گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

وقفه ای طولانی برای تیم های نانگاپاربات

Nanga Parbat summit as seen from C3 on Kinshofer route

 نانگاپاربات، قله از کمپ 3 قابل مشاهده است

خلاصه خبر:

یک دوره طولانی کولاک شدید، بارش سنگین برف و وزش بادی که بیش از 100 کیلومتر در ساعت است، نانگاپاربات را در برگرفته، تا 4 فوریه شرایط جوی تغییری نخواهد کرد. کوه نوردان در حال حاضر در حال مبارزه با این شرایط بد در کمپ اصلی هستند. دو تیم تا به حال این کوهستان را ترک کرده و گزارش شده که تیم سوم هم در روزهای آینده همین کار را خواهد کرد بنابراین در سمت دیامیر احتمالا دو تیم ادغام خواهند شد.

مشروح خبر:

آلکس تکسیکون، علی سدپارا و دانیل ناردی به خوبی برای حمله به قله به محض اینکه شرایط جوی اجازه دهد، آماده می باشند. آنها ثابت گذاری را تا ارتفاع 6700 متر به پایان رسانده اند و تجهیزات را به کمپ 3 منتقل کرده و نسبتا هم هوا شده اند. تکسیکون گفته: " اگر شرایط تغییر نکند از کمپ 3 به بعد نیازی به هیچگونه ثابت گذاری از ارتفاع 6700 متر تا قله نمی باشد. ما مسیر را به خاطر سپرده ایم، می دانیم چه مقدار و چه طنابی در هر بخش داریم. با تمام قوا برای حمله به قله آماده هستیم فقط نیاز به خوش شانسی از لحاظ آب و هوا داریم امیدوار هستیم که این فرصت را به ما بدهد".

Blue ice between 6500m-6700m on Kinshofer route.

یخ آبی بین ارتفاع 6500 تا 6700 مسیر کینشوفر

تغییر احتمالی در برنامه ها

سیمونه مورو و تامارا لانجر به هدف صعود از مسیر مسنر- مسنر، آیسندل – توماست وارد کمپ اصلی جبهه دیامیر شدند. آنها چند هفته پیش کمپ 2 را برقرار کردند اما موفق نشدند پیشروی بیشتری داشته باشند. (سیمونه قصد داشت قبل از حمله به قله بالاتر از کمپ 4 برود) در آخرین بروزرسانی، دومینیک اشزپانسکی روزنامه نگار لهستانی مستقر در کمپ اصلی نانگاپاربات گزارش داده که این دو کوه نورد ایتالیایی 25 ژانویه به بالا رفتند تا کمپ های نصب شده را جمع آوری کنند. آنها براین باورند که شاید استراتژی خود را برای صعود به قله تغییر دهند هرچند خیال ندارند بلافاصله کوهستان را ترک کنند.

صرفنظر تیم "رویای نانگا" از صعود

تیم لهستانی ها به سرپرستی مارک کولونوفسکی به کمپ اصلی برگشته و گزارش کرده که تیم آنها به ارتفاع 7500 متری مسیر شل رسیده و احتمالا این آخرین تلاش آنها برای رسیدن به قله خواهد بود. با دوره ای طولانی از هوای بد و برنامه ریزی تیم برای بازگشت به لهستان در اوایل فوریه، گزارش خبرگزاری ها حاکی از آن است که تلاش دیگری در سمت روپال انجام نخواهد شد. هنوز اطلاعاتی به طور مستقیم از این تیم دریافت نشده است.

تومک و الیزابت به خانه برگشتند

تومک مکیوویچ و الیزابت روول 23 ژانویه از ارتفاع 7200 متری به کمپ اصلی برگشتند. آنها برنامه ای برای حمله به قله و بررسی مسیر از ارتفاع 7500 متر تدوین کرده بودند. هدف آنها تراورس از سمت شمال شرقی به مسیر کینشوفر برای رسیدن به  ارتفاع 7600 متر بود و از آنجا اقدام برای حمله به قله. به هر حال یخ زدگی و کمبود مواد غذایی و گاز آنها را مجبور به برگشت به کمپ 4 کرد. آنها 24 ژانویه کمپ اصلی را نیز ترک کردند.

Simone Moro with Elisa and Tomek before the duo's departure.

تومک مکیوویچ، سیمونه مورو و الیزابت روول

منبع :http://mountainflowers.blogfa.com/

انصراف تیم سوم نانگاپاربات

La expedición Justice for All durante su intento al Nanga Parbat invernal. Enero 2016

 تیم کشور لهستان در سمت روپال

از پنج تیمی که در این فصل در حال تلاش روی نانگاپاربات هستند فقط دو تیم باقیمانده، تیم بین المللی به سرپرست آلکس تکسیکون که روی مسیر کینشوفر در حال تلاش است و تیم سیمونه مورو که روی مسیر مسنر تلاش می کند.

این خبر هنوز به طور قطعی تایید نشده  زیرا امکانات ارتباطی تیم رویای نانگا (عدالت برای همه) محدود است اما به نظر می رسد که تیم لهستانی ها به سرپرستی مارک کولونفسکی تصمیم به ترک نانگاپاربات و بازگشت به خانه را دارد. دلایل اصلی آنها فقدان منابع مالی و هفته ها انتظار برای ورود پنجره شرایط جوی خوب است.

قبلا اطلاعات دریافتی حاکی از این بود که  روز شنبه آنها از قدمگاه مازنو در ارتفاع حدود 7500 متری مسیر شل عبور کرده اند، دهها متر بالاتر از حدی که تومک مکیوویچ و الیزابت روول در مسیر هرمان بوهل به آن دست یافته بودند. قرار گرفتن در معرض سرمای شدید و عدم تحمل ارتفاع بالا در نهایت این دو نفر را مجبور به ترک کوهستان کرد.

فقط دو تیم باقیمانده

تیم بین المللی متشکل از آلکس تکسیکون، دانیل ناردی و علی سدپارا که روی مسیر کینشوفر تلاش می کند موفق شده است تا کمپ 3 به ارتفاع 6700 متر را ثابت گذاری کند و در حال حاضر در کمپ اصلی بسر می برد، آنها با سیمونه مورو و تامارا لانجر ملاقات داشته  و تجربیات و دیدگاههای خود را به اشتراک گذاشته اند.

پیش بینی شرایط جوی ورود باد شدید را اعلام کرده که احتمالا حدود 10 روز یا بیشتر در نانگاپاربات باقی خواهد ماند، بنابراین آنها از عدم فعالیت، تحمل سرما و آنچه که بر سر ثابت گذاری ها خواهد آمد ناراحت هستند. آنها با شرایط بسیار پیچیده ای به دلیل یخ زدگی مسیر مواجه هستند و ارزیابی گزینه های بعدی نیز نتیجه ای نداشته اشت.

سیمونه مورو و تامارا لانجر امسال هنوز به ارتفاع 7000 متر نرسیده اند و بطور کلی این پنج کوه نورد تصمیم دارند که در زمان انتظار برای بهتر شدن شرایط جوی در کمپ اصلی به پارو کردن برف خود را مشغول کنند تا ببینند آیا امسال اولین صعود زمستانی نانگاپاربات امکان پذیر خواهد شد یا خیر.

Los cinco alpinistas que quedan en el CB del Diamir: Simone Moro, Álex Txikon, Daniele Nardi, Ali Sadpara y Tamara Lunger

پنج کوه نورد باقیمانده در کمپ اصلی جبهه دیامیر (چندان امیدوار بنظر نمی رسند!)

منبع :http://mountainflowers.blogfa.com/

دردهای عضلانی چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟


دردهای عضلانی چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟

انجمن پزشکی کوهستان ایران: درد عضلات یا میالژی Myalgia درد شایعی است که تقریبا هر کسی آن را تجربه کرده است. ممکن است خفیف یا بسیار شدید و غیر قابل تحمل باشد. معمولا در عرض چند روز خوب میشود ولی گاهی اوقات ممکن است ماه ها به طول انجامد و در هر جایی از بدن از گردن تا کمر، ران، ساق بازو و یا حتی دست دیده میشود.

درد عضلات در غالب اوقات به علت استفاده بیش از حد از آن در حین کار یا ورزش و یا بدنبال ضربه به عضله و یا کشیدگی آن بوجود میاید. این درد ممکن است در حین فعالیتی که آن را بوجود آورده شروع شود و یا بعد از مدتی پدید آید.

   دردمان دردهای عضلانی 

 

درد عضلانی که با تاخیر شروع میشود Delayed Onset Muscle Soreness DOMS همان است که روز بعد از یک فعالیت سنگین بدنی شما را با درد شدیدی از خواب بیدار میکند. شروع این درد 48-24 ساعت بعد از انجام فعالیت بدنی است. 
وقتی شما فعالیت بدنی را انجام میدهید که فشاری بیش از حد به عضلات شما وارد میکند و عضلات شما آنقدر قوی نیستند که تحمل فشار وارده را بکنند فیبرهای عضلانی آن کشیده شده و پارگی های میکروسکوپی در آن ایجاد میشود. این آسیب ها موجب میشوند تا یکی دو روز بعد از فعالیت ذکر شده به علت التهاب و آزاد شدن مواد شیمیایی مولد درد در محل، فرد دچار درد عضلانی شود.

راه پیشگیری از این وضعیت رعایت دو نکته اساسی است. اول اینکه قبل از شروع هر فعالیت ورزشی و یا فعالیت سنگین بدنی باید نرمش های کششی را به اندازه کافی انجام داد تا فیبرهای عضلات و تاندون ها و رباط های اطراف مفصل بلندتر شده و قابلیت انعطاف بیشتری پیدا کنند و دوم اینکه شدت و مدت هر فعالیت ورزشی جدید را باید بتدریج افزایش داد تا بدن فرصت کافی را برای تطبیق دادن خود به آن داشته باشد. 


به غیر ار فعالیت های بدنی سنگین که شایعترین علت دردهای عضلات هستند این درد ها ممکن است علل دیگری هم داشته باشند که عبارتند از :

  • مصرف بعض داروها مانند بعضی داروهای ضد فشار خون، کوکائین و بعضی داروهای ضد کلسترول مانند استاتین
  • درماتومیوزیت، پلی میوزیت، لوپوس، ام اس
  • اختلال الکترولیتی در بدن مانند کمبود پتاسیم یا کلسیم بدن
  • عفونت هایی مانند آنفلوآنزا، مالاریا، پولیومیلیت، تریشین، بیماری لایم
  • پلی میالژی
  • رابدومیولیز
  • سندروم کمپارتمان مزمن
  • سندروم خستگی مزمن
  • نارسایی عروقی اندام
  • پورفیری

 

در مواردی که درد عضلات بدنبال فعالیت بدنی شدید ایجاد شده است اقدامات زیر معمولا میتواند در کاهش شدت درد موثر واقع شود

  • استراحت و کاهش فعالیت های بدنی
  • استفاده از استامینوفن و یا داروی ضد التهاب مانند ایبوپروفن
  • سرد کردن محل درد در 72-24 ساعت اول و پس از آن استفاده از گرمای موضعی
  • انجام نرمش های کششی بعد از چند روز استراحت و سپس انجام ورزش هایی مانند راه پیمایی، شنا و دوچرخه سواری
  • استراحت و خواب به اندازه کافی و استفاده از روش های ریلاکسیشن مانند یوگا و مدیتیشن

 

با این حال وقتی که شدت درد زیاد بوده و یا علت آن مشخص نباشد، درد بیش از سه روز طول بکشد و یا علائمی از عفونت وجود داشته باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

با تشکر از سلام کوهستان - انجمن پزشکی کوهستان ایران