گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

اشتک و جورنت بر فراز آیگر


Kilian Jornet y Ueli Steck en la cumbre del Eiger

 یولی اشتک اوایل پاییز عازم نپال شد تا روی نوپتسه تلاش کند اما به دلیل بارش شدید برف و شرایط جوی خطرناک از این صعود منصرف شد، در نپال فرصتی پیش آمد تا با دونده اسپانیایی کوهستان، کیلیان جورنت ملاقاتی داشته باشد و هر دو برای یک برنامه مشترک ابراز تمایل کردند.

 با برگشت به اروپا جورنت طی تماسی با اشتک اعلام کرد که هرگز جبهه شمالی آیگر را صعود نکرده و خیال دارد از کوهستان سوئیس دیدن کند. در پی آن یکشنبه گذشته عازم این کشور شد و هر دو در گریندلوالد دوباره یکدیگر را ملاقات کردند. هر کدام از تخصص خود بهره بردند، کوه نوردی سبکبار و دوی کوهستان. از گرینلدوالد که حدود 1000 متر بالاتر از سطح دریا است تا پای آیگر دویدند که تقریبا 2300 متر است سپس از مسیر سال 1938 هکمیر شروع به صعود کردند. زمانی که بر فراز قله 3970 متری آیگر ایستادند شرایط جوی عالی بود. با برگشت به گریندلوالد آنها زمان 10 ساعت و 2 دقیقه و 1 ثانیه را برای رفت و برگشت رکورد زدند و همان شب برنامه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

یولی اشتک که خود رکورد 39 بار صعود به آیگر را در اختیار دارد در باره این برنامه گفته : " من و کیلیان از هوای گرم و شرایط جوی عالی لذت بردیم و ترکیبی از دوی کوهستان و کوه نوردی را به اجرا گذاشتیم. من عاشق ورزش های کوهستانی هستم. " اشتک رکورد صعود سرعتی به جبهه شمالی آیگر را با زمان 2 ساعت و 47 دقیقه و 33 ثانیه در سال 2008 به ثبت رسانده. کیلیان نیز با انتشار یک کلیپ گفته در کنار اشتک موارد بسیاری را آموخته و سپاسگزار است که کوهستان سوئیس را به او معرفی کرده.

Kilian Jornet durante su ascensión con Ueli Steck a la cara norte del Eiger

مسیر کلاسیک سال 1938

این مسیر نخستین بار توسط هنریخ هارر، آندرل هکمیر، فریتزکاسپاراک و ویگرل یورک در جولای سال 1938 صعود شد. جبهه شمالی آیگر شامل مسیرهای بیشمار با دشواری های متفاوت است. ساده ترین آنها هنوز مسیر کلاسیک سال 1938 می باشد. 1800 متر عمودی با دشواری ED+: rock V-, aid (A0) و شیب یخی تا 60 درجه. معمولا برای صعود بین یک تا سه روز وقت نیاز دارد، بستگی دارد به توانایی کوه نوردان و شرایط جوی و گاهی نیز مستلزم صرف وقت بیشتری برای صعود است . این مسیر به دلیل ریزش سنگ، بهمن و یخ مسیری بسیار خطرناک شناخته شده است.

هدف مشترک احتمالی در آینده

کیلیان جورنت در ادامه پروژه " قله های زندگی من" تصمیم به صعود سرعتی به اورست را دارد و برای تحقق آن در فصل بهار عازم خومبو شد اما زلزله نپال تمامی برنامه های این فصل را متوقف ساخت. یولی اشتک نیز در گذشته تصمیم به گشایش مسیری جدید در اورست داشته و برای این برنامه با سیمونه مورو و جاناتان گرفیث همراه شده اما درگیری با شرپاها موجب انصراف از این برنامه شد، شاید جورنت و اشتک بتوانند برنامه های متوقف شده خود را در آینده درکنار یکدیگر اجرا کنند.

desnivel

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم آبان ۱۳۹۴ساعت 14:21  توسط گل کوه  |  نظر بدهید

پیرو گزارش قبلی، تیم کشور لهستان که در حال تلاش برای صعود به آناپورنای 4 است بعد از هم هوایی با یک بیواک تا یال  منتهی به قله صعود کرده اما حجم برف با تابش شدید آفتاب خطر وقوع بهمن را بوجود آورده و مجبور به برگشت به کمپ اصلی شده اند. دمای هوا منفی بیست و پنج درجه سانتیگراد و شدت وزش باد حدود 110 کیلومتر در ساعت بوده. 6 نوامبر شرایط جوی آنها را غافلگیر کرده، دوباره بارش شدید برف شروع شده، آنها در کمپ اصلی دور چادرها را با سنگ برای مقابله با باد پوشانده اند اما شدت بارش به حدی بوده که تقریبا زیر برف در حال دفن شدن هستند . تیم چاره ای جز انتظار برای شرایط بهتر ندارد.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد