گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

کوه Kailash با ارتفاع ۶۷۱۴ متر واقع در کشور چین

کوه Kailash با ارتفاع ۶۷۱۴ متر واقع در کشور چین

دیواره ای که هنوز صعود نشده

 

منبع:http://shazdekuchulo.blogfa.com

کوهنوردی در فصل سرما

کوهنوردی در فصل سرما

کوه نوردی یکی از رشته‌های پرهیجانی است که به اعتقاد بسیاری از دوستداران این ورزش در فصل سرد سال بسیار لذتبخش است.

چون در اغلب نقاط ایران رشته‌کوه‌هایی برای صعود وجود دارد بیشتر جوانان تعطیلات آخر هفته خود را به صورت گروهی یا انفرادی در دامنه کوه‌ها سپری می‌کنند. اما پرسش اینجاست در کوه نوردی چه نکاتی را باید رعایت کرد و آیا کوهنوردی در فصول سرد سال نیاز به داشتن مهارت‌ها یا توانایی‌های خاصی دارد؟

کوه نوردی در فصول سرد سال بسیار خطرناک است بنابراین برای پیشگیری از صدمه دیدن که ممکن است در کوتاه‌مدت یا بلندمدت سبب از کارافتادگی، نقص عضو، یا مرگ شود، بهتر است دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده باشید. علاوه بر آموزش، نوع پوشش و تغذیه در کوه نوردی خصوصا در این فصل از مهم‌ترین نکاتی محسوب می‌شود که رعایت آن می‌تواند تا حدود زیادی از مخاطرات کوه نوردی بکاهد.

پوشش کوه نورد

همراه داشتن پوشاک گرم و مناسب یکی از نکات اصلی کوهنوردی در این فصل است. سر و پا دو عضو مهم هستند که محافظت از آنها ضروری است. بیشتر آسیب‌های ناشی از سرما در قسمت‌های برهنه و بدون لباس بدن مانند صورت و انگشتان رخ می‌دهد. هرگاه دمای هوا پایین‌تر از دمای یخ زدن باشد، آسیب‌های سرما و یخ‌زدگی رخ می‌دهد. یخ‌زدگی محدود به پوست را سرمازدگی و یخ‌زدگی که به اعماق پوست و عضله آسیب زده باشد را سرماگزیدگی گویند. سرمازدگی، ناشی از یخ زدن آب روی پوست است که درنتیجه آن پوست قرمز و احتمالا متورم می‌شود. هرچند این نوع یخ‌زدگی دردناک است اما پس از گرم شدن اثری از آن به جای نمی‌ماند. البته سرمازدگی در یک نقطه ممکن است باعث ایجاد پوست خشک و حساس شود. ولی در سرماگزیدگی که بیشتر دست، پا، گوش و بینی را درگیر می‌کند به علت شدت صدمه خطرناک‌ترین پیامد، قطع عضو خواهد بود.بنابراین برای کوهنوردی در این فصل جوراب ضخیم، ترجیحا از نخ‌های طبیعی بپوشید. از پوشیدن دو جفت جوراب روی هم اجتناب کنید چرا که عرق پا دیرتر تبخیر شده و تاول به وجود می‌آید. کفش کوه نوردی باید گرم و سبک باشد و روی برف و یخ مقاوم بوده و لایه شوک‌گیر و عاج کفش بتواند از لیز خوردن جلوگیری کند. دستکش مناسب و ضدآب و کلاهی که سر و گوش‌ها را گرم نگه دارد فراموش نشود.

صورت و چشم‌ها را به وسیله پوشش‌های مخصوص و عینک‌های مخصوص کوه نوردی بپوشانید تا دچار برف کوری نشوید. به یاد داشته باشید لباس کوه نوردی باید مناسب فصل سرما باشد.

تغذیه کوه نورد

در فصل سرد سال کوه نورد باید از غذاهایی استفاده کند که افت دمای بدن را به حداقل رسانده و انرژی‌زا باشد، مانند شیر گرم به همراه عسل و مغزها.

استفاده از آب کافی و فراوان به همراه مولتی ویتامین (بنا به تجویز پزشک)، خوردن غذاهای مایع و نرم و استفاده از مواد قندی و نمکی در طول برنامه‌های کوه نوردی لازم است زیرا در ایجاد تعادل الکترولیتی بدن نقش بسزایی داشته و از بروز خستگی و کوفتگی مفرط عضلات پیشگیری می‌کند. مصرف انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه و کمپوت شده که از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند نیز توصیه می‌شود. در ارتفاعات تا حد امکان به جای قهوه و چای از آبمیوه استفاده کنید. در فصول سرد سال بدن کوه نورد بیشتر از تابستان عرق می‌کند و نوشیدن آب کافی روند چرخش خون را بهبود می‌بخشد، نوشیدن مایعات گرم همچنین می‌تواند نیرو و انرژی را تا حدود زیادی بالا برده و مانع سرمازدگی شود.

توصیه‌ها

- از صعود انفرادی و ادامه آن در شرایط جوی نامناسب اجتناب کنید.
- از عزیمت به مسیرهای ناشناخته و بیراهه بپرهیزید و در طول مسیر و زمان صعود با خانواده در ارتباط باشید.
- شماره تماس نیروهای امدادی و انتظامی منطقه را یادداشت کنید و حتی‌الامکان در فصل سرما از رفتن به ارتفاعات زیاد خودداری کنید.

توجه!

غیر از سقوط یا ریزش بهمن که گاهی به مرگ منجر می‌شود تغییر ارتفاع و کوه‌گرفتگی با علامت بارز سردرد، تهوع، استفراغ و ... وجود دارد که بی‌توجهی به این عوارض خصوصا در کوه نوردان مبتدی می‌تواند منجر به اختلالات ریوی و مغزی و در نهایت مرگ شود. 

منبع:http://alamkoo.blogfa.com

عضلات کوهنورد چگونه کار می کنند:

عضلات کوهنورد چگونه کار می کنند:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

انجمن پزشکی کوهستان ایران: توانایی فیزیکی و عضلات شما کوهنوردان کاملاً به هم مرتبط هستند. درک این موضوع باعث می‎شود تا شما برای رسیدن به هدفی که دارید انتخابهای بهتری داشته باشید.
برای حرکتهای سریع و آرام(نظیر کوهنوردی در کوهپایه ها)، عضلات مختلفی وجود دارد و فعالیتهای شیمیایی متفاوتی برای نیرو، حرکات انفجاری و استقامتی انجام می‎شود. هر دو نوع عضله و واکنشهای شیمیایی برای تولید انرژی به کار می‎روند. چه شما به یک انقباض عضلانی کوتاه(مثل سنگنوردی) نیاز داشته باشید، چه یک حرکت سریع ولی کوتاه مدت، چه یک حرکت قدرتی در زمان کم و در زمان زیاد.

انواع عضلات: کشیدگی سریع، کشیدگی آرام
عضلات کشیدگی سریع:
وظیفه این عضلات فراهم کردن نیروی کافی برای جابجایی های سریع است که در مدت زمان کمی انجام شود. این عضلات اکسیژن مصرف نمی کنند، بلکه نشاسته مصرف می‎کنند. (Glycogen)
واکنشهای شیمیایی که نشاسته مصرف می‎کنند به آنزیمهای بیهوازی نیاز دارند تا تولید نیرو نمایند. نشاسته در عضلات و جگر ذخیره می شود و با استفاده از کربوهیدرات با بدن شما ترکیب می‎شود. گذشته از این، عضلات برای شما سرعت و قدرت فراهم می‎کنند و خود دو دسته می‎باشند که برای کوششهای ماکزیمم و ملایم به کار می‎روند.

عضلات کشش آرام
این نوع عضلات مدت زمان کمتری منقبض (جمع) می شوند. اینها اکسیژن مصرف می‎کنند تا نیرو تولید نمایند و به آنزیمهای هوازی نیازمندند. عضلاتی بزرگ هستند مانند عضلات پا، ران، تنه، پشت و باسن و در چگونگی ایستادن نقش مهمی دارند (تعادل).
ATP مخفف کلمه Adenosine Tri phosphate می‎باشد و منبع اصلی انرژی برای تمام ساختار عضلانی بدن است. واکنشهایی شیمیایی مختلفی وجود دارد تا ATP را فراهم کند. وقتی از یک عضله استفاده می‎کنیم ATP تجزیه می شود تا انرژی و نیرو به دست بیاوریم.
. . . .


ادامه مطلب ...

مصرف مکملها در سنگنوردی:

مصرف مکملها در سنگنوردی:  

انجمن پزشکی کوهستان ایران: مکمل های مغذی و دارنده موارد کلی یا All in One که این مورد همانطور که اسمش هم مشخص میکند شامل مواد معدنی و ویتامینی است ، مثل کراتین کربوهیدرات و پروتین و همینطور ویتامین ها:

آمینو اسید ها:

شامل BCAA, HMB و گلوتامین ها

پروتین بار: شکلات مانند، دارای موادی مغذی

پودر پرتین: پودر دیر هضم برای ترکیب با مایعات

فرمول آنابولیک : کمک به توسعه عضلات و قدرت

مکمل های افزایش وزن: دارای کالری بالا ، کربوهیدرات ، پروتین برای ساخت سریع عضلات

مکمل های چربی سوز: کمک به افزایش سرعت چربی سوزی در بدن

مکمل های انرژی/استفامت : مکمل هایی برای تغذیه ثابت انرژی برای تمرین

کراتین: شامل CEE و Ethyl ester برای انرژی طولانی

مونوهیدرات کراتین: شناخته ترین شکل کراتین . . . . .

ادامه مطلب ...

عید سعید فطر بر همگان مبارک

 

یکی همه چی داره و هیچی نداره،یکی هیچی نداره و همه چی داره

یکی همه چی داره و خدانداره ،یکی خدارو داره و همه چی داره

یکی همدم تنهاییش ترانه هاشه

                          یکی تو گریه هاش خدا باهاشه

یکی مریض میشه بایدبمیره

                        یکی باباش براش دکتر میگیره

یکی شباش پره نوره چراغه

                        یکی نورش همون نور اجاقه

یکی شباش پراز زخم زبونه

                          یکی شبا میره رقص شبونه

یکی همدم تنهاییش ترانه هاشه

                          یکی تو گریه هاش خدا باهاشه

فراخوان ثبت وبلاگ در قسمت فید خوان هه لو موکریان

ثبت وبلاگ یا وب سایت در قسمت فید خوان هه لو موکریان


                     پیرو تماس های مکرر بازدیدکنندگان، از طریق ایمیل و تلفن جهت ثبت وبلاگ یا وب سایت خود در قسمت فیدخوان هه لو موکریان، تصمیم بر این گرفته شده که عزیزانی که تمایل به ثبت وبلاگ و یا وب سایت خود در این قسمت را دارند طی یک فراخوان به معرفی آن بپردازند.

      شما می توانید از قسمت نظرات این پست با ارسال نام وبلاگ یا وب سایت خود به همراه آدرس اینترنتی آن، وبلاگ یا وب سایت خود را در این قسمت به ثبت برسانید


پیشاپیش از همکاری شما عزیزان ممنون و سپاسگزاریم


«هه لو موکریان»