گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

تراژدی بزرگ در هیمالیا:

کوهنورد معروف کره ای پارک یانگ سئوک از سه شنبه هفته گذشته تا کنون در ارتفاعات آناپورنا ناپدید شده و هنوز از او خبری نیست ، احتمال اینکه زنده باشد بسیار کم است ، آخرین باری که با بیس کمپ تماس داشته ساعت 4 بعد ازظهر روز سه شنبه به وقت محلی از ارتقاع 5000 متری بوده و اعلام کرده به دلیل ریزش سنگ و هوای طوفانی در حال فرود است ، بعد از اینکه دو همنورد او در همان مکان به جستجوی وی مشغول شدند جز آثار ریزش بهمن چیز دیگری پیدا نکردند ، گروههای امداد و نجات با هلی کوپتر و شرپاهای بومی آشنا با مسیرچندین مرحله در جستجوی او بودند که تاکنون موفق به یافتن آثاری از او نشده اند.

این کوهنورد برجسته تنها فردی است که مقام ماجراجوی بزرگ Adventure grand slam را به خود اختصاص داده ، صعود تمامی قله های هشت هزارمتری ، هفت قله بلند جهان و پیمایش قطب شمال و جنوب افتخاراتی است که فقط به او تعلق دارد ، پارک در سال 2009 موفق به گشایش مسیری جدید در اورست شد و در سال 1978 تلاشی برای گشایش مسیری جدید درضلع جنوبی آناپورنا داشت که در سالجاری برای تکمیل این تلاش به آناپورنا برگشت ولی دنیای کوهنوردی را با این تراژدی بزرگ روبرو ساخت.

پارک هفته گذشته در بیس کمپ آنا پورنا جشن ۴۹ سالگی خود را گرفت 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

۱۰ دلیل محکم برای ضرورت «پیاده روی»:



پیاده روی، تنها ورزشی است که کمتر کسی می تواند از انجام دادن آن به دلایل واهی فرار کند، اما اگر کسی هنوز نیاز دارد تا دلایل محکمی برای ضرورت پیاده روی بداند، توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشد.

۱) پیاده روی از دیابت نوع ۲ پیشگیری می کند: برنامه های پیشگیری از دیابت نشان داده اند که ۱۵۰ دقیقه پیاده روی در طول هفته و کاهش فقط ۷ درصد از وزن بدنتان (حدودا ۵تا۷ کیلوگرم) می تواند ۵۸ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۲)پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد: مطالعه انجام شده دراین خصوص نشان می دهد میزان مرگ و میر در میان مردان بازنشسته ای که روزانه کمتر از ۵/۱ کیلومتر پیاده روی دارند دو برابر مردانی بود که روزانه بیش از دو مایل پیاده روی می کردند.

۳)پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد: مطالعه ای که در این خصوص بر روی ۷۲۴۸۸ پرستار انجام شد نشان داد افرادی که ۳ ساعت یا بیشتر در طول هفته پیاده روی داشتند در مقایسه با زنانی که پیاده روی نداشتند ۳۵ درصد کاهش خطر حملات قلبی و دیگر مشکلات قلبی را نشان دادند.

۴)پیاده روی برای مغز مفید است: مطالعه ای که بر روی پیاده روی و تأثیر آن بر عملکرد های ذهنی انجام شد نشان داد زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی داشتند به صورت چشمگیری عملکرد ذهنی بهتری را در مقایسه با زنانی که کمتر از ۴۰ دقیقه در طول هفته پیاده روی داشتند نشان می دادند.

۵) پیاده روی برای استخواهایتان مفید است: تحقیقات نشان می دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و تقریبا ۵/۱کیلومتر در روز پیاده روی دارند چگالی استخوان های کل بدنشان نسبت به زنانی که مسافت های کمتری را می پیمودند بالاتر بود، همچنین پیاده روی برای پایین آوردن سرعت از دست رفتن استخوان های پا نیز بسیار مؤثرست.

ادامه مطلب ...

ورزش شدید می تواند باروری را در زنان کاهش دهد

ورزش شدید می تواند باروری را در زنان کاهش دهد:

23 نوامبر 2009- آیا ورزشکار هستید – یا فقط کسی هستید که تمرینات بدنی دشوار را دوست دارید – که می خواهید باردار هم بشوید؟ در صورتیکه تلاش می کنید حامله شوید منطقی است که از شدت فعالیت تان بکاهید. تحقیقی جدید از دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU ) نشان می دهد که بدن ممکن است انرژی کافی برای تامین تمرینات بدنی سخت و هم حامله شدن را نداشته باشد.

فکر می کنند حدود هفت درصد زنان نروژی مشکلات ناباروری دارند ، که به این معنی است که قادر نیستند در طی سال اول تلاش حامله شوند – هر چند ممکن است بعدا حامله شوند. ناباروری می تواند علل زیادی ، هم پزشکی و هم مرتبط با شیوه زندگی داشته باشد. عوامل خطر شناخته شده شامل کشیدن سیگار ، استرس و الکل است. شدیدا کم وزن یا بیش وزن بودن هم می تواند نقش داشته باشد.

به هر حال موضوعی شناخته شده است که زنان ورزشکار حرفه ای مشکلات ناباروری بیشتری در مقایسه با دیگر زنان دارند. اما آیا فعالیت بدنی شدید در ناباروری در میان دیگر زنان هم نقشی دارد؟ محققان NTNU دقیقا همین سوال را در مطالعه ای شامل حدود 3000 زن بررسی کردند. آنان دریافتند که به نظر می رسد ورزش دشوار و بیش از حد زیاد باروری یک زن جوان را می کاهد. اما کاهش در باروری تنها تا زمان ادامه داشتن تمرین بدنی سخت دوام می یابد.

                                             گروه های آسیب پذیر

این مطالعه بر اطلاعات حاصل از بررسی سلامتی Nord-TrØndelag  از سال 1984-1986 و از 1995-1997 مبتنی بود. تمام زنان شرکت کننده سالم و در سن بارداری بودند و هیچ کدام سابقه مشکلات باروری نداشتند. در اولین بررسی ، زنان به سوالاتی در مورد تکرار ، طول مدت و شدت فعالیت بدنی جواب دادند – و ده سال بعد سوالاتی در مورد بارداری و زایمان پرسیده شد. مححقان NTNU اطلاعات دیگری را هم که می توانست برای این مطالعه مهم باشد ثبت کردند.

خانم سیگریدور لارا گودموندزدوتیر نامزد دریافت PhD در برنامه علوم حرکت انسان NTNU می گوید:" در میان همه این زنان ، دو گروه را یافتیم که ریسک بالای ناباروری را تجربه کردند. کسانی بودند که تقریبا هر روز ورزش می کردند و کسانی که تا زمان خستگی کامل ورزش می کردند. آنانی که هر دو را انجام می دادند ، بالاترین ریسک ناباروری را داشتند.

                                                    سن عاملی مهم

ادامه مطلب ...

حفظ تناسب اندام هوازی معادل با 12 سال تاخیر در پیری بیولوژیکی:


حفظ تناسب اندام هوازی معادل با 12 سال تاخیر در پیری بیولوژیکی:

نتیجه گیری یک بررسی منتشر شده در مجله پزشکی ورزش بریتانیا نشان داد که حفظ تناسب اندام هوازی در طی میان سالی و پس از آن می تواند پیری بیولوژیکی را تا 12 سال به تاخیر اندازد و استقلال( عدم وابستگی) را در طی دوران پیری طولانی تر کند.

          


ورزش هوازی، مانند دو آرام، مصرف اکسیژن بدن و استفاده از آن را در تولید انرژی ( متابولیسم) بهبود می بخشد. اما قدرت هوازی حداکثر، در میان سالی به طور پیوسته افت می کند، و در هر دهه حدود 5 ml/[kg.min] کاهش می یابد. زمانیکه این عدد به زیر حدود ml18   در مردان و ml15   در زنان افت می کند انجام کارها با خستگی شدید همراه می شود.

در یک مرد بی تحرک عادی، قدرت هوازی حداکثر در 60 سالگی به حدود 25 mil/[kg.min] ، تقریبا نصف زمان 20 سالگی افت خواهد کرد. اما شواهد نشان می دهد که ورزش منظم هوازی می تواند این کاهش را ، حتی در دوران پیری کند یا معکوس کند.

پژوهش نشان داد که ورزش هوازی با شدت نسبتا بالا در دوره ای نسبتا طولانی قدرت هوازی حداکثر را تا 25%، معادل با افزایش 6 ml/ [kg.min]، یا 10 تا 12 سال بیولوژیکی بالا برد.

نویسنده این پژوهش می گوید:" به نظر می رسد که حفظ جذب اکسیژن حداکثر این احتمال را افزایش می دهد که فرد مسن سالم استقلال کارکردی خود را حفظ خواهد کرد."

اثر جانبی مثبت دیگر ورزش هوازی کاهش خطر دچار شدن به بیماری های جدی، بهبودی سریع تر پس از آسیب یا بیماری ، و کاهش احتمال سقوط به علت حفظ قدرت ماهیچه، تعادل و هماهنگی است. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

باور غلط در مورد ماساژ پس از ورزش

باور غلط در مورد ماساژ پس از ورزش:

9 می 2009 – یک تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئین غلط بودن این باورعمومی را که ماساژ پس از ورزش جریان خون به ماهیچه را بهبود می بخشد و به حذف اسید لاکتیک و دیگر مواد زائد کمک می کند ، روشن ساختند.

میشل تسچاکوفسکی استاد مطالعات kinesiology و تندرستی می گوید :" این تحقیق باوری غلط در میان مردم و نیز در میان افراد شاغل در حرفه فیزیوتراپی  در مورد نحوه مفید بودن ماساژ را از میان می برد. تمام کارشناسان فیزیوتراپی که با آنها صحبت کردم ، وقتی سوال کردم که ماساژ چه کاری انجام می دهد ، جواب دادند که جریان خون به  عضله را بهتر و به خلاصی از اسید لاکتیک کمک می کند. تحقیق ما اولین مطالعه ای است که این باور غلط را به چالش می کشد ."


این باور که ماساژ به حذف اسید لاکتیک از بافت عضلانی کمک می کند آنچنان فراگیر است که حتی در وب سابت کارشناسان ماساژ ورزشی کانادا هم به عنوان یکی از فواید ماساژ ذکر شده است ، علیرغم اینکه مطلقا هیچ تحقیق علمی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد.

ویکی ویلتشایر و دکتر تسچاکوفسکی تحقیقی را شروع کردند تا دریابند این فرضیه آزمایش نشده صحیح است یا خیر ، و نتایج آنان نشان می دهد که ماساژ عملا جریان خون به عضله پس از ورزش و در نتیجه حذف اسید لاکتیک از عضله پس از ورزش را هم تضعیف می کند.

این مطالعه در کنفرانس سالانه دانشکده پزشکی آمریکا در سیاتل ، واشنگتن در تاریخ 30-27 می 2009 ارائه خواهد شد. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

قلل اشترانکوه از ابتدای خط الراس تا انتها

          قلل مهم اشترانکوه

                                  از غرب به شرق خط الراس

ردیف

نام قله

ارتفاع(متر)

پناهگاه - جانپناه

مسیر صعود

1

کولوریت

۳۶۲۸

-

ابتدای مسیر گهر

2

پازن پیر

۳۸۴۶

-

ابتدای مسیر گهر

3

گل گل

40۸0

دارای پناهگاه و جانپناه

روستای تیون

4

سن بران

۴۱۵۰

دارای پناهگاه و جانپناه

روستای تیون

5

فیالسون

38۹۰

      - --------

روستای تیون

6

میرزایی

38۲۷

-

روستای تیون

7

شاه تخت

3۷۳۳

   -------------

روستای دره تخت

8

مهر جمال

38۳۳

   -------------

روستای دره تخت

9

پیاره

38۸۸

   -------------

روستای دره تخت

10

ازنادر

3800

   -------------

روستای کمندون

11

تخت شاه

3۶۲۳

   -------------

روستای دره تخت

۱۲

۱۳

۱۴

کمندان

کول شاه کول

کول جنون

3۸۰۲

۳۶۲۳

۳۸۰۲

    ------------

روستای کمندان

روستای کمندان

روستای کمندان

 

منبع: http://oshtorankoh.blogfa.com

رشته کوه زاگرس :

رشته کوه زاگرس :

زاگرُس رشته‌کوهی در غرب ایران است.بعضی معتقدند ریشه این نام اوستایی است. در زبان اوستایی زاگر Za-G'R' به معنای کوه بزرگ است. اما نظری که بیشتر مورد تایید است این است که این کلمه از نام مهاجران هند واروپایی ساکن در این منطقه معروف به زاگارثی/ساگارتی(Zagarthians/Sagarthians) گرفته شده. این رشته‌کوه از کرانه‌های دریاچه وان در ترکیه آغاز شده و تا استان‌های فارس و کرمان ادامه می‌یابد. دامنه‌‌ی این رشته‌ کوه به‌ شمال عراق نیز امتداد دارد. نام قدیمی این رشته‌کوه در زبان فارسی پاطاق و پیش از آن کهستان (در عربی جبال) و پهله بود.

نیمه‌ی شمالی رشته کوه زاگرس در دوره‌ی ایران باستان محل زندگی مادها بوده است. 

انتظار بهاردر اشترانکوه،درود، لرستان  Waiting for spring at Oshtoran kuh, Dorood, Do Rud, Lorestan

ادامه مطلب ...

زمستان و آسیب های چشمی


زمستان و آسیب های چشمی

برف کوری ... snow blindness
تعریف
برف کوری یا التهاب قرنیه در اثر اشعه ماوراء بنفش ; عبارتست از آفتاب زدگی قرنیه ، بدلیل رسیدن میزان زیاد نور آفتاب ( چشم بدون محافظ ) به قرنیه فرد

پیشگیری
میزان تشعشع نور ( تابش و بازتابش ) در مناطق کوهستانی و برفی ; 15 برابر اشعه ای است که در شرایط غیر برفی بازتاب می شود . پس منطقی به نظر می رسد که همواره از عینک های مناسب و ضد اشعه استفاده شود ، حتی در شرایط هوای ابری
در مورد استفاده از عینک برای مقابله با برف کوری به چند نکته می بایست توجه داشت

ادامه مطلب ...