گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

هیمالیانوردی و اصول آن

هیمالیانوردی و اصول آن

untitled

امروزه ورزشهای مرتبط با طبیعت یکی از گرایشهای جدی و جذاب مردم در زندگی صنعتی است، این ورزشها با توجه به تنوع مناطق طبیعی رشته های مختلفی را شامل می شود. از یک فعالیت آرام و لذت بخش کوهپیمایی یک روزه گرفته تا یک برنامه هیمالیا نوردی جدی همه این فعالیتها علاقمندان زیادی دارد. ورزشهایی همچون ترکینگ و گذر از مناطق کوهستانی در طی چند روز، قله نوردی، یخ نوردی، گذراز خط الراس ها، دوچرخه سواری کوهستان، غارنوردی، اسکی کوهستان، صعود از یخچالها و هیمالیانوردی انواع مختلفی از فعالیتهای ورزشی در طبیعت است.

هیمالیانوردی در اوایل صعود انسانها به قلل مرتفع(عرصه های هیمالیا از چین گرفته تا قره قروم پاکستان و مناطق پامیر) از رواج کمتری برخوردار بود ولی امروزه هر سال هزاران کوهنورد را بسوی خود می کشاند. هیمالیانوردی آنقدر جاذبه دارد که از یک ترکینگ ساده به کمپ های اصلی تا صعود قلل بلند 8000 متری و گذر از خط الراس های طولانی (در ارتفاعات بلند بالای 6000 متر) می تواند از صفر تا بینهایت کنجکاوی انسان را جوابگو باشد.

در دهه های 60 و 70 میلادی قرن بیستم تعداد کسانی که پا به هیمالیا می گذاردند از چند صد نفر تجاوز نمی کرد ولی امروزه خصوصا بعد از شروع قرن بیست و یکم هر ساله هزاران هیمالیانورد به مناطق کوهستانی هیمالیا هجوم می آورند و گاه در یک فصل صعود تعداد صعودکنندگان و علاقمندان به ارتفاعات بالاتر از 6000 متر با تعداد هیمالیانوردان در سه دهه اول شروع هیمالیانوردی برابری می کند. هیمالیانوردی در کشور ما نیز با تاخیر زمانی قابل توجه چند دهه ای از دهه 70 شمسی شروع گردید و در سالهای ابتدایی در قالب تیمهای ملی و امروزه در قالب تیمهایی از طرف گروه ها، باشگاه ها، هیئتهای کوهنوردی و یا در قالب تیم های تجاری و خصوصی هر ساله ده ها تا صدها نفر پا به مناطق بلند هیمالیا می گذارند.

هیمالیا نوردی در دنیا از مرحله جوانی به مرحله بلوغ خود رسیده ولی در کشور ما هنوز تجربه صعود به هیمالیا به تکامل خود نرسیده است و در حال گذار از دوره نوجوانی به کسب تجربیات بیشتر می باشد و مسلما گذر از این مرحله هزینه هایی خواهد داشت از جمله اینکه با حوادث مختلفی همراه بوده و خواهد بود.

وجود هیمالیا نوردان قوی و قدرتمند در این دو دهه موجب کسب افتخارات بسیاری برای ورزش کوهنوردی کشور بوده که نشان از وجود قابلیت های بسیاری در ورزش کوهنوردی و هیمالیانوردی کشورمان است.

متاسفانه در این چندین سال هیمالیانوردی کشورمان، کوهنوردان قابل و قدرتمندی را نیز از دست داده ایم که امروزه با توجه به علمی شدن ورزش کوهنوردی و خصوصا هیمالیانوردی در جهان لازم است قبل از تصمیم و اقدام به اجرای صعود در مناطق بلند جهان و هیمالیا توجه کافی به همه جوانب آن داشته باشیم تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کوهنوردی و هیمالیانوردی کشورمان نباشیم.


ادامه مطلب ...

کوه لوتسه

نام کوه : لوتسه
ارتفاع : 8516 متر، 27،920 فیت
محل قرار گیری : نپال، تبت
بهترین ماههای صعود : آوریل، می و سپتامبر، اکتبر
نزدیکترین فرودگاه بین المللی : کاتماندو
اولین صعود : 1956 هیئت اعزامی از کشور سوئیس

قله لوتسه به وسیله هیئت مساحی هندی قله E1 نامیده شد ولی به نظر می رسد که تا سال ۱۹۲۱ که تیم پیشرو شناسایی اورست به سرپرستی "هوارد باری "از دره "کاما" وجبهه غربی یخچال "کانشونگ" به این منطقه وارد شد هیچ نام محلی اعم از نپالی یا تبتی نداشته باشد. هوارد باری این قله را لوتسه lho-tse نامید که قله جنوبی معنا می داد(زیرا در جنوب کوه اورست قرار داشت) ابتدا قرار بود این کوه را تنها بعنوان یک ۸۰۰۰ متری فرعی بشناسند، ولی ارتفاع بالا و فاصله حدود ۳ کیلومتری از اورست بهترین دلیل برای مستقل شناختن لوتسه بعنوان چهارمین کوه رفیع دنیا بود.
گرچه این کوه چهارمین کوه رفیع دنیا بود اما همسایگی با غول اورست باعث شد که کوهنوردان پیشرو به آن اعتنایی نکنند. دشوار و خطرناک بودن جبهه کانشونگ و گرده شمال شرقی نیز از دیگر عوامل توجه نکردن به این کوه بود. یال شرقی که بسیار تیز و دندانه دار است پوشیده از برجهای یخی و صخره های یخ زده است. این یال دارای سه قله بلند فرعی است. شرقی ترین این قلل "لوتسه شار" با ۸۳۹۸ متر ارتفاع در فاصله ۱ کیلومتری از قله اصلی قرار دارد. بین قله اصلی و لوتسه شارهمچنین دو قله مرکزی قرار دارد، که یکی ۲۵ متر از لوتسه شار کوتاهتر و دیگری به همین میزان بلندتر است.

ادامه مطلب ...

قله لنین

قله لنین
ارتفاع:7134 متر
سلسله جبال:,پامیر
کشور: قرقیزستان
سختی: مشکل، نیاز به مهارتهای خاص صعود و مجموعه کاملی از تجهیزات کوهنوردی
بهترین زمان برای صعود :تابستان


قله لنین که اساسا به نام کافمن نامیده می شود، سومین قله بلند منطقه پامیر است. لنین نخستین قله 7000 متری بوده که در شوروی سابق در سال 1871 کشف گردید و به نام کاشف آن کنستانتین کافمن نامگذاری شد. بعدها در سال 1928 بعد از انقلاب روسیه و نخستین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به نام ولادیمیر لنین تغییر نام داد. ابتدا اینگونه تصور می شد که لنین بلندترین قله منطقه باشد, تا زمانیکه قله کمونیزم (7495 متر ) واقع در 60 مایلی جنوب غربی آن در سال 1933 صعود گردید که ارتفاع آن 300 متر از قله لنین بیشتر بود.
قله لنین در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان و نزدیک به مرزهای چین و افغانستان قرار دارد و یک قله بسیار عمومی و مشهور برای صعود می باشد. چرا که از لحاظ دسترسی و صعود به آن ساده بوده و شرایط جوی و آّب و هوایی آن معمولا مساعد است به همین دلیل یکی از مشهورترین قلل 7000 متری در جهان می باشد.که بیشترین تعداد صعود را به خود اختصاص داده است.
این قله نخستین بار در سال 1928 توسط آقایان کارل وین ، یوجین آلوین و راودین اسکیندر، اعضای یک گروه اکسپدیشن آلمانی صعود گردید. تعداد 16 مسیر به این قله وجود دارد که تعداد 9 مسیر در جبهه جنوبی بوده و 7 مسیر مابقی در دامنه شمالی قرار دارد.
ادامه مطلب ...

تعلیق ۳ ماهه‌ی فعالیت انجمن

تعلیق ۳ ماهه‌ی فعالیت انجمن

قابل توجه اعضا و دفترهای نمایندگی

همان‌گونه که در نامه‌ی زیر می‌بینید، انجمن کوه‌نوردان ایران باید کلیه‌ی فعالیت‌های خود را به مدت ۳ ماه قطع کند. هیات مدیره‌ی انجمن از تمامی اعضا و دفترهای نمایندگی درخواست می‌کند تا اطلاع بعدی و تا برطرف شدن مشکلات پیش آمده از فعالیت خوداری کنند.

بدیهی است که انجمن، حق اعتراض به این مصوبه و انچام پی‌گیری‌های دیگر را برای خود محفوظ می‌داند.

منبع: انجمن کوهنوردان ایران

هشدار به ورزشکارانی که به یک‌باره وزن کم می‌کنند:

هشدار به ورزشکارانی که به یک‌باره وزن کم می‌کنند:

6717.JPG

انجمن پزشکی کوهستان ایران: یک متخصص پزشکی ورزشی با بیان این که کاهش وزن ناگهانی باعث آسیب‌های جدی وغیر قابل برگشت می‌شود، گفت: ورزشکاران برای کاهش وزن مناسب باید در طول فصل تمرینات یک برنامه تمرینی مناسب و مدت زمان کافی را در نظر بگیرند.

دکتر"مریم ابوالحسنی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به این که بسیاری از ورزشکاران به منظور تاثیر وزن و اجرای ورزشی بهتر تمایل به کاهش وزن دارند، گفت: بیشتر ورزشکاران قبل از مسابقات شروع به کاهش وزن یک‌باره از طریق تمرینات ورزشی بیش از حد، ‌محدودیت غذایی و مصرف داروهای که باعث کاهش وزن از طریق ادرار می‌شود، می کنند که منجر به ایجاد عوارض جدی در بدن می‌شود.

وی درباره عوارض کاهش وزن ورزشکاران، گفت: کاهش وزن ناگهانی در ورزشکاران باعث از دست دادن الکترولیت‌های بدن مانند پتاسیم و سدیم، محدودیت در دریافت انرژی، از بین رفتن بافت عضلانی، بی‌حالی و ضعف بدنی در ورزشکار می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی، ادامه داد: اغلب ورزشکاران برای کاهش وزن سریع از لباس‌های پلاستیکی جهت تعریق استفاده می‌کنند که باعث تداخل در دمای مرکزی بدن، گرمازدگی شدید و حتی باعث مرگ و ایست قلبی در فرد می‌شود.

دکتر ابوالحسنی افزود: برای کاهش وزن مناسب باید در فصل تمرینات یک برنامه تمرینی و حجم تمرینی مناسب و مدت زمان کافی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ورزشکاران باید توجه کنند برای کاهش وزن مناسب و جلوگیری از آسیب‌های بدن غیر قابل برگشت و سایر آثار سوء، با متخصصین تغذیه مشورت کنند. 

منبع:http://iranmountainmedicine.blogfa.com

ده تکنیک و نکته کلیدی در سنگنوردی


ده تکنیک و نکته کلیدی در سنگنوردی

انجمن پزشکی کوهستان ایران: نکات کلیدی در صخره نوردی صخره نوردان مبتدی و ماهر می توانند با استفاده از این نکات عملکرد خود را بهبود بخشیده و هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار دهند.

1- در هنگام صعود خودتان را روی یک نردبان فرض کنید. با آرامش برروی پله حرکت کنید و پله بعدی را بگیرید و این حرکت را پله به پله تکرار کنید.

2- از نگه داشتن خود و انداختن وزن برروی دست ها خودداری کنید. چون این امر سبب می شود که بازوهای شما به سرعت خسته شده و نتوانید از آنها استفاده کنید.

3- از پاهایتان مثل دست هایتان استفاده کنید.

4- به پاهای خود اعتماد کنید. شما می توانید تمام طول روز را روی پاهای خود بایستید اما نمی توانید تمام طول روز را بر روی بازوهایتان آویزان باشید. اغلب مردم اول بر روی بازوهایشان آویزان میشوند و سپس سقوط می کنند. غولهای سنگنوردی معمولا به راحتی با استفاده از پاهایشان بر روی لبه ها قرار میگیرند.

5- به حمایتچی خود اعتماد کنید و فقط به صعود فکر کنید. اگر به حمایتچی خودتان اعتماد ندارید به دنبال یک حمایتچی مطمئن بگردید.

6- همیشه تمرکز خود را بر روی گیره های در دسترس بگذارید. گاهی اوقات شما می توانید با استفاده از یک گیره متوسط به یک گیره بهتر و ایمن تر برسید.

7- صعود همیشه از پایین به بالاست، نه از بالا به پایین. البته، اگر شما می توانید بالای مسیر را ببینید، بررسی کنید که آیا به الگوی کاری خاصی برای حرکت در قسمتهای بالاتر احتیاج است، به هر حال در هنگام صعود تمام حواس خود را بر روی بالا رفتن از قسمت های پایین متمرکز کنید.

8- برای صعود از یک شکل خاص، باسن شما باید در میانه آن شکل قرار داشته باشد. بیاد داشته باشید همیشه اسکلت بدن بار بیشتری را نسبت به ماهیچه های شما می تواند تحمل کند. اگر پاشنه پای شما بیش از حد در نقطه ای پایین تر از شما قرار گیرد متوجه می شوید که پای شما مانند چرخ خیاطی شروع به لرزیدن می کند. این اتفاق معمولا زیاد رخ می دهد. برای رفع این مشکل کافی است که شما به سادگی وزن بیشتری را بر روی انگشتان پاهای خود بیاندازید.

9- ترس از ارتفاع، طبیعی است. سنگنوردی برای غلبه بر همین ترس هست. زمان، مشکل ترس از ارتفاع را درمان می کند. اما یک ترفند خوب این است که همیشه به پاهای خود نگاه کنید و برای انجام این کار سعی کنید که پاهای خود را در موقعیت مناسبی قرار دهید.

10- عجله نکنید. سعی کنید مانند یک گربه صعود کنید: آرام، آگاهانه و دقیق. نحوه حرکت را از قبل تصور کنید و سپس آن را اجرا کنید. برای صعود از تمام اندام خود استفاده کنید نه فقط دست ها و پاها. قبل از صعود زمان زیادی در اختیار دارید، پس، از آن استفاده کنید. سعی کنید که حرکات خود را بسیار روان انجام دهید.

منبع: http://outdoorswithdave.com/climbing/climbing-tips
با تشکر از باشگاه شیراز جوان


منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com