گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

خبر مازنو تائید شد

Ridge = Narrow chain of hills or mountains ، Mountain range

عاقبت بعد از 18 روز سندی آلان و ریک آلن انگلیسی بعد از پیمایش موفقیت آمیز خط الراس مازنو قله نانگاپاربات را صعود کردند و به سلامت به بیس کمپ برگشتند. همانطور که در دو پست قبلی در 22 و 23 تیر اعلام کردیم ، تیم شش نفره آنها (کتی او داود ، سه شرپا ، سندی و ریک) در 12 جولای بعد از پیمایش کامل این مسیر طولانی ده کیلومتری که عبور از آن مستلزم پشت سر گذاشتن هشت قله هفت هزارمتری است ، از 200 متری قله به دلیل شرایط نامساعد جوی به پائین برگشتند و از آنجا کتی و سه شرپا از تیم جدا شده و به بیس کمپ برگشتند اما دو انگلیسی یک روز بعد تلاش مجدد خود را برای صعود به قله از سر گرفتند و در نهایت این مسیر دشوار را که کوهنوردانی نظیر دوگ اسکات از پیمایش کامل آن بازمانده بودند برای نخستین بار در 15 جولای ساعت 12/18 بطور کامل تا قله نانگاپاربات صعود کردند.

http://mountainflower.blogfa.com/
منبع:

آسیب های زانو در کوهنوردی

آسیب های زانو در کوهنوردی

انجمن پزشکی کوهستان ایران: مفصل زانو حساسترین مفصل بدن است که حدود 80% وزن بدن انسان را تحمل می کند. در ورزش کوهنوردی این مفصل تحت فشار بسیاری است و در طی یک روز فعالیت ورزشی کوهنوردی شاید در حد 50 تن وزن و فشار را تحمل می کند. بی احتیاطی در نحوه مراقبت از مفصل زانو بسیاری از کوهنوردان را از ادامه پرداختن به ورزش کوهنوردی محروم کرده است و این کوهنوردان مجبور هستند به ورزشهای دیگری در سطح شهر روی بیاورند. آشنایی با مفصل زانو و کارکرد آن می تواند توجه شما را به مراقبت بیشتر از این مفصل جلب کرده و باعث ادامه ورزش کوهنوردی برای سالیان سال گردد.

سه استخوان در تشکیل مفصل زانو شرکت دارند:

  • - در بالا استخوان ران و در پائین استخوان درشت نی و در جلو استخوان کشکک در تشکیل مفصل زانو شرکت می کنند.
  • - استخوان نازک نی در تشکیل مفصل زانو شرکت ندارند اما درست در مجاورت بخش خارجی مفصل زانو قرار دارد.

آناتومی زانو . . .

ادامه مطلب ...

آینده از آن آنها است

Brooke Raboutou and Dani Andrada

بروک و دنی آندرادا

بروک روبوتو یازده ساله در رودلار اسپانیا مسیر Welcome to Tijunan/8C را صعود کرد. در دنیای حرفه ای سنگنوردی بروک خردسال ترین دختری است که در این حد سنگنوردی کرده ، همانطور که از قبل پیش بینی شده بود سنگنوردان جوان به سرعت در حال تسخیر مسیرهای فوق العاده دشوار هستند ، از بعضی جهات این گرایش را باید پیشرفت طبیعی این ورزش محسوب نمود ، بدیهی است این پدیده یاد آور 14 سالگی کریس شارما است که Necessary Evil را بصورت آزاد صعود کرده بود، در آن زمان این مسیر دشوارترین مسیر در شمال امریکا محسوب می شد و گویی همین دیروز بود که سایت ها نوشتند " آینده از آن نسل جدید سنگنوردان خواهد بود" در دنیای حرفه ای سنگنوردی مردان ، آدام اوندرا اهل چک ، در سن 11 سالگی اولین 8C را صعود کرده بود ، در آن زمان این حرکتها استثناء محسوب می شد ولی بعد این موج غیر قابل توقف به مابقی نوجوانان از طریق رشته اسپرت سرایت کرد، بدون هدف خاصی دیوید لاما ، انزو اودو و زهنجا کازبکوا مرکز توجه قرار گرفتند و آشیما شیرا ایشی سنگنورد خردسال امریکائی در مارچ سال گذشته در Hueco Tanks بولدر Crown of Aragon را صعود کرد و نشان داد به اندازه کافی بزرگ شده تا توجه مجله معتبر نیویورک تایمز را جلب کند. این توجه به این دلیل نبود که اولین دختری بود که V13/8B صعود می کرد بلکه به این دلیل بود که آشیما فقط 10 سال داشت .

شوان برادر بروک که 13 سال دارد ، سال گذشته همین مسیر را تکرار کرده بود و اینطور که شجره نامه این خانواده نشان می دهد دیدیه پدر بروک(نام مستعار یکی از سنگنوردان مطرح دهه هشتاد میلادی در رشته اسپرت فرانسه) و رابین اربسفیلد مادر بروک می باشد (قهرمان سال 1995 جام جهانی و نفر اول مسابقات لید در سالهای1992-1993-1994)، اگر ماهها را هم حساب کنیم بروک جوانترین سنگنورد جهان است که در این حد و درجه سنگنوردی می کند ، باید نظاره گر آینده این نوجوان بود و تماشا کرد که سنگنوردی ما را به کجا می برد ، به سوی آینده ای که پیش از این همینجا بود. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

پیمایش کامل خط الراس مازنو

The corniced Mazeno ridge below the towers.

تیمی متشکل از Rick Allen ، Sandy Allen و Cathy O'dowd ( کوهنورد و سنگنورد اهل آفریقای جنوبی و اولین بانوئی که اورست را از جبهه جنوبی و شمالی صعود کرد ) قله نانگاپاربات را از طریق پیمایش کامل خط الرأس مازنو صعود کردند ، برای رسیدن به این قله مسیری دشوارتر از مازنو وجود ندارد ، طولانی ترین خط الرأس موجود در هشت هزارمتری ها ، این مسیر ده کیلومتری که همانند لبه چاقو است جبهه دیامیر و راپال نانگاپاربات را از یکدیگر جدا می کند و شامل هشت قله هفت هزارمتری است ، با در نظر گرفتن اینکه صعود به قله نیمی از این پروژه باورنکردنی است باید منتظر بود که تیم یاد شده به سلامت به بیس کمپ برگردد تا پی به جزئیات بیشتر این برنامه برد , جالب است که کتی مصاحبه زنده ای با تویتر داشته که پخش آن کنجکاوی همگان را برانگیخته که در آن بالا چه خبر است ، امیدواریم این خبرمورد تائید قرار گیرد و بزودی اطلاعات کامل آن منتشر شود. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

GPS جدید گارمین

کوهنوردان و طبیعت گردان از انقلابی که بوسیله GPS در زمینه ناوبری یا مسیریابی در طبیعت بوجود آمده آگاهند ، شروع آن با صفحات کوچک بود و عملکرد رو به فزونی آن صفحه نمایش های بزرگتر و اطلاعات وسیعتر و قابل دسترس را فراهم آورد.

ادامه مطلب ...

کشف استخوان‌های سه کوهنورد پس از 86 سال

کشف استخوان‌های سه کوهنورد پس از 86 سال

انجمن پزشکی کوهستان ایران: دو کوهنورد انگلیسی بقایای جسد سه برادر ناپدیدشده را پس از گذشت 86 سال در کوهستان‌های ایالت «وله» سوئیس پیدا کردند.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دو کوهنورد، استخوان جمجمه، پاها و تعدادی از وسایل این سه برادر را در کوهستان‌های سوئیس کشف کردند.

کارشناسان پزشکی قانونی پس از بررسی استخوان‌های کشف شده، اعلام کردند این استخوان‌ها متعلق به این سه برادر کوهنورد است که در سال 1926 میلادی برای کوهنوردی به این منطقه رفته و دیگر بازنگشته‌اند.

گفته شده است ذوب شدن یخچال‌‌های طبیعی این منطقه موجب کشف اجساد این سه تن شد و احتمال دارد با گذشت زمان تعداد بیشتری استخوان کشف شود.

خانواده این سه مرد پس از اعلام نتیجه پزشکی قانونی اظهار داشتند: نگرانی از وضعیت این سه تن همیشه اعضای خانواده را آزار می‌داد اما کشف استخوان‌های آنان تا حدودی نگرانی ما را برطرف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، به گفته سخنگوی پلیس سوئیس از سال 1926 میلادی تاکنون 280 تن در کوهستان‌های منطقه ایالت «وله» ناپدید شده‌اند. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/