گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

حفظ تناسب اندام هوازی معادل با 12 سال تاخیر در پیری بیولوژیکی:


حفظ تناسب اندام هوازی معادل با 12 سال تاخیر در پیری بیولوژیکی:

نتیجه گیری یک بررسی منتشر شده در مجله پزشکی ورزش بریتانیا نشان داد که حفظ تناسب اندام هوازی در طی میان سالی و پس از آن می تواند پیری بیولوژیکی را تا 12 سال به تاخیر اندازد و استقلال( عدم وابستگی) را در طی دوران پیری طولانی تر کند.

          


ورزش هوازی، مانند دو آرام، مصرف اکسیژن بدن و استفاده از آن را در تولید انرژی ( متابولیسم) بهبود می بخشد. اما قدرت هوازی حداکثر، در میان سالی به طور پیوسته افت می کند، و در هر دهه حدود 5 ml/[kg.min] کاهش می یابد. زمانیکه این عدد به زیر حدود ml18   در مردان و ml15   در زنان افت می کند انجام کارها با خستگی شدید همراه می شود.

در یک مرد بی تحرک عادی، قدرت هوازی حداکثر در 60 سالگی به حدود 25 mil/[kg.min] ، تقریبا نصف زمان 20 سالگی افت خواهد کرد. اما شواهد نشان می دهد که ورزش منظم هوازی می تواند این کاهش را ، حتی در دوران پیری کند یا معکوس کند.

پژوهش نشان داد که ورزش هوازی با شدت نسبتا بالا در دوره ای نسبتا طولانی قدرت هوازی حداکثر را تا 25%، معادل با افزایش 6 ml/ [kg.min]، یا 10 تا 12 سال بیولوژیکی بالا برد.

نویسنده این پژوهش می گوید:" به نظر می رسد که حفظ جذب اکسیژن حداکثر این احتمال را افزایش می دهد که فرد مسن سالم استقلال کارکردی خود را حفظ خواهد کرد."

اثر جانبی مثبت دیگر ورزش هوازی کاهش خطر دچار شدن به بیماری های جدی، بهبودی سریع تر پس از آسیب یا بیماری ، و کاهش احتمال سقوط به علت حفظ قدرت ماهیچه، تعادل و هماهنگی است. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/
نظرات 2 + ارسال نظر
sسید رضا سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 02:55 ب.ظ http://www.akmehabad.blogfa.com

مطلبیکی جوان بوو

سپاس بوو تو سید رضا

فرید چهارشنبه 27 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:05 ق.ظ http://k-ovraz.blogfa.com

سلاو و ریز
کاک سیامک
به سپاسه وه

سلاو کاک فرید سپاس بوو تو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد