گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

دو قلوهای رکورد دار گینس

  

نانگشی و تاشی مالک دو دختر کوه نورد 23 ساله هندی  هفته پیش در کتاب رکوردهای جهانی گینس اولین دختران دوقلویی شناخته شدند که موفق به صعود کامل هفت قله بلند هفت قاره جهان شدند .

  ادامه مطلب ...

آخرین خبر از نانگاپاربات

 Tomasz Mackiewicz y Elisabeth Revol a 5.500 m en el Nanga Parbat invernal (2015) 

تومک و الیزابت در ارتفاع 5500 متری

14 ژانویه 2015

تیم روسیه امروز صبح کمپ اصلی را ترک کرد تا به تلاش روی مسیر (شل) ادامه دهد. تومک ماکیوویچ و الیزابت روول ، کمپ 4 را در ارتفاع 7000 متری برقرار کرده اند و فردا به بالا پیشروی خواهند داشت ، هوا خوب نیست ، برف کمی روی جبهه دیامیراست.

اخبار روزهای گذشته

13 ژانویه

تومک و الیزابت کمپ 3 در ارتفاع 6600 متری مسیر مسنر – هنس پیتر را برقرار کرده اند. آنها سعی دارند فردا به ارتفاع 7200 متری دست یابند. دانیل ناردی امروز در کمپ اصلی جبهه دیامیر است و در انتظار شرایط جوی بهتر می باشد تا کمپ 2 در ارتفاع 5100 متری را برقرار کند. 

Daniele Nardi en el CB del Nanga Parbat invernal (2015) 

دانیل ناردی در کمپ اصلی

12 ژانویه

تیم روسیه تا ارتفاع 6000 متری پیشروی داشته ، طناب ثابت را تا خط الرأس نصب کرده اما وزش باد در این مکان مجددن آنها را وادار به برگشت به کمپ اصلی نموده.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

کیت بقاء در کوهستان؛ لازمه همراه در برنامه های کوهنوردی:

کیت بقاء در کوهستان؛ لازمه همراه در برنامه های کوهنوردی:


  

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بی تردید دست یابی به دانش و مهارت بقا در کوهستان و دیگر محیط های طبیعی، بر آموزش هر مهارت دیگری اولویت دارد. در روند آموزش نجات در کوهستان نیز نخستین مهارتی که به نجاتگران می آموزند توانایی بقا و زنده ماندن در شرایط دشوار محیطی است. پس همان گونه که نجاتگران نخست به مهارت های بقاء مجهز می شوند و سپس فنون جستجو و نجات را فرا می گیرند،

کوه نوردان و دیگر کاربران طبیعت نیز باید نخست ظرفیت های بقاء در محیط های طبیعی را به دست آورند و پس از آن به یادگیری تکنیک های حرکت در خاک، سنگ، برف و یخ بپردازند. یکی از موارد حائز اهمیت حفظ بقاء درکوهستان کیف کمک­های اولیه(یا کیت کمک های اولیه) و کیت بقاء می باشد و از آنجا که کیت بقاء با کیف کمک های اولیه تفاوت دارد. در این مقاله کیت بقاء مورد بررسی قرار خواهد گرفت . 
  
مقدمه : 
با توجه به شرایط خاص و متفاوت که در ورزش کوهنوردی حاکم است و همچنین حادثه خیز بودن بالقوه محیط کوهستان و عدم دسترسی به مراکز درمانی، لازم است تمامی دوست داران این ورزش دانسته­های خود را در مورد این خطرات و نحوه جلوگیری از آنها و در مرحله بعد درمان صدمات ناشی از اینگونه حوادث افزایش دهند.از طرفی باید گفت در برنامه های کوهنوردی علاوه بر وسایل کمک های اولیه، وجود یک کیف بقاء ضروری می باشد،

کیت بقا (Adventure Kit) بر مبنای محیا کردن خودمان برای بدترین شرایط است. این جعبه که از نام آن مشخص است برای مواقعی تهیه و در تمامی برنامه ها حمل می شود که ادامه حیات ما به شکل جدی به خطر افتاده باشد.طراحی برای شرایط خاص و یا سخت چیزی نیست جز پیش بینی چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد و شما را در شرایط سخت قرار دهد و مرحله بندی کردن برای افزایش دادن شانس زنده ماندن. بنابراین ، طراحی به معنای آماده شدن است. آماده شدن . . . . .

  ادامه مطلب ...

روشهای بقا در کوهستان:

روشهای بقا در کوهستان:

نوشته شده توسط الهه حمیدی.

انجمن پزشکی کوهستان ایران: معنای فوریت های پزشکی کمک هایی است که تقریبا زیر 1 ساعت به فرد رسانده شود . حال اگر فرد آسیب دیده در محیط کوهستان باشد وضع به گونه ای دیگر است و در واقع برای کمک و امداد نیاز نیست یک حجم زیادی از تجهیزات تخصصی فوریت های پزشکی به همراه داشته باشیم . تنها داشتن یک کیت کوچک کمک های اولیه و آموختن روش های درمان آسیب های رایج , کافی است .

 

 

طناب

زندگی شما به طنابتان وابسته است . اگر شما یا همنوردتان نیاز به بسکت داشته باشید می توانید از طناب برای برگشت به ابتدای راه استفاده کنید . طبق شکل شماره یک با طنابتان بین 15 تا 20 حلقه ایجاد کنید . البته این کار را می توانید با نوار, باتوم  , چوب های اسکی یا دیرک های چادر نیز انجام دهید . بعد یک کیسه خواب روی طناب پهن کنید و بعد 2 کوله پشتی طبق شکل شماره 2 روی کیسه خواب بگذارید . اگر هوا خوب نبود می توانید یک کیسه خواب دیگر روی آن بکشید یا یک پارچه رور بدنش بپیچید . و بعد شروع کنید به مهار کردن و طناب پیچ کردن فرد  و بهتر است از پاهایش شروع کنید . این روش برای فردی مفید است که قادر به حرکت کردن به تنهایی نیست . اگر فرد آسیب نخاعی دیده باشد بهتر است به دنبال روش دیگری باشید .

 

 

 

 

استفاده از کاور

 

آیا احتمال آسیب نخاعی می دهید ؟ اگر آسیبی به سر فرد وارد شده ( بر اثر سقوط یا ریزش سنگ ) و هوشیاری وی کم شده باید طبق شکل سر و گردن او را ثابت نگه دارید . یک راه برای انجام این کار این است که یک کاور را بردارید و داخل آن را پر از شن و یا . . . . . . . .

 

ادامه مطلب ...

پوشاک در کوهنوردی:


پوشاک در کوهنوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: پوشاک کوهنوردی باید وزن سبک و حجم کم داشته باشد، رطوبت پوست بدن را به بیرون از لباس منتقل کند و محافظ پوست در برابر سرما، گرما، باد، آب و نور خورشید باشد، گرمای بدن را حفظ کند، اندازه و راحت باشد، رنگهای متضاد با طبیعت داشته باشد و از سیستم سه لایه که هر لایه خصوصیات خاص خودش را کامل دارد استفاده شده باشد.


لایه اول
این لایه بدلیل ارتباط مستقیم با پوست بدن اهمیت زیادی دارد. 
لباس زیر شما مانند تی شرت، جوراب و شلوار از همین لایه بشمار میرود.
وظیفه پوشاک در این لایه گرفتن رطوبت و عرق پوست و فتیله آن به بیرون یا لایه بعدی میباشد.
پوشاک خیس یا نمناک گرمای ارزشمند بدن را خارج می کند. حتی در دمای بالای صفر هم این حالت مناسب نیست، بنابر این در حال حاضر نخ و ابریشم و کتان برای این لایه استفاده نمی شود. 
امروزه بافت های جدید با مواد ترکیبی ساخته شده از پلی استر و پرو پیلن هستند که برای ساخت این لایه استفاده میشوند و شرکتهای زیادی این لباسها را تولید میکنند.
این مواد سبک، نرم و قوی هستند، آب کمی به خود جذب می کنند و به سرعت خشک می شوند.

لایه دوم
این لایه باید بتواند در حد قابل قبولی گرمای ایجاد شده توسط بدن را حفظ و همچنین رطوبت لایه اول را به بخار تبدیل کند تا این بخار از لایه سوم خارج و پوست بدن همواره خشک بماند.
این گونه لباسها معمولا در سه رده سبک، معمولی و سنگین تولید می شوند و برای ورزشها و دماهای مختلف بکار می رود. 
سبک برای گرما، سنگین برای هوای بسیار سرد که بافت آن تراکم بیشتری دارد و نوع متوسط برای ورزشهای که نیاز به کنترل رطوبت هوا داشته و در آن حرکت و توقف وجود دارد.
از شرکتهای زیادی در زمینه تولید پارچه هایی که این خصوصیت را دارند میتوان نام برد که Polartec از معروفترین آنهاست.

لایه سوم
لایه ای است که از لایه های زیرین(لایه اول و دوم) محافظت کرده و بدن را از عوامل جوی مانند باد، باران و برف محفوظ میدارد.
پارچه این لباسها باید ضمن داشتن خاصیت تنفس، ضد آب و ضد باد نیز باشد. یعنی همزمان که رطوبت لباسهای داخلی را از خود به بیرون انتقال میدهد، از ورود باد آزاردهنده و باران و برف به این لایه ها جلوگیری کند.
امروزه شرکتهای زیادی در زمینه تولید پارچه هایی که این خصوصیت را دارند، فعال هستند که از معروفترین آنها میتوان Gore-Tex را نام برد.
میتوان گفت که به گونه ای کفش کوهنوردی نیز از همین لایه محسوب میشود.
منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com

مهمترین دلایل حوادث کوهنوردی:


مهمترین دلایل حوادث کوهنوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران:


برچسب‌ها: حوادث کوهنوردی