گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

اولین 5.14d دیداری جهان

Alexander Megos, 19 años, el escalador más joven participante en el The North Face Kalymnos Climbing Festival 2012

سنگنورد ۱۹ ساله آلمانی الکساندر مگوس اولین 5.14d /9a دنیا به نام Estado Critico (به زبان اسپانیایی به معنی وضعیت بحرانی) را به صورت آنسایت(دیداری) صعود کرد ، سایت اسپانیایی دسنیول گزارش داد که مگوس این مسیر را در 24 مارچ صعود کرده و تاریخ اولین 5.14d دیداری دنیا را رقم زده (این صعود تایید شده) . سال گذشته آدام اوندرا تیتر اول خبرگزاری ها را با آنسایت دشوارترین مسیــرها در Red River Gorge به خود اختصاص داد و مسیرهای معروف Pure imagination و The Golden Ticket را که 5.14d شناخته شده بودند در یک روز صعود کرد اگرچه این سنگنورد اهل چک درجه هر دو این مسیرها را به دلیل فرسایش یا از این قبیل به 5.14c تنزل داد.

مسیری که الکساندر صعود کرده توسط دنی آندرادا رول کوبی شده بود ولی رامون جولیان پیگوبلانکوئه در سال 2004 آنرا صعود کرد. نیکو فاورسی دو ماه بعد آنرا تکرار کرد و البته برخی سنگنوردان درجه آنرا انکار کردند مثل آندرادا پاتکسی اوسوبیژ و اوندرا که آنرا 5.14c تخمین زدند ولی ادو مارین ، مگنوس میتبو ومارکوس جونگ درجه قبلی را تائید کردند. مگوس 4 ماه را در امریکا بسر برده بود و از اکتبر شروع به سفر به سرتاسر ایالات متحده کرده بود که حاصل آن صعود مسیرها و بولدرهای دشوار بود. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

DWS در المپیک


IFSC = International Federation of Sport Climbing = فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی

DWS = Deep Water Soloing = سولو آب عمیق

Psycho Bouldering = Psicobloc = سبک پرهیجان و دیوانه کننده سنگنوردی

سایت 8a اعلام کرده IFSC سومین گزینه خود DWS را به عنوان جایگزین سنگنوردی ترکیبی (لید، بولدر و سرعت) جهت حضور در المپیک سال 2020 پیشنهاد داده . (اولین پیشنهاد رشته لید به تنهایی دومین پیشنهاد رشته ترکیبی و حالا DWS)این ایده برای مقامات رسمی بازیهای المپیک بازخورد بسیار مثبتی داشته از جمله حضور این سبک سنگنوردی به صورت آزمایشی در المپیک سال 2016 . مانعی که برای حضور این ورزش در بازیهای یاد شده وجود دارد این است که آنها می خواهند سنگنوردان در وزن های مختلف نظیر ورزش کشتی به رقابت بپردازند ، همانطور که می دانید موقعیت رشته کشی برای حضور در المپیک متزلزل شده است . یک مقام رسمی IFSC اعلام کرده پیدا کردن سنگنوردانـــی با وزن +100 بسیار دشوار است ولی بعنوان یک راه حل استفاده از کمربند وزن (نظیر رشته غواصی) را پیشنهاد کرده و البته سایت 8a با شرکتهائی که این کمربند را تولید می کنند تماس گرفته و یکی از آنها به نام لیرپا خیال دارد با ارائه نوعی جلیقه نجات بصورت رایگان برای تقویت نام تجاری خود این مشکل را حل کند. هر سنگنورد می تواند آنرا بپوشد بطوریکه اگر هنگام غوطه ور شدن در آب با مشکلی روبرو شد او را از آب بیرون بکشند ، البته اگر سنگنوردانی نظیر مگوس و اوندرا بخواهند در رده وزنی +100 شرکت کنند!

تاریخچه ورزش DWS :

نوعی سنگنوردی سولو است که در اصل روی صخره های ساحلی انجام می شود و این صخره ها نیز حاصل جزر و مد دریا هستند اما گاهی بالای مخازن آب ، رودخانه ها ، استخرهای سرپوشیده و از این قبیل انجام می شود. سنگنورد بصورت سولو و بدون حمایت و طناب از کف مسیر به سمت بالا حرکت می کند و در زیر پای او برای جلوگیری از آسیب دیدگی در اثر سقوط از ارتفاع بالا ، آب جریان دارد. اگر ساعد خسته شود طنابی وجود ندارد که روی آن استراحت کند ، نصب میانی و یا رفتن به رول بعدی و توقفی کوتاه نیز امکان پذیر نیست .

این سبک اگرچه به عنوان سبکی جدید از سنگنوردی محسوب می شود اما منشأ آن بین دهه سالهای 60 تا 70 میلادی می باشد ، در شهر دورست در جنوب انگلستان و مایورکا جزیره ای واقع در مدیترانه در شرق اسپانیا این ورزش آغاز شد و توسعه آن در نیمه آخر دهه 1990 آغاز و تا به امروز ادامه دارد.

بطور معمول یک قایق تفریحی موتوری برای نجات سنگنوردی که درون آب سقوط کرده در حال آماده باش است تا سقوط از ارتفاع بالا موجب غرق شدن او نشود. مکانهایی که این ورزش از محبوبیت زیادی برخوردار است دورست و دوون انگلستان ، کالوکز درنزدیکی مارسی فرانسه ، سرتاسرجنوب ساحل پمبروکشایر بخشی از ایرلند ، ساردینیا ، مایورکا اسپانیا و یونان است . DWS در مایورکا از اواخر دهه 1970 آغاز شده ، در سال 1978 میگوئل ریه را ناامید از مسیرهای جدید برای صعود مصنوعی در منطقه بومی محل زندگی با دوستانش عازم پورتو پی پالما می شود تا مسیری برای صعود آزاد پیدا کند ، اینکار مایورکا را به اولین منطقه تمرین بولدر تبدیل می کند و با گذر زمان ریه را به سمت صخره های کوتاه ساحلی پیشروی می کند که نام آن سایکوبلاک بود که وقتی آنرا به انگلیسی ترجمه کنیم معنی آن Psycho Bouldering یا بولدر دیوانه کننده خواهد بود. در خلال دهه 1980 سایکوبلاک تحت الشعاع صعودهای اسپرت قرار گرفت که علاقه و محبوبیت آن را زیاد کرد اما اینکار ریه را از یافتن مسیرهای جدید که انعکاس آن در رسانه های اسپانیا در حد وسیع بود ، ناامید نکرد. از بین کشورهای بلوک شرق بلغارستان نیز چند مکان برای تمرین این سبک دارد که مورد استقبال بینظیر کشورهای همسایه قرار گرفته .

باید دید تصمیمات متعدد فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی مورد استقبال سنگنوردان قرار خواهد گرفت یا خیر، صعودهای ترکیبی موجب رشد سنگنوردان در هر سه رشته لید ، سرعت و بولدر می شد و از تکروی دریک رشته جلوگیری می کرد هرچند تعداد سنگنوردانی که در هر سه رشته تبحر کافی دارند انگشت شمار است و در حال حاضر سرآمد آنها شان مک کول کانادایی است اما سولو آبهای عمیق در واقع نوعی بولدر است که با تصمیم اولیه فدراسیون یاد شده مبنی بر اینکه لید سرآمد صعودهای ورزشی است و از همه کلاسیک تر می باشد در تضاد است ، به هر حال شاید این پیشنهادات متعدد تلاش مضاعفی باشد برای حضور سنگنوردی در بازیهای المپیک به هر طریق ممکن و البته مقامات المپیک نیز ظاهرا" طرفدار هیجانند. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

اصول یقا در کوهستان و محتویات کیت بقا:

اصول یقا در کوهستان و محتویات کیت بقا:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در شرایط اضطراری سه گام اساسی بقا در کوهستان را انجام دهید. در صورتی که هوا سرد نباشد، احتمال زنده ماندن شما هم بیشتر است. در این شرایط علاوه بر پوشاک، وسایل کیف بقا و دیگر تجهیزات، توانایی روحی و ارادۀ شما برای زنده ماندن نقش مهمی دارند.

ایجاد یا پیدا کردن یک جانپناه طبیعی یکی از مهم ترین اقدامات است. در شرایط اضطراری باید تا بهتر شدن یا روشن شدن هوا در جانپناه باشید. جانپناه در هوای بالای صفر می تواند یک حفرۀ سنگی، زیر درختان، یک نایلون بزرگ یا پتوی نجات که تمام سطح بدن را پوشش داده باشد، همچنین می توانید با کمک چاقوی تیز، مفتول فلزی، نایلون های بزرگ و نخ و سوزن و شاخه های درختان و ... جانپناه مناسبی درست کنید.
در هوای بسیار سرد و برفی، بهترین جانپناه یک حفرۀ برفی است. دمای داخل یک حفرۀ برفی را می توان در صفر درجه سانتی گراد ثابت نگه داشت که می تواند شما را در برابر خطراتی مانند سرمازدگی و یخ زدگی تا مدتی محافظت کند. البته مهارت تشخیص و ساخت انواع سرپناه به ویژه حفره برفی نیاز به آموزش، ابتکار و تمرین دارد.
بعد از ایجاد جانپناه، سعی کنید بدن خود را گرم و خشک نگه دارید، لباس گرم بپوشید، از کلاه و دستکش استفاده کنید. برف روی لباس و کفش را پاک کنید، با استفاده از کبریت، شمع یا الکل جامد و ... آتش روشن کنید. در صورت مصدوم شدن و نیاز به فوریت های پزشکی اگر وسایل کمک های اولیه همراه ندارید، با ابتکار عمل می توانید از لباس های خود به عنوان باند، از چوب های اطراف کوله پشتی یا باتوم برای آتل، و با چوب یا باتوم برانکارد درست کنید.
انرژی خود را در شرایطی که مسیر را گم کرده اید، در هوای نامناسب، زمان تاریکی و زمانی که خسته هستید هدر ندهید! بهترین تصمیم، اقدام درست برای ایجاد جانپناه است!

در شرایط بسیار سرد و نامناسب باید بدن خود را درجا حرکت دهید، نباید بخوابید. تحت هر شرایطی خودتان را گرم و خشک نگه دارید.

محتویات کیف بقا به شرح زیر میباشد:

1- کبریت (آب بندی شده) یا فندک

2- پنبه الکلی: گلوله های کوچک پنبه که به الکل آغشته شده است و درون ظرف آب بندی شده قرار می گیرد. کاربرد آن ایجاد آتش اولیه در شرایط سخت است

3- آینه (کوچک) : جهت علامت دادن با استفاده از نور خورشید

4- چراغ قوه (کوچک)

5- باند کشی ۱۰ سانتی متری : برای انجام کارهای ارتوپدی (شکسته بندی) و همچنین بستن زخم های بزرگ

6- دانه خوراکی چرب و شیرین : یا شکلات بزرگ مغزدار

7- چاقو (کوچک) نخ و سوزن

8 کاغذ یادداشت و مداد (کوچک)

9- سوت: برای علامت دادن

10- دستمال سفید بزرگ: برای پوشش سر و گردن ، ضد آفتاب و همچنین برای علامت دادن (در جای وسیعی مانند بیابان پهن می کنیم که از فاصله بالا به راحتی قابل مشاهده است)

11- کیسه فریزر: جهت جمع آوری مواد خوراکی داخل طبیعت

12- پتوی نجات: ابعاد ۲×۱/۳۰ متر ترکیبی از پلاستیک و آلیاژ آلومینیوم که برای حفظ دمای بدن و محافظت در برابر باد است. اگر قسمت نقره ای به سمت آفتاب باشد می تواند به عنوان سایه بان مورد استفاده قرار گیرد.

13- قرص کلر (ضدعفونی کردن آب)

14- شمع کوچک یک عدد (وارمر): ایجاد گرما و روشنائی

15- الکل جامد (یک قرص): سوخت ضروری (دقت گردد در هنگام احتراق بوی نامطبوعی دارد لذا در مکان های سرپوشیده کوچک مورد استفاده قرار نگیرد. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

دومین E9 هیزل

Adjective grades = درجه بندی توصیفی در سنگنوردی است که در واقع دشواری مسیر با درنظر گرفتن کلیه فاکتورها در سبک دیداری یا ترد تعیین می شود . در اوایل قرن بیستم این درجه بندی فقط محدود بود به عبارات : آسان ، متوسط و دشوار اما با گستردگی استانداردها دسته بندی درجه بندی توصیفی نیز بیشتر شد ، بطور مثال :

D = Difficult به معنی دشوار

S = Severe به معنی سخت یا طاقت فرسا

E= Extremly severe به معنی بینهایت دشوار یا طاقت فرسا

اما درجه E زیرمجموعه دیگری نیز دارد که از E1 تا E11 تقسیم بندی می شــود که از خیلی آسان آغاز می شود وتا بینهایت دشوارادامه دارد

Egyptian = تکنیک مصری ، روشی است برای کاهش کشیدگی در بازوان زمانیکه هر دو بازو طرفین صخره را محکم گرفته ، در این تکنیک یکی از زانوها خم شده و بدن به سمت پای دیگر می چرخد ، اینکار زمانیکه بدن و شانه ها به سمت گیره می چرخد ، دسترسی به گیره را نزدیکتر می کند

Heel hook = یا قلاب پاشنه پا ، استراحت پاشنه پا روی گیره برای برداشتن وزن از روی بازوها است که غالبا" روی کلاهک ها و شیب های تند انجام می شود

Knee-Bar = روی شیب تند بالای زانو در مقابل یا بین دو گیره برای استراحت حائل می شود

هیزل فیندلی دیواره نورد انگلیسی علاوه بر صعودهای موفق اسپرت (ردپوینت +8b و آنسایت 8a) و شاید بزرگ ترین موفقیت دیواره نوردی خود (دوبار صعود آزاد از ال کپ) حالا دومین E9 خود را با تکرار مسیر Chicama/E9 6c در صخره ساحلی خلیج تریردور در ولز انگلستان ، بدست آورد . این مسیر برای نخستین بار در سال 2003 توسط تیم امت صعود شده بود. مسیر اول E9 او به نام "روزی روزگاری در جنوب غربی" نام دارد که توسط دیو بیرکت ایجاد شده بود و هیزل در سال 2011 با تکرار آن اولین زنی شناخته شد که E9 صعود می کرد و هنوز نیز هیچ زنی چنین درجه ای را صعود نکرده

این مسیر خطرناک 45 درجه ای فقط 20 تا 25 متر است و حمایتهای آن ترکیبی است از میخ و ابزارهای میانی فنری – بادامکی ، سه روز طول کشید تا مسیر را بررسی و ترمیم کند ، در واقع تمامی میانی ها که بسیار پراکنده بودند مجددا" نصب شدند زیرا شرایط جوی مرطوب ساحل موجب پوسیدگی کلیه میخ ها شده بود و برخی از آنها براحتی شکسته می شدند. هیزل می گوید در این صعود از تکنیک های مصری ، heel hook ، Knee bar بطور مکرر استفاده کرده که معمولا" در این نوع صعود مرسوم نیست.  

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/