گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

جایزه دستاورد کوه نوردی UIAA


 

18 اکتبر سال 2014

در مجمع عمومی سال دوهزار و چهارده  UIAA در فلگ استف آریزونا، جایزه دستاورد کوه نوردی  به استیو هاوس کوه نورد و صخره نورد امریکایی اعطاء گردید.

هاوس دیواره ها و کوه های سترگ بسیاری را در گوشه و کنار جهان صعود کرده اما صعود او به نانگاپاربات (8125 متر) که اولین صعود از جبهه مرکزی مسیر روپال در سال 2005 با همراهی وینس اندرسون بود هنوز شاخص ترین برنامه او محسوب می شود. برای مسیر 4100 متری هاوس – اندرسون درجه M5 X, 5.9, W14 تعیین شد. از هاوس پرسیده شد چه چیز این چالش دشوار و بسیار فنی و سبکبار را دوست دارد و او پاسخ داد:

"من عاشق پیچیدگی و حل دشواری هستم ، عاشق محیطی هستم که این کار را در آن انجام می دهم  و عاشق مشارکت و ارتباطی هستم که از آن ناشی می شود ، من حتی عاشق صبح زود هستم  و عاشق همه اینها  هستم"

او می گوید:

" هیچ چیز روی یک دیواره اگر در مکانی دور افتاده باشد ، قابل اعتماد نیست ، عوامل بسیاری هستند که موجب نتیجه نهایی می شوند از جمله شرایط جوی ، غذا ، دسترسی به امکانات ، همنورد ، ارتفاع و لیستی که در حین کار نیاز به آن احساس می شود"

ماجراهای صعودهای او در سراسر جهان تقریبا به Mount Temple نزدیک دریاچه لوئیس در آلبرتا در سال 2010ختم می شود. بروس میلر با او همراه بود و تلاش آنها منجر به ایجاد مسیر جدید دیگری شد. هاوس یک گیره پا را از دست داد و ناگهان خود را در فضا معلق دید. بعد از یک سقوط 25 متری و کوبیده شدن به دیوار با شکستگی لکن از 20 جا و آسیب های داخلی بیشماری از جمله سوراخ شدن ریه مواجه شد. جای خوشبختی بود که زنده ماند اما قرار گرفتن در چنین شرایطی موجب یک دوره درون گرایی عمیق برای او شد و در این زمان بود که تصمیم گرفت آلپاین منتورز را تاسیس کند که به کوه نوردان مشتاق برای صعود از دیواره های سترگ و دشوار در یک برنامه ریزی دو ساله کمک می کند.

 رئیس UIAA فریتز وریجلند گفته : " هاوس الهام بخش و الگوی کوه نوردی جهان است و گزینه ای است شایسته از بهترین کوه نوردان و صخره نوردان جهان . او نه تنها یک کوه نورد مشهور بین المللی است بلکه یک گام فراتر و بالاتر از کوههایی که صعود کرده قرار دارد ، او خود را وقف آموزش آنچیزی که آموخته به کوه نوردان جوان علاقمند کرده.

هاوس امروز خود را به عنوان یک کوه نورد ، سخنگو ، راهنمای کوهستان ، نویسنده و مربی معرفی می کند. او تلاش به ادغام تمامی جنبه های مختلف بر اساس یک فلسفه از آگاهی و تجربه دارد. کتاب "آموزش کوه نوردان جدید" او با استقبال خوبی روبرو شده و راهنمایی است برای یک کوه نورد بعنوان یک ورزشکار. او معتقد به یک گفتمان مهم و جدید در خصوص ضرورت یک زندگی متعادل از جنبه های روحی و فیزیکی است و می گوید سنگنوردی و کوه نوردی می تواند در بالاترین ارزش ها جا داشته باشد ، جایی که خانواده ، دوستی و ارتباط قرار دارند. ایده ای که موجب تاسیس آلپاین منتورز شد نه تنها گذراندن یک دوره دو ساله از مهارتهای یادگیری است بلکه درک این موضوع است که تنها قدرت ملاک موفقیت در صعودهای دشوار نیست بلکه اعتماد بنفس ناشی از تجربه و عقل است که امکان دستیابی به آن را فراهم می آورد.

" بعد از حادثه ای که در کانادا برایم رخ داد ، متوجه شدم که این صعودهای پی در پی من در طول زندگی نبوده بلکه کاری بوده که می توانستم برای جامعه کوه نوردی انجام دهم و نداده ام ، جامعه ای که داده های بسیاری به من ارزانی داشته از اینرو آلپاین منتورز را بوجود آوردم. هاوس می گوید آلپاین منتورز راه اصلی برای بازپس دادن دین خود به جامعه کوه نوردی بوده  ، امکان آموزش دادن به کوه نوردان جوان در لوای یک رابطه سالم و لذت از کوه نوردی . کوه نوردی همیشه خطرناک است اما آنچه که مهم است این است که بدانیم چه موقع و از چه چیزی بترسیم و چه موقع و برای چه اعتماد بنفس داشته باشیم، آموزش در کوه نوردی های بزرگ بسیار مهم است زیرا کوه نورد در معرض محیط پیچیده قرار می گیرد ، صخره ، یخ ، برف، یخچال ، شرایط جوی ، ارتفاع و حتی خوردن و آشامیدن. هاوس تاکید می کند فقط مهارت های دشوار نیست که سعی در انتقال آن را داریم بلکه طریقی است برای باور توانایی های خود.

این نوع رویکرد به آموزش کوه نوردان جوان روشی است مثبت در کوه نوردی ، هاوس توضیح می دهد که در حال حاضر در اروپا از طریق برنامه های ارائه شده توسط فدراسیون ها و انجمن های کوه نوردی منجمله فرانسه و اسلوونی آموزش کوه نوردان صورت می گیرد اما در شمال امریکا آموزش در سطح گسترده ای وجود ندارد.

هاوس در حال حاضر در یک برنامه نظارت منطقه ای در ایالت واشنگتن با حمایت انجمن کوه نوردی امریکا به فعالیت مشغول است.

شما را به مطالعه بیوگرافی و برنامه های اجرا شده استیو هاوس در تبریز کوه که توسط دوست خوبمان سرکار خانم فهیمه ریاضی در سال 1386 ترجمه شده دعوت می کنیم.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

تغذیه مناسب برای یک برنامه کوهنوردی یکروزه سنگین:


تغذیه مناسب برای یک برنامه کوهنوردی یکروزه سنگین:

ترجمه از دوست گرامی جناب مهدی فرهادی

انجمن پزشکی کوهستان ایران: هر کوهنوردی که بصورت مستمر و جدی فعالیت می کند می داند که یک کوهنوردی سنگین یکروزه چه فشار شدیدی را بر بدن وارد می کند. برای حفظ انعطاف پذیری، توان و استقامت عضلانی شما به یک برنامه غذائی و همچنین جذب آب مناسب در قبل، حین و پس از صعودتان نیازمندید. استفاده از نوشیدنی و مواد غذائی مناسب و هدفمند می تواند باعث حرکت سریعتر و کنترل بهتر عضلات و همچنین تمرکز ذهنی بیشتر شما در حین اجرای برنامه شود.

در این مقاله تغذیه در کوهنوردی مورد بررسی قرار گرفته شده است. تغذیه درست در کوهنوردی حرفه ای بسیار مهم است.

شب قبل از صعود
اگر شما دارید خودتان را برای یک برنامه یک روزه 
کوهنوردی آماده می کنید بهتر است که شام شب قبل از برنامه تان تا حد زیادی بر پایه مواد غذائی کربوهیدرات دار مانند غلات سبوس دار، حبوبات و میوه های سرشار از مواد مغذی باشد. این رژیم غذائی به شما کمک می کند که کلیکوژن ماهیچه هایتان که منبع اصلی سوخت و ساز در فعالیت های شدید ورزشی است تامین شود. حدود 65 درصد کالری مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن باید از کربوهیدرات تامین شود. برخی پروتئین های بدون چربی مانند سینه مرغ و برخی چربی های غیراشباع و سالم چون روغن زیتون از جمله مواد مغذی است که بهتر است در وعده شام شما باشد.

خوراکهای پیشنهادی شب قبل از صعود
ماکارونی گندم کامل، بهمراه گوشت قرمز، سس قرمز و سبزیجات
برنج قهوه ای و مرغ و سبزیجات
پوره سیب زمینی، نان سبوس دار و سبزیجات

صبحانه روز صعود
حدود یک الی دو ساعت قبل از آغاز فعالیت کوهنوردی تان  . . . . .

 

ادامه مطلب ...

39 کشته در شمال نپال:

 Helicopter rescue operation in Nepal after the deadly blizzard in October 2014

آمار کشته شدگان طوفانهای شدید موسمی در شمال نپال به 39 نفر رسید بعلاوه 5 کشته در کمپ اصلی دائولاگیری.

عملیات نجات هنوز در موستانگ و مانانگ نپال ادامه دارد ، دو منطقه ای که به شدت در معرض طوفان برف که از سواحل شرقی هند آغاز شده ، قرار دارند. به گفته بی بی سی حدود 280 نفر که بسیاری از آنها در فاصله 5000  متری گردنه تورونگ لا گرفتار شده بودند در حال پیاده روی دور منطقه آناپورنا بودند که نجات یافتند اما شمار کشته شدگان به 39 نفر رسیده و این تعداد با ادامه عملیات امداد و نجات در حال افزایش است . انجمن آژانس های کوه پیمایی نپال عملیات نجات را در منطقه آناپورنا هدایت می کند و اخبار این عملیات را مرتب بروزرسانی می کند. متاسفانه آنها مرگ پنج نفر در کمپ اصلی دائولاگیری را که در اثر ریزش بهمن ناپدید شده بودند تایید کردند ، دو نفر از آنها از اسلوونی و سه نفر از نپال هستند. این فاجعه بعد از حادثه ریزش بهمن در فصل بهار در اورست که موجب کشته شدن 16 شرپا شد، بدترین حادثه کوهنوردی نپال محسوب می شود.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

3مسابقه قهرمانی جهان و 1 المپیک: سالی موفق و بی نظیر برای صعودهای ورزشی جهان


  3مسابقه قهرمانی جهان و 1 المپیک:  سالی موفق و بی نظیر برای صعودهای ورزشی جهان

1 Olympics, 3 World Championships, already a successful year!

سال 2014 سالی موفق و بی نظیر برای صعودهای ورزشی جهان بوده است. برگزاری پیاپی مسابقات قهرمانی جهان در مونیخ آلمان، مسابقات قهرمانی جهان در خیخون اسپانیا، مسابقات قهرمانی جوانان جهان در نومیا- کلدونیا، و اولین حضور رسمی و نمایشی  در بازیهای المپیک جوانان در نانجینگ ؛ همه و همه ؛ سال 2014 را یک سال مهم برای صعود های ورزشی جهان ساخته است. 

509 قهرمان بولدر، لید، سرعت و پارا کلایمینگ از 52 کشور و از 5 قاره جهان در مسابقات قهرمانی جهان در مونیخ و در خیخون ثبت نام کردند. 400 قهرمان صعود های ورزشی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کردند. تا این تاریخ فینال بولدر مونیخ بیش از 100 هزار بار و فینال لید خیخون بیش از 134 هزار بار به صورت آن لاین دیده شده است!

فدراسیون بین المللی صعودهای ورزشی ( IFSC ) از این سه رویداد موفق ورزشی بسیار خوشحال است. و به خصوص خوشحال است که کمیته بین المللی المپیک IOC رسما از IFSC دعوت کرد که  در بازی های المپیک جوانان به صورت نمایشی showcase  شرکت کند و همین حضور نمایشی است که امکان ورود به بازی های اصلی المپیک را فراهم می کند.

مارکو ماریا اسکولاریس، رئیس فدراسیون بین المللی صعودهای ورزشی می گوید: "بازی های المپیک جوانان 2014– نانجینک، فرصت یگانه و منحصر بفردی بود تا روح المپیک در  بین جوانان جهان گسبرش یابد و جوانان با نمایش ورزش های غیرالمپیکی امکان المپیکی شدن بازی های خود را فراهم نمایند؛ و برای صعودهای ورزشی هیچ امکانی بهتر از این نبود. احساس می کنیم ورزش ما وارد عرصه جدیدی شده است؛ ورزشی که به واقع باید روی آن حساب کرد. با احساسی از هیجان، ما به توسعه و فراگیر شدن ورزش خود در آینده خوشبین هستیم..."

در پایان بازی ها، توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک رسما از مارکو ماریا اسکولاریس ( رئیس IFSC ) به خاطر  حضور موفق و پرتماشاگر صعودهای ورزشی تشکر کرده است.

بیواک:

به نظر می رسد امسال گامی بزرگ و مهم برای المپیکی شدن صعودهای ورزشی برداشته شده است. 

http://www.ifsc-climbing.org/index.php/news/latest-news/item/543-1-olympics-3-world-

منبع:http://bivy.blogfa.com/

پاییز 8000 متری ها: تلاش ها و صعودها در نقطه پیک خود

 پاییز 8000 متری ها: تلاش ها و صعودها در نقطه پیک خود

رخ جنوبی لوتسه - کره ای ها، علی رغم خطر بهمن: گام به گام

8 مهر 93 - 30 سپتامبر 2014

کوهنوردان کشورهای مختلف در فصل پاییز امسال تا کنون صعودهای خوب و موفقی در قله های ماناسلو و چوایو داشته اند. و این در حالی است که تلاش ها برای صعود در قله های لوتسه ، دائولاگیری و ماکالو به دلیل شرایط نامساعد هوا به کندی پیش می رود. شیشاپانگما بعد از وقوع بهمن در ارتفاع 7900 متری و مرگ دو کوهنورد، حالا حال و روز خوشی ندارد؛ این قله در پایان فصل صعود خود است و کوهنوردان در حال برگشت هستند. 

ماناسلو نیز یک قربانی گرفت : یک کوهنورد 59 ساله ژاپنی  در ارتفاع 7300 متری حدود 30 متر سقوط کرد و جانش را از دست داد. 

لوتسه: تلاش های سخت و سنگین 

تیم کره ای در شرایط بد هوا و ریزش بهمن های متناوب سرانجام بعد از 12 روز تلاش توانست خودش را از کمپ 1 به کمپ 2 در ارتفاع 6800 متری برساند. آنها در انتظار هوای خوب می باشند و امیدوار هستند که اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر به توانند کمپ 3 و 4 را برقرار کنند .

دائولاگیری : شرایط سخت

تیم اسلواکی در دائولاگیری با شرایط سختی مواجه است . آنها 28 سپتامبر می نویسند: رسیدن به کمپ 1 به دلیل وجود شکاف ها سخت و رنج آور است . ما 1200 متر ثابت گذاری کرده ایم و امیدواریم روز 29 سپتامبر در هوای نسبتا خوب بتوانیم کمپ خود را برقرار کنیم. 

ماکالو: پیشرفت به آهستگی

تیم انگلیسی در یال جنوب شرقی پیشرفت خوبی داشته است . شرپاها تا کمپ 2 ثابت گذاری کرده اند . کوهنوردان نیز کمپ 1 را لمس کرده اند و فعلا در بیس کمپ هستند.

تیم دیگری اخیرا به بیس کمپ رسید ه و یک تیم کوچک اسلوونی نیز در پی تیم انگلسی در تلاش است .

چوایو: صعودها

یک کوهنورد دانمارکی اولین نفری بود که پاییز امسال موفق شد روز 27 سپتامبر چوایو را صعود کند . او 26 سپتامبر از کمپ 2 استارت زد و ساعت 4 بعد از ظهر روز 27 سپتامبر به قله رسید. بعد از او و درخلال روزهای اخیر چندین کوهنورد از تیم ها و کشورهای مختلف موفق به صعود این قله شده اند و تیم های دیگری نیز در تلاش برای صعود قله می باشند . چوآیو تا اینجا پاییز مهربانی داشته است! به امید صعود موفق تیم ایرانی به سرپرستی رضاکفاش. 

ماناسلو: مرگ و صعود

ماناسلو آگر چه روزهای قبل روی خوش خود را نشان داد و صعود سرعتی آن نیز توسط یک کوهنورد لهستانی شکسته شد لیکن اخیرا یک کوهنورد 59 ساله ژاپنی در ارتفاع 7300 متری حدودا 25 تا 30 متر سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

پاییز امسال تا کنون چندین کوهنورد ماناسلو را صعود کرده اند و هنوز کوهنوردان دیگری در تلاش برای صعود قله می باشند.

شیشا پانگما: بدترین شرایط

شیشا پانگما پاییز امسال فصل بدی داشته است. وقوع بهمن در ارتفاع 7900 متری جان دو کوهنورد را گرفت. اگرچه کارلوس سوریا پیرمرد کوهنورد و آهنین اسپانیایی هنوز تسلیم نشده اما سایر کوهنوردان به دلیل برف سنگین و وضعیت خطرناک بهمن در حال برگشت به خانه های شان هستند.

ماکالو - یال جنوب شرقی

منبع:http://bivy.blogfa.com/

مسیر دختر سامورایی


Марина Коптева (Киев) и Галина Чибиток (Санкт-Петербург); Шафат Фортресс (Shafat Fortress / или Shafat ll) высотой 6302 метра

 کشمیر، منطقه ای افسانه ای  که در بیش از شش دهه گذشته قلب مناقشات بین دو کشور هند و پاکستان قرار گرفته ، مناطق بکر بیشماری دارد . سال 2007 دو دیواره نورد امریکایی به نام های جاناتان کوپ و میکا دش در یک صعود ماجراجویانه به سبک ناب سبکبار برج صاف و گرانیتی شفت را برای نخستین بار در این منطقه صعود کردند و نام مسیر خود را که جبهه شرقی این برج بود "کلرادو" نامیدند ، 1000 متر و درجه VI,5.11,M6,A1 .

بنا به اعلام سایت فدراسیون کوه نوردی روسیه ، مارینا کوپتوا (کیف – اکراین) و گالینا چی بیتوک(سنت پطرزبورگ – روسیه) این برج 6302 متری را از جبهه شمالی صعود کردند و مسیر خود را " دختر سامورایی"  نامگذاری کردند ، مسیر آنها عبور عرضی از دیواره بکر شمال غربی گلدن گاردین (شمال غربی گلدن سنتینل ) به ارتفاع 5200 متر بوده ، اکسپدیشن آنها از 1/9/2014 تا 15/10/2014 طول کشیده ، جزئیات این برنامه هنور اعلام نشده است .

این دو دیواره نورد قبلن کلنگ طلایی روسیه را بخاطر صعود از دنیای عمودی ، برج ترانگو  تصاحب کرده بودند و سال گذشته مسیر جدیدی در تنگ کانگ پوشه ایجاد کردند.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

دیابت و بیماریهای ارتفاع:


دیابت و بیماریهای ارتفاع:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: خیلی از دوستانی که بیمارهای خاصی مانند دیابت دارند به دنبال مطالبی در خصوص دیابت و بیماریهای ارتفاع هستند که مطلب زیر برای این منظور با ذکر مرجع آورده شده است ، امیدوارم هستم مورد توجه عزیزان واقع شود.

در اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ارﺗﻔﺎع را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺘﺮ و ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺗﻘﻴﺴﻢﺑﻨﺪی ﻣﯽ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ:

ارﺗﻔﺎع ﺑﻠﻨﺪ: ٣٠٠٠ ﺗﺎ ۵٠٠٠ ﻣﺘﺮ

ارﺗﻔﺎع خیلی ﺑﻠﻨﺪ: ۵٠٠٠ ﻣﺘﺮ ﺑﻪﺑﺎﻻ

ﺑﺎﻳﺪﺗﻮﺟﻪداﺷﺖ ﮐﻪﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ارﺗﻔﺎع ﻣﻴﺰان ﻓﺸﺎر اﮐﺴﻴﮋن ﮐﻤﺘﺮ ﺷﺪﻩ و در ﺳﻄﺢ ﻗﻠﻪ دﻣﺎوﻧﺪﮐﻤﺘﺮ از ﻧﺼﻒ و در ﻗﻠﻪاورﺳﺖ ﮐﻤﺘﺮ از ٣٠ درﺻﺪﻓﺸﺎر درﺳﻄﺢ درﻳﺎﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﺪن اﻓﺮاددر ﻣﻮاﺟﻪﺑﺎ اﻳﻦ ارﺗﻔﺎع در ﺻﻮرت ﻓﺮﺻﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﺷﺮوع ﺑﻪﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﻳﺪﮐﻪدر ﻣﺮاﺣﻞ اوﻟﻴﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻨﻔﺲ ﺗﻨﺪ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ ، ﻏﻠﻴﻆ ﺷﺪن خون و ... اﺳﺖ. و در ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪت ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﯽ در ﺳﻄﺢ ﺳﻠﻮﻟﯽ و ﻋﺮوﻗﯽ ﭘﺪﻳﺪار ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪﮐﻤﮏ ﺑﻪﺗﻄﺎﺑﻖ ﻓﺮددر ارﺗﻔﺎع و ﺷﺮاﻳﻂ ﮐﻤﺒﻮد اﮐﺴﻴﮋن ﻣﯽ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻓﺮدی ﺑﺪون ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻻزم در ﻣﻌﺮض ارﺗﻔﺎﻋﺎت ﺑﺎﻻ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎﻳﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﺑﺪن وی ﭘﺪﻳﺪار ﺷﻮدﮐﻪﻣﺨﺘﺺهﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ اﺳﺖ و ﻣﻌﺎدﻟﯽ در ﺳﻄﺢ درﻳﺎ ﻧﺪارداﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎ ﺟﺪا از اﺛﺮات ﺳﺮﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﺪن ﻓﺮداﺳﺖ و ﺷﺎﻣﻞ :

"ACUTE MOUNTAIN SICKNESS"( AMS) ﺣﺎد کوهستان ﺑﻴﻤﺎری ورم رﻳﻮی ﺣﺎدارﺗﻔﺎع ﺑﺎﻻ "HIGH ALTITUDE PULMONARY EDEMA"( HAPE)

. . . . . .

  ادامه مطلب ...