گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

صعود آزاد از جبهه شمالی آیگر


 

رابرت جاسپر از آلمان و راجر شالی از سوئیس مسیر گلینی پیولا دیرتیسیما به ارتفاع 1400 متر ، 5.12d در جبهه شمالی آیگر را به صورت آزاد تکرار کردند.

صعود اصلی این مسیر در سال 1983 توسط شارلت گلینی و میشل پیولا دیرتیسیما 5.10d A4 انجام شده بود و در سال 2006 علیرغم شرایط طوفانی رابرت و راجر اکثر طول 1400 متری مسیر را به صورت آزاد تکرار کردند و در اینجا بود که رویای یک صعود آزاد و فراتر از آن یک روزه در ذهن آنها ایجاد شد. سال 1983 این تلاش جدی مستلزم دیواره نوردی حرفه ای آلپاین روی عمیق ترین شیب جبهه شمالی آیگر بود ، در کل مسیری است ترسناک ، در معرض سنگهای شکننده و بدون حمایت ، علی الخصوص روی طول آسانتر مسیرو باید در ایمنی کامل و بدون سقوط  طی می شد.

در دوم آگوست آنها برای سومین تلاش آماده بودند ،  300 متر ساده تر را به صورت سولو و بدون طناب صعود کردند ، بعد از رسیدن به استولن لاش برای 32 طول دشوار بعدی مجهز به طناب شدند ، 14 ساعت را روی این جبهه که اغلب مرطوب و سنگ آهک لغزنده است سپری کردند و اولین صعود آزاد محض 5.12d تحقق یافت و یک هت تریک (موفقیت در چیزی برای سومین بار و در کوتاهترین زمان) رقم خورد.  

این دو بعد از صعود سال 2006 با هماهنگی با یکی از ایجاد کنندگان مسیر، میشل پیولا ، تصمیم گرفتند که رولهای قدیمی و بسیار فرسوده را به دلیل خطرات آن تعویض کنند ولی طبق گفته آنها بی هیچ جابه جایی دوباره در همان مکان ها برای حفظ روح صعودهای آلپی نصب شدند ، آنها در سال 2009 مســـــیر دیـــــرتیسیمای ژاپنــــی (1800 متر 5.13b M5) و در سال 2010 مسیر جان هارلین دیرتیسیما (1800 متر 5.11d M8) را به صورت آزاد صعود کرده بودند.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد