گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

تست اشعه مادون قرمز در کشف غار

Infrared view of a cave entrance.

تست ویدیویی عملکرد یک دوربین مجهز به اشعه مادون قرمز در کشف دهانه غار و حفره هایی که هوا در آن جریان دارد اخیرا" در یوتیوب به نمایش درآمده است.

فیلمی که توسط گریگوری اسپرینگر تهیه شده است غارهای مختلف و عوارض کارست را با استفاده از دوربین مادون قرمز 320 Tamarisk محصول تکنولوژی DRS نشان می دهد. برای نشان دادن عملکرد این دوربین در یافتن غارها و حفره های جریان هوا در یک صفحه مقایسه ای بین تصاویری که با اشعه مادون قرمز گرفته شده و تصاویری که با نورمرئی تهیه شده ارائه شده است. اگرچه در این ویدیو فقط فیلــــــم حفره های جریان هوا با استفاده از دوربین مجهز به اشعه مادون قرمز به نمایش در آمده اما نشــــــان می دهد که استفاده از این دوربین ها برای یافتن غارها موثر می باشد. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

نهال هایی که که کاشته نشد...

او یک قهرمان بود

کاک حسین برای ما همیشه یک قهرمان باقی خواهد ماند

 

                  او امدادگر و نجاتگری بود که امروز کسی به نجاتش نیامد   

 


قلب رئوف امدادگری که تا کنون بیش از 80 نفر را از غرق شدن در دریاچه سد مهاباد نجات داده بودعلی رغم عمل جراحی چند سال قبل از تپش ایستاد و جامعه ی کوهنوردی مهاباد به عزایش نشست. کاک حسین کوهنورد و شناگر و غواصی ماهر و توانمند و با اخلاق بود. دهها نفر را از حوادث کوه  و آبشارها نجات داده بود  

با کمال تاسف جناب آقای حسین افشردل دوست و همنورد خوب و با اخلاقمان ، دار فانی را وداع گفتند . بدینوسله گروه کوهنوردی هه لو  مصیبت وارده را تسلیت عرض می نماییم و از خداوند متعال برای ایشان و خانواده محترمشان صبر و شکیبایی آرزومندیم .



جاسون بره زیارتو

 

 سایت 8a  اخیرا" انتخاب محبوب ترین سنگنوردان جهان را موکول به رأی مردم نموده و برای دیدن این همه پرسی ابتدا باید گزینه خود را انتخاب کنید ، آشیما و اوندرا را انتخاب کردیم تا دریافتیم که نظر مردم جهان تا به امروز اینگونه است :

     زنان                                                                                           مردان

1-    لین هیل                                                                               1- کریس شارما

2-   ساشا دیجولین                                                                       2- آدام اوندرا

3-  جاسون بره زیارتو                                                                     3- ولفگانگ گولیچ

4-  آشیما شیراایشی                                                                   4- فرد نیکول

 لین هیل علیرغم گذشت اینهمه سال هنوز چهره پیشتاز و محبوب سنگنوردی زنان جهان است در باره او قبلا" به مختصر نوشته ایم اما اینبار بطور کامل از جاسون بره زیارتو خواهیم نوشت :

متولد 19 ژانویه سال 1972 در منطقه باسک واقع در شمال اسپانیا است که آنرا اوردیزیا می نامند ، گرایش او به سنگنوزدی بعد از دیدن یک برنامه مستند از تلویزیون اسپانیا بود که دو دختر در دره وردون واقع در جنوب شرقی فرانسه به سنگنوردی مشغول بودند. بلافاصله بعد از دیدن این برنامه شروع به سنگنوردی کرد اما تلاش او به تنهائی بی حاصل بود به کمک یک فرد حرفه ای احتیاج داشت ، دوست پسر خواهرش او را به چند سنگنورد معرفی کرد تا طریقه ای صحیح را در تمرینات خود در پیش بگیرد بنابراین سن واقعی آغاز فعالیت او 17 سالگی بود، با همنورد و همطناب طولانی مدت خود ریکــــــاردو اوته گی ازدواج کرد ، آنها منزلی در اسپانیا داشتند و برای ماه عسل به لندن رفتند ، ریکاردو در حد +8b سنگنوردی می کرد و رسما" مربی او شد، نکات مهم و طریقه تمرین کردن را به او آموخت ، در منزلشان دیواره مصنوعی برای تمرین داشتند اما لمس دیواره واقعی احساسی متفاوت برای جاسون داشت و قبل از هر جلسه تمرین ابتدا روی دیواره واقعی کار می کرد ، شاید در ظاهر یکسان بنظر می رسیدند اما خیلی زود جاسون ضعفها و امتیازات خود را تشخیص داد و سعی کرد که ضعف خود را برطرف کند ، از آنزمان که خود را شناخت بهتر و بهتر شد.

سفرهای سنگنوردی سالیانه او از سال 1989 آغاز شد و در سال 2002 اولین زنی شناخته شد که 9a/5.14d صعود کرد ، نام مسیر Bain de sang واقع در سوئیس بود که فرد نیکول نخستین بار آنرا ایجاد کرده بود و سومین 9a دنیا محسوب می شود، در همان سال جاسون Logical Progression را صعود کرد ، مسیری اسپرت که توسط دای کویامادا ایجاد شده بود. در ماه مه سال 2005 دومین صعود از Bimbaluna/۹a+/9a/5.14a/5.14d را انجام داد این مسیر توسط برادر فرد نیکول ، فرانسیسکو ، در ماه مه سال 2004 ایجاد شده بود که در سمت راست Bain de Sang است.

لیست کامل صعودهای او را در  اینجا ملاحظه کنید. شغل او فروش اوراق سرمایه گذاری و بیمه برای یکی از بانکهای اسپانیا است علاوه بر آن به فروش گیره های مصنوعی مشغول است که طراحی و تولید آنرا خود بعهده دارد.

هرگز از اینکه نخستین زنی لقب گرفت که مسیری در این حد و درجه صعود کرده خوشنود نبود و تقریبا" یک دهه است که فعالیت چندانی ندارد، جوائز دوران درخشش او :

1-    قهرمان برتر آرکو سال 2006

2-   ماجراجوی سال 2005 نشنال جئوگرافی

3-  میخ طلائی سال 2003 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

گشایش مسیر در توره إگر

 

Rangi  di lecco = یا عنکبوتهای لکو ،  یک گروه کوهنوردی است که در سال 1946 در ایتالیا تشکیل شده و اعضاء اولیه آن کوهنوردان معروفی چون بوناتی ، کاسین ، فراری و کونتی بوده اند ، لکو شهری است در شمال ایتالیا در ناحیه لومباردی و مرکز استان در فاصله 50 کیلومتری میلان.

شنبه 2 مارچ 2013 ماتئو دلا بوردلا و لوکا اسکیه را ،  برای نخستین بار پای بر جبهه غربی مخروط سنگی توره إگر در پاتاگونیا گذاشتند، اس ام اس آنها اینچنین بود "صعود دیروز انجام شد و فرود نیز به اتمام رسید و حالا در چادرمان هستیم ، چهار روز طاقت فرسا که ما را از پای درآورد اما از این بابت از تمامی عنکبوتها سپاسگزاریم"

 تلاش اولیه آنها در سال 2011 آغاز شده بود و امسال  سومین حضورآنها در منطقه از ماه ژانویه بود  ، آنها 7 روز در چادری که روی یخچال نصب شده بود برای مساعد شدن هوا انتظاری طاقت فرسا داشتند ، و در مقطعی از زمان حتی برگشت به پائین نیز برای آنها خطرناک بود اما به هر تقدیر مائو برناسکونی که تا این مرحله همراه آنها بود  به دلیل حضور در یک دوره آموزشی راهنمای کوهستان از صعود منصرف می شود و دو نفر باقیمانده  تصمیم می گیرند که ادامه دهند ، نوعی قمار با زندگی  که نیاز به دعای عنکبوت بزرگ تیمشان داشته ،  روز جمعه به منطقه Col de Lux می رسند و مسیری را در پیش می گیرند که با مسیر سال قبل آنها متفاوت بوده ، 4 یا 5 طولی که آنها را از کلاهک خطرناک و مملو از برف دور نگه می دارد،  بیواک می کنند و روز بعد به قله می رسند. 1100 متری که عاقبت تا انتها صعود شد ، در بازگشت نیز یک بیواک داشتند و ریزش سنگ و خستگی مفرط آنها را تهدید می کند اما به سلامت به چادر برمی گردند. جزئیات صعود و تصاویر آن هنوز منتشر نشده.

ایتالیائی ها با این جبهه داستانی طولانی دارند ، نخستین بار در سال 1985 تیمی به سرپرستی جینو بوسکین بر روی آن تلاش می کند ، سال 1989 اعضاء گروه عنکبوتها پائولو کریپا ، موریزیو مگی و الیانا دی زوتو  تلاش خود را آغاز می کنند ، مگی به ایتالیا برمی گردد اما مابقی به تنهائی به تلاش خود ادامه می دهند و البته هرگز به خانه برنمی گردند ، اجساد آنها را در ابتدای جبهه پیدا می کنند ، این تراژدی تاثیر عمیقی بر تاریخ کوهنوردی لکو از خود باقی می گذارد. سال 1992 ماریزیو جیارولی ، آندرا سارچی و اودوآردو راویرا  تا شکاف پونتاهرون پیش می روند. سال 1996 تلاش شجاعانه ای تا مرکز جبهه توسط لورنزو نادالی، پیترو دل پرا و آندرا سارچی صورت می گیرد که ریزش سنگ و یک سقف بزرگ و دشوار که مشخصه بخش پائینی این جبهه است ، کار آنها را متوقف می سازد. در سال 1997 ارمانو سالواترا و آدریانو کاوالارو ، روی مسیری تلاش می کنند که تا Col del lux پیش می روند اما بعد از 300 متر به دلیل سقوط ممتد سنگ کار خود را متوقف می سازند و حالا همین مسیر است که کوهنوردان جوان آنرا به پایان می رسانند، یک تلاش شجاعانه و منحصر بفرد. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

لوسی هرزوا

 

لوسی هرزوا  سنگنورد و یخنورد اهل چک مسیر "مردآهنین" M14 رابرت جاسپر  را  در Eptingen سوئیس تکرار کرد که احتمالا" سومین تکرار این مسیر می باشد ، به گفته سایت UKC این مسیر دشوارترین مسیر میکسی است که توسط یک زن صعود شده ، رابرت جاسپر در باره این صخره می گوید :  " منطقه آبشار Eptingen منطقه ای است که شامل یخ ، درای تولینگ و میکس است و به دلیل رطوبت منطقه و جنس بد صخره نمی توان آنرا یک مسیر اسپرت تابستانی محسوب کرد ، در بیست سال گذشته این منطقه فقط برای صعوهای یخ/میکس استفاده شده ، درست مثل مسیر معروف Ueschenen در سوئیس یا مسیر Vail در کلرادو"

ادامه مطلب ...

مسیری جدید در دیواره دندان گرگ

در ژانویه امسال (2013 میلادی) تیمی بین المللی موفق به ایجاد مسیری جدید تا انتهای دیواره Ulvetanna  "دندان گرگ"  2931 متر/'9،616 در منطقه دوردست کوئین مادلند قطب جنوب  یکی از برجسته ترین دیواره های دنیا شدند. لئو هلدینگ ، شان لیری ، الستر لی ، جیسون پیکلز و کریس رابون جبهه طولانی شمال شرقی که چهارمین مسیر تا نوک قله محسوب می شود را بطور کامل صعود کردند.

بسیاری از جزئیات این صعود هنوز اعلام نشده ولی مسیر شامل 35 طول با سختی E6  6b(5.12) A2 می باشد ، شکل مسیر ارتفاعی حدود 1098 متر را نشان می دهد اما قوس خط الرأس پیمایشی در ارتفاع 1739 متر را بوجود می آورد. Ulvetanna  نخستین بار توسط یک تیم نروژی از طریق جبهه غربی در سال 1994 صعود شد . دوازده ســـــال بعد برخی از اعضـــــــاء این تیـــــــم به منطقه برگشتند تا پیشگامان جبهه شمالی  باشند. در سال 2009 الکساندر و توماس هوبر با همراهی استفان سیگریست جبهه غربی را صعود کردند و در سال 2010 کوهنوردان روسی والری روزوف و الکساندر روچکین و تصویربردار توماس سنف این دیواره را تا قله صعود کردند و روزوف از فراز قله پرشی را انجام داد که ویدیوی پرواز او را می توانید در آدرس زیر تماشا کنید.

 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com

آسم در ورزش و کوهنوردی:

آسم در ورزش و کوهنوردی:
تالیف:دکتر حمید مساعدیان
عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی
انجمن پزشکی کوهستان ایران: آسم انسداد متغیر و برگشت‌پذیر راه‌های هوایی است که با التهاب و افزایش واکنش راه‌های هوایی در مقابل محرک‌ها همراه می‌شود. یکی از چهره‌های بالینی این بیماری، آسم ایجاد شده به‌دنبال فعالیت فیزیکی و ورزش می‌باشد. 
 
شرح بیماری : 

   کلمه آسم ( Asthma ) اصطلاحی است که برای توصیف بیماری ای به کار می رود که مشخصه آن، حملاتی از تنگی نفس است که به علت باریک شدن متناوب مجاری هوایی یا لوله های برونش ( در ریه ها) ایجاد می شود. عوامل و فاکتورهای مختلفی در ایجاد آسم دخالت دارند. همچنین این عوامل از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد . . . . . 

ادامه مطلب ...