورد نظر دارای سطح صخره ای تقریبا" صاف باشد و لمور آن را تائید کند. در نهایت مقصد نهایی او کشف اجرام آسمانی است که از منظومه شمسی ما در حال عبور می باشند. اگر ناسا دوربینی برای پخش زنده به پشت این ربات کوچک نصب کند و آنرا به قله اورست بفرستد بی شک میلیون ها کوه نورد مشتاق به تماشای آن خواهند نشست. 

منبع : http://mountainflowers.blogfa.com/