گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

4 روز تلاش برای یافتن گم شده کوهستان سه‌کانیان مهاباد بدون نتیجه پایان یافت


4 روز تلاش برای یافتن گم شده کوهستان سه‌کانیان مهاباد بدون نتیجه پایان یافت

 


شامگاه جمعه 13/4/93 در ارتفاعات سه کانیان، حامد کرباسیان جهت بازگشت به خانه تنها در شیب منتهی به میدان تیر اسیر بارانی سیل آسا شد و تاکنون مفقود گردیده است. خط القعر میدان تیر  که حوضه ی آبی چند دره را تشکیل میدهد به دریاچه‌ی سد مهاباد می ریزد. حجم سیلاب بسیار زیاد بوده و آقای حمید کرباسیان برای هرچه زودتر رسیدن به پایین، احتمالا مسیر دره را درپیش میگیرد.

سیل شامل  آب با حجمی بسیار زیاد در زمانی کم ، سنگ و گل‌ولای زیادی را با خود پایین آورده و در این بین تنها ردی که برجای مانده کارت شناسایی، تکه ای از لباس و یک لنگه‌ کفش است. جست و جو از صبح شنبه  تا سه شنبه ادامه یافت ولی اثری از پیکر ایشان پیدا نشد. پس از جست و جوی وجب به وجب منطقه سر انجام همه معتقد بودیم که به احتمال زیاد جسد در  گل و لای بجا مانده از سیل دفن شده است. هر چند تا جای ممکن با استفاده از بیل مکانیکی در مسیر دره، غواص در دریاچه سد و  سگ زنده یاب عملیات لازم از جانب مجموعه‌ی هیئت کوهنوردی، آتش نشانی، هلال احمر، شهرداری و نیروهای مردمی (بیشتر کوه‌نوردان) انجام شد .
رخداد چنین حوادث تلخی خطرناک بودن کوهستان حتی در "سه کانیان" را به همه ی ما گوشزد می‌کند و نشان می‌دهد همه‌ی ما برای بقا در کوهستان به دانش زندگی کردن و ماندن در طبیعت نیازمندیم. نمی‌توان به گذشته برگشت اما با پیروی از چکیده‌ای از این مقاله شاید بتوان امیدوار بود جلوی حادثه بعدی را گرفت. از همه‌ی علاقمندان به کوه درخواست میشود تنها به کوه نروند و قبل از رفتن دانش لازم را برای زنده ماندن با خود ببرند. امید است دیگر شاهد چنین حوادثی - که میتوانست رخ ندهد-  نباشیم .

 

 

عکسهای بالا مربوط است به تجمع کوه‌نوردان برای جستجوی مجدد در ساعت ۱۸ دوشنبه

 

خطرات کوهستان


خطر چیست ؟
شرایطی که تیم از حالت عادی و طبیعی خود خارج شده و در معرض آسیب قرار گیرد را خطر می گویند .معمولااین شرایط به شکل ناگهانی بوجود می‌آید. البته عملکرد انسان هم در بوجود آمدن این شرایط تأثیر دارد که این حالت از قبل برنامه ریزی نمی‌شود .عموماً شرایطی است که در اثر ضعف یا عدم تشخیص در مراحل کنترل تیم بوجود می آید.

گاهی خطر به حدی پیشرفت میکند که تیم را وارد شرایط اضطراری و بحران می کند. لذا بایستی خطر را بدرستی شناخت و آمادگی کامل برای مقابله را بدست آورد .

خطرهای طبیعی
خطرهایی که محیط بر انسان تحمیل می کند .
کوهنوردان در مقابل خطرهایی که طبیعت بر آن حاکم است هیچ توانی برای مقابله ندارند فقط میتوان با این خطرات کنار آمد یا از آن گریخت. اصولاً انسان به تنهایی توان مقابله با خشم طبیعت را ندارد چرا که ضعیف ترین موجود در طبیعت است .
در هنگام عبور از شیبها به صورت تراورس بایستی مراقب رها شدن سنگ از زیر پا بوده تا برای افراد پایین دست تهدید ایجاد نشود . از ایجاد سر و صدا خودداری کرده و فاصله نفرات به هم نزدیک باشد. در موقع رها شدن سنگ با اعلام خطر دیگران را با خبر کنید.


مه :
از پایین آمدن ابرها به سطح زمین بوجود می آید. قبل از صعود به منطقه وضعیت هوا و تغییرات جوی باید مورد بررسی قرار گیرد. در هنگام برخورد با مه تک تک افراد گروه مراقب یکدیگر بوده و فاصله‌ها کمتر گردد. در صورت نیاز افراد با طناب انفرادی بهم وصل شوند .
در صورت مواجهه با مه بجای دستپاچه شدن ضمن حفظ آرامش از نقشه و قطب نما استفاده نمائید. در غیر اینصورت با زدن چادر و کمپ در محل منتظر هوای مساعد باشید.

سیل :سیل یکی از عواملی است که سبب تخریب محیط زیست – فرسایش زمین – عریض شدن رودخانه ها می شود .هوای بارانی شدید یکی از عوامل بوجود آمدن سیل می‌باشد. قبل از اجرای برنامه باید گزارش وضعیت هوا و بارندگی را از اداره هواشناسی محل دریافت نمائید. در بعضی مواقع پیش آمده است که در هوای صاف کوهستان با تغییر هوا و بارندگی مواجه شده اید. در چنین مواردی بایستی از رفتن به دره ها و شیارهای بین صخره ها خودداری کنید . چون اولین مکانهایی که در آن سیل جاری میشود خط القعرها و رودخانه می باشد.


توصیه های ایمنی :
 برای آمادگی در مقابل خطرات کوهستان، خود را تجهیز کرده و اصول امداد و نجات را بدانید .
 پیش بینی قبل از خطر همیشه، صحیح نیست . با توجه به شرایط تصمیم بگیرید .
 کیف کمک های اولیه را همیشه به همراه داشته باشید .
 زنده یاب – جی پی اس – قطب نما – تلفن همراه – چراغ قوه  را در کوله جای بدهید .
 بهترین فکر این است بگوئید احتمالا " بعدا " چه اتفاقی می افتد؟ و بعد از آن چه می شود؟
 در زمان حادثه از نیروهای امداد هیات  کوه‌نوردی، هلال احمر در منطقه یا فدراسیون کمک بگیرید .
 بهترین تصمیم متکی به شرایط موجود گرفته می شود .
 شرایط خطر را تمرین کنید .
دانش راه حل یابی یا شبیه سازی را بدانید .
 در زمان بروز خطر آرامش خود را حفظ و دیگران را دعوت به آرامش کنید .
 از وسایل ارتباطی بجز در مواقع ضروری استفاده نکنید تا امکان  تماس تیم پشتیبان یا امداد با شما وجود داشته باشد .
 از انجام فعالیت های خسته کننده و بی نتیجه پرهیز کرده و انری خود را برای مواقع ضروری ذخیره کنید .

با سپاس از آرش اسماعیل زاده (برگرفته از جزوه کارآموزی کوه‌پیمائی فدراسیون کوه‌نوردی)

 منبع:http://www.k-ovraz.blogfa.com/