گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

صعود آزاد از جبهه شمالی آیگر


 

رابرت جاسپر از آلمان و راجر شالی از سوئیس مسیر گلینی پیولا دیرتیسیما به ارتفاع 1400 متر ، 5.12d در جبهه شمالی آیگر را به صورت آزاد تکرار کردند.

صعود اصلی این مسیر در سال 1983 توسط شارلت گلینی و میشل پیولا دیرتیسیما 5.10d A4 انجام شده بود و در سال 2006 علیرغم شرایط طوفانی رابرت و راجر اکثر طول 1400 متری مسیر را به صورت آزاد تکرار کردند و در اینجا بود که رویای یک صعود آزاد و فراتر از آن یک روزه در ذهن آنها ایجاد شد. سال 1983 این تلاش جدی مستلزم دیواره نوردی حرفه ای آلپاین روی عمیق ترین شیب جبهه شمالی آیگر بود ، در کل مسیری است ترسناک ، در معرض سنگهای شکننده و بدون حمایت ، علی الخصوص روی طول آسانتر مسیرو باید در ایمنی کامل و بدون سقوط  طی می شد.

در دوم آگوست آنها برای سومین تلاش آماده بودند ،  300 متر ساده تر را به صورت سولو و بدون طناب صعود کردند ، بعد از رسیدن به استولن لاش برای 32 طول دشوار بعدی مجهز به طناب شدند ، 14 ساعت را روی این جبهه که اغلب مرطوب و سنگ آهک لغزنده است سپری کردند و اولین صعود آزاد محض 5.12d تحقق یافت و یک هت تریک (موفقیت در چیزی برای سومین بار و در کوتاهترین زمان) رقم خورد.  ادامه مطلب ...

کوهنوردی یک روش زندگی است.


کوهنوردی یک روش زندگی است.


کوهنوردی یک روش زندگی است. روشی که در آن یک سیب بین همه اعضای گروه تقسیم می شود. روشی که در آن قوی ترین عضو گروه به پای ضعیف ترین راه می رود. راهی که رقابت ندارد. به رهروانش حقوق نمی دهند و ایشان را نیازی به سوت وکف مشوقان درقله نیست. ناجی بی منت یکدیگرند.گروه می سازنند تا دل جوانان را به سنگ بند کنند تا به ننگ بند نشود .مزدشان معراج روح است و تشویقشان نوازش باد. قانونشان عشق است و قانون گذارشان معشوق.
عشق به طبیعت، عشق به زندگی است و زندگی تجلی عشق است و مرگ آنجاست که عشق نیست. کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است.

(سر ادموند هیلاری ـ اولین فاتح قله اورست)

منبع:http://pnarber.blogfa.com/

فواید شگفت انگیز پیاده روی صبح‌گاهی برای سلامتی


فواید شگفت انگیز پیاده روی صبح‌گاهی برای سلامتی


پیاده روی صبح گاهی یکی از ورزش‌هایی است که می‌توانید خیلیاز آن لذت ببرید. در طول سالیان

 متمادی، میلیون‌ها نفر پیاده‌روی صبح گاهی را جزو برنامه همیشگی خود قرار داده و از فواید آن

 بهره‌مند شده‌اند و خود را از شر بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها رها کرده‌اند.
در این ایمیل سعی داریم فهرستی کوتاه از فواید پیاده‌روی صبح گاهی به شما ارایه دهیم.

گروه اینترنتی خورشید
 
ادامه مطلب ...

قلب کوهنوردان در مقایسه با افراد عادی و ورزشکاران دیگر بزرگ تر است

بررسی های نشان می دهد قلب کوهنوردان در مقایسه با افراد عادی و ورزشکاران دیگر بزرگ تر است به گزارش نشریه دانشگاهی در آمریکا بررسیهای نشان داده است که قلب 288 کوهنورد که میان سال ها 2000 و 2005 در برنامه های کوهنوردی جهان شرکت داشتند بزرگتر از دیگر افراد است.

دانشمندان برای مقایسه حجم قلب کوهنوردان با دیگر افراد نتایج کاردیوگرافی 200 نفر از افراد غیر کوهنورد را با این کوهنوردان مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند حجم بطن چپ بیش از نیمی کوهنوردان در مقایسه با افراد عادی بزرگتر است همچنین بطن چپ 18 درصد از کوهنوردان به قدری بزرگ شده بود که به عملکرد قلب نیز تاثیر گذاشته بود با وجود اینکه رشد بطن چپ باعث نازکتر شدن دیواره قلب می شود ولی این موضوع در بیشتر کوهنوردان صحت ندارد با این وجود دانشمندان معتقداند اثبات زیانبار بودن بزرگ تر شدن قلب در ورزشکاران کوهنورد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

منبع:http://www.faraz-mg.ir

وقایعی درمورد حادثه برودپبک از زبان عظیم برهمنی


خبرگزاری ایسنا/ کوهنورد ایرانی که همراه کوهنوردان مفقود شده در هیمالیا در منطقه حضور داشت، از جزئیاتی پرده برداشت که نشان می‌دهد تمام آنچه درباره وضعیت کوهنوردان مفقود شده ایرانی در برودپیک توسط مسئولان و هم‌نوردان ذکر شده تمام ماجرا نبوده و شاید هنوز مسائلی وجود دارد که گفته نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عظیم برهمنی تا به حال چهار بار به هیمالیا رفته و قله‌های ماناسلو، گاشربروم 1 و 2 و برودپیک را تا کمپ 3 طی کرده اما هیچ گاه نتوانسته این قله‌ها را فتح کند. او سال 90 به همراه لیلا اسفندیاری روی قله گاشربروم 1 تلاش کرد که آن حادثه تلخ برای لیلا رخ داد و این کوهنورد ایران جان خود را از دست داد. بعد از آن حادثه برهمنی هم به صعود ادامه نداد و به همان حضور در کمپ 3 بسنده کرد.

این کوهنورد پیشکسوت ایران برای قله ماناسلو هم تلاشی داشت اما شرکت طرف قرارداد آن صعود اجازه بالا رفتن را نداد و در نهایت برهمنی برای آن قله هم بیشتر از کمپ 3 بالا نرفت. برهمنی امسال همراه تیم کوهنوردان آرش در منطقه اسکاردو و برای صعود به قله برودپیک تلاش کرد که امسال هم این اتفاق رخ داد. در صعود برودپیک نیز برهمنی در بیس کمپ حضور داشت. در واقع برهمنی، کوهنوردی برای کمپ 3 است. البته او صعود به کلیمانجارو، آرارات و کوه‌های داخلی را در کارنامه دارد.

عظیم برهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نکات تازه‌ای را در مورد صعود سه کوهنورد باشگاه آرش به برودپیک مطرح کرده و مدعی شده اظهارات مسئولان باشگاه آرش تمام واقعیت نیست.

  ادامه مطلب ...

آبیدر کردستان

آبیدر کردستان

کوه آبیدر سنندج مرکز استان کردستان

منبع:http://mahan100.blogfa.com/

بانوی اورست هنوز فعال است

 Džunko Tabei

38 سال پیش جونکو تابئی کوه نورد ژاپنی اولین بانویی شناخته شد که قدم بر بـــــــــام جـهان ، اورســـــــــت می گـــذاشت و از آنجا به بعد بانوی اورست لقب گرفت . این کوه نورد 63 ساله در اوایل ماه آگوست از جمهوری چک دیدن کرد تا بلندترین و زیباترین قله این کشور به نام اسنزکا به ارتفاع 1602 متر را صعود کند.

جونکو فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی است ، در همان دانشکده محل تحصیل عضو کلوپ کوه نوردی شد و بعد از  فوجی ، ماترهورن را صعود کرد ، او علاوه بر اورست نخستین بانویی است که هفت قله بلند هفت قاره را نیز صعود کرده ، جونکو از  فعالان حفظ محیط کوهستان نیز می باشد .


منبع:http://mountainflowers.blogfa.com

آشنایی با قوری ‌قلعه؛ بزرگترین غار آبی آسیا - کرمانشاه


آشنایی با قوری ‌قلعه؛ بزرگترین غار آبی آسیا - کرمانشاه

سفر > دیدنی‌ها- همشهری‌آنلاین:
غار قوری قلعه، بزرگترین غار آبی آسیا است و در استان کرمانشاه قراردارد

این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در کنار جاده روانسر - پاوه و مجاور روستایی به همین نام قرار دارد.

دیرینگی آن به ۶۵ میلیون سال می‌رسد و تنها ۳۰ سال از شناسایی آن می‌گذرد و به عنوان یکی از 7 اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده‌است. در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ و نیز گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی موفق به کشف کامل این اثر شدند.

این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس می‌باشد که یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی شهرستان روانسر است.

عکس از امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

غار قوری قلعه -امیر مسعود سلطان‌احمدی

منبع:hamshahrionline.ir