گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

تاریخچه تلاش های زمستانی


تاریخچه تلاش های زمستانی

تاریخچه تلاش های زمستانی K2

زمستان هیمالیا و قراقوروم کم کم از راه می رسد و یک بار دیگر صعودهای زمستانی 8000 متری ها در صدر خبرهای کوهنوردی جهان قرار می گیرد. از میان 14 قله 8000 متری 12 قله در فصل زمستان صعود شده؛ اما دو قله K2 و نانگاپاربات تا کنون اجازه صعود زمستانی به هیچ کوهنوردی را نداده اند. تا این تاریخ  3 تلاش ناموفق در K2 و نیز 21 تلاش ناموفق در نانگا صورت گرفته است. زمستان امسال بازهم چند تیم درنانگا و یک تیم در K2 در صدد هستند تا به رویاهای سخت و سهمگین زمستانی خود پاسخ دهند.

 

ادامه مطلب ...

آلکس هانولد، متفاوت ترین سنگنورد جهان


آلکس هانولد، متفاوت ترین سنگنورد جهان

آلکس هانولد، معروفترین سنگنورد سولو کار حال حاضر جهان است. او در 6 هفته اخیر 4 صعود با درجه 5.13b تا 5.14a روی دیواره های بلند در یوسیمتی انجام داده است. توجه داشته باشیم که صعودهای آلکس روی دیواره های بلند بیشتر در فرمت بولدر است تا مسیر یا لید. بنابراین درجه های ذکر شده درجه های بالایی محسوب می شوند.

آلکس، تا کنون 8 صعود سولوی کلاسیک روی دیواره های بلند در یوسمتی داشته است و از این نظر در رنکینگ صعودهای ترد Trad، نفر اول است. از 798 صعود ثبت شده او، بیش از 200 صعود به صورت ترد، و از آن میان دو صعود با درجه 5.13c و سه صعود با درجه s.14c انجام شده است. صعود های ترد صعود های سنتی و پاکی هستند که بعد از صعود هیچ رد پایی در طبیعت باقی گذاشته نمی شود؛ صعود با ابزارهای غیر کوبشی و قابل انتقال انجام می شود، میخ و رول در کار نیست!

شایسته یاد آوری است؛ اخیرا شرکت کلیف بار Clif Bar، یکی از حامیان آلکس، او را به اتفاق 4 سنگنورد دیگر به دلیل صعود های خطرناک فری سولو، که پتانسیل مرگ به همراه دارد، از لیست سنگنوردان مورد حمایت خود خارج کرده است. آلکس در مقاله ای پر شور که در « نیویورک تایمز » منتشر کرده ضمن قابل فهم دانستن تصمیم کلیف بار به عنوان یک شرکت تجاری، اما می گوید که انتخاب ها، ریسک ها، و آنالیز ریسک های او به خودش مربوط است و هیچ ارتباطی به هیچ یک از حامیان مالی او ندارد. او می گوید هنگام صعود هرگز به اسپانسرها و واکنش های آنان فکر نمی کند. آنچه که برایش مهم است مهارت و اشتیاق او برای صعود است. آلکس معتقد است تصمیم کلیف بار در مورد قطع اسپانسرینگ 5 سنگنورد محدود کننده آزادی ست. او خیلی ساده و واضح می نویسد:    Clif Bar’s decision to fire the five of us may limit that freedom

اما، آخرین جمله آلکس در مقاله اش که آزادی پر شکوه او را در مقابل اسپانسرها نشان می دهد، به واقع زیباست؛ حرف دل همه ی کوهنوردان و سنگنوردان جهان است:

 Whether or not we’re sponsored, the mountains are calling, and we must go

چه اسپانسر داشته باشیم چه اسپانسر نداشته باشیم؛ کوهها صدایمان می کنند، باید برویم.

به یاد داشته باشیم که آلکس، یکی از کتابخوان های قهار روزگار ماست!! ادونچریسم او، ماجراجویی مبتنی بر بی باکی و تهور یا کله شقی (!) نیست؛ بلکه مبتنی بر شهامت و شجاعت است، مبتنی بر محاسبه، خرد و عقلانیت انسانی است. آلکس اگر چه خود با تواضع و فروتنی می گوید که هرگز مثل آدام اوندرا یا کریس شارما نیست اما، ما این آزادی را داریم که به گوییم او به مفهوم مثبت کلمه متفاوت ترین سنگنورد حال حاضر جهان است.

منبع:http://www.alpineclub.ir

وسیله برای راحتی ادرار کردن بانوان در برنامه های کوهنوردی در ایران ساخته شد:


وسیله برای راحتی ادرار کردن بانوان در برنامه های کوهنوردی در ایران ساخته شد: 

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: شاید این اتفاق برای یکی از همراهان شما در برنامه های کوهنوردی پیش آمده باشد، آقایان برای دفع ادرار مشکل جدی ندارند ولی بانوان از سختی بسیاری برخوردارند و حیا و خجالت مانع از دفع ادرار راحت ایشان شود. ولی حالا این مشکل با تولید وسیله ای ساده برطرف شده است. چند ماه پیش بود که خبر ساخت وسیله ای ساده برای رفع مشکل این بانوان بر روی سایت ها قرار گرفت و حالا این وسیله در ایران نیز ساخته شده است:

 F4Pچیست؟

 F4P وسیله ای قابل حمل است که اجازه می دهد تا بانوان به راحتی، در هر کجا که باشند و هر زمانی که به آن نیاز داشته باشند بتوانند بدون هیچ خجالت و ترسی و یا به خطر افتادن سلامتی شان در استفاده از دستشویی های عمومی آلوده و چندش آور، به صورت ایستاده و یا نشسته ادرار کنند. F4P را می توان در مواقعی که در خارج از منزل و یا در برنامه های کوهنوردی هستید به طوری که در آنجا سرویس بهداشتی در دسترس نیست و یا در حد مطلوب نمی باشد مورد استفاده قرار داد

 F4Pوسیله ای است که این توان و آزادی را به بانوان می دهد تا هر کجا و هر زمان بدون ترس از خطر دیده شدن بتوانند به راحتی ادرار کنند. این وسیله تحولی برای بانوانی است که همواره نگرانی بهداشت، سلامت و امنیت در این مسئله را دارند.

F4P به همه خانم ها این امکان را فراهم می کند که در کمال آرامش و بهداشت و در هر جا که احتیاج دارند بتوانند مثانه خود را تخلیه کنند . . . . .

  ادامه مطلب ...

اصول گزارش نویسی در برنامه های کوه نوردی:


اصول گزارش نویسی در برنامه های کوه نوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: اصول گزارش نویسی کوه نوردی که باید رعایت شود. مطالب و عناوینی که در یک گزارش جامع باید در نظر گرفته شود به قرار زیر است :

• نام برنامه
• نوع منطقه
• موقعیت جغرافیایی
• طول و عرض جغرافیایی
• استان - شهرستان - بخش - دهستان
• چگونگی دسترسی به منطقه از طریق جاده ( وسائط نقلیه عمومی )
• نام روستاهای بین راه از آخرین شهر با ذکر مسافت و نوع جاده
• نام آخرین آبادی منتهی به منطقه و ارتفاع آن
• قلل ، گردنه ها و معابر مهم بین راه تا رسیدن به منطقه
• جهت جغرافیایی منطقه نسبت به نقطه حرکت
• ارتفاع منطقه از سطح دریا
• نام رشته کوه
• توضیح کافی در مورد مسیر و علائم طبیعی و محل های اطراق از آخرین آبادی تا منطقه صعود
• منابع تامین آب آشامیدنی ، چشمه ها ، رودخانه ها و ...
• تجهیزات مورد نیاز جهت صعود و بهترین زمان صعود
• مدت زمان لازم جهت صعود
• نوع و ویژگیهای منطقه
• کروکی منطقه
• اسامی و مکان دقیق قلل و عوارض دیگر منطقه
• آثار باستانی و نقاط دیدنی منطقه
• جانوران و حیوانات منطقه
• پوشش گیاهی منطقه
• رودخانه های اطراف
• تصویری از نمای عمومی منطقه از نقطه شروع و از آخرین آبادی
• تصویری از ویژگیها ، مشخصه ها و نقاط خاص مسیر
• تصویری از منطقه مقصد
• زبان بومی منطقه
• نام و آدرس راهنمایان محلی
• نام ، آدرس و تلفن سرپرست
• نظر سرپرست برنامه نسبت به ویژگیها ، مشکلات و سایر موارد قابل توجه
• نام گروه
• نام هیأت
• استان
• تاریخ صعود و یا بازدید
• شرایط جوی
• مدت صعود و یا بازدید (ساعت)
• تاریخ تنظیم گزارش
• نام محقق و گزارشگر
• منابع و مأخذ اطلاعات علمی قابل استناد
• اسامی همنوردان با ذکر سمت و مسئولیت در برنامه

 با تشکر از آقای حسین جواد نژاد

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com

بادکنک نجات، ناجی جان ماجراجویان و کوهنوردان:


بادکنک نجات، ناجی جان ماجراجویان و کوهنوردان:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: "Air Audio" نام جدیدترین وسیله ای است که مخصوص ماجراجویان بی احتیاط ساخته شده است. این وسیله یک بالن کوچک با قابلیت های ویژه است که می تواند در بدترین شرایط به داد افراد برسد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، افرادی که کوهنوردی را تبدیل به یک عادت کرده اند و از ماجراجویی لذت می برند همیشه در معرض خطر هستند. این افراد گاهی دچار حوادثی می شوند که ممکن است جانشان را بگیرد.

طراحان در طول تاریخ به دنبال راهی بوده اند که بتوانند وسیله هشدار دهنده و یار کمکی خوبی برای کوهنوردان و ماجراجویان بسازند. ابتدایی ترین آن ها بلندگوها کوچک و منورهای رنگی است و حالا طرح ها پیشرفت کرده اند به بالن های نجات رسیده است.

"Air Audio" نام جدیدترین وسیله ای است که مخصوص ماجراجویان بی احتیاط ساخته شده است. این وسیله یک بالن کوچک با قابلیت های ویژه است که می تواند در بدترین شرایط به داد افراد برسد.

این بالن با گاز هلیم پر می شود و با یک سیم به کوله پشتی متصل می گردد. اولین قابلیت این بالن چراغ آن است که شب ها راه را به وسعت چند متر برای شما روشن می کند تا مسیرحرکتتان را به درستی تعیین کنید.

این وسیله همچنین قابلیت آن را دارد تا امواجی را با فرکانس های مختلف و قابل دسترسی به دستگاه های مخابراتی می فرستد. این حالت به فرد کمک می کند تا در زمان آسیب دیدگی را گم شدن در میان جنگل و کوه نیروهای نجات را خبردار کند.

دیگر قابلیت این وسیله بلندگویی است که به صورت بلوتوثی به تلفن همراه متصل می شود. شما با وصل شدن به این بالن می توانید فریاد "کمک" را به مساحت بیشتری پراکنده کنید و شانس زنده ماندنتان هم بیشتر خواهد شد.


منبعhttp://www.iranmountainmedicine.blogfa.com

کمک به زنان کوه نورد افغانی


 

" به تیم کوه نوردی تماما زن  ما برای آمادگی در صعود به بلندترین قله افغانستان کمک کنید"

تیترسایتی است به نام INDIEGOGO که با نمایش یک کلیپ کوتاه از صحبت های چند تن از اعضا و مربیان تیم ، فراخوانی عام برای دریافت کمک مالی در صعود به بلندترین قله افغانستان  بعمل آورده .  البته با غم و غصه ها و مشکلات جامعه کوه نوردی ایران علی الخصوص زنان ، آشنا هستیم اما نخواستیم حرمت این شعر سعدی که به روایتی گفته می شود در سردر سازمان ملل نقش بسته را زیر پا بگذاریم :

بنى آدم اعضاى یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوى به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بى‌غمى
نشاید که نامت نهند آدمى

این تیم از ماه جولای تمرینات آمادگی جسمانی و فنون کوه نوردی را آغاز کرده و خیال دارد در تابستان سال 2015 یکی از بلندترین قلل منطقه هندوکش را صعود کنند ،  نامی از قله برده نشده ،  تماما دختران جوان زیر بیست سال هستند که تمرینات خود را خارج از کابل شروع کرده اند و قصد دارند با این گام بزرگ ،کلیشه ها را بشکنند و نماد قدرت و قابلیت زن افغانی باشند. این تیم جوان با عقبه قومی ، اجتماعی و اقتصادی مختلف در قالب یک تیم متحد اکسپدیشن خود را اجرا خواهند کرد اما برای اجرا با مشکل مالی روبرو هستند ، تمرینات خارج از کابل ، نقل و مکان از مناطق مختلف افغانستان به محل تمرین ، نداشتن کفش و لباس مناسب ، نداشتن امکانات برای بکارگیری مربی ، تهیه تجهیزات ضروری و ... موجب شده دست به این فراخوان بزنند.

از عموم جامعه کوه نوردی کشور بخصوص مربیان زن و امور بانوان فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی تقاضا می شود ضمن تماس با این گروه به زنان محروم افغانستان که سالیان متمادی است جز خشونت ، پوشش غیرمعمول و سیاه ، خانه نشینی ، ظلم و ارعاب چیز دیگری ندیده اند به هر شکل ممکن کمک کنند.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

اروبکو و صعود زمستانی K2


 

 بعد از سایت اسپانیایی دسنیول و صفحه فیس بوک دنیس اروبکو ، این بار سایت ExWeb با مصاحبه ای که با اروبکو ترتیب داده اطلاعات بیشتری در باره بزرگ ترین برنامه کوه نوردی سال ، صعود زمستانیK2  منتشر کرده ، تلاشی که بزودی روی این قله آغاز خواهد شد ، رویداد درجه یک  سال و بزرگ ترین رخداد دهه اخیر خواهد بود:

 

ادامه مطلب ...

توقف ورزش چه مشکلاتی ایجاد می‌کند:


توقف ورزش چه مشکلاتی ایجاد می‌کند:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: محققان با بررسی دانش‌آموزان و دانشجویان دریافتند کسانی که بعد از گذراندن یک دوره فعالیت زیاد ناگهان ورزش را متوقف می‌کنند، دچار مشکلاتی از جمله اختلال در تغذیه می‌شوند. متخصصان دانشگاه پوردو دریافته‌اند دانشجویانی که ورزشکار بوده‌اند و اکنون در هیچ تیم ورزشی فعالیت ندارند در تغذیه و تمرینات خود به مشکل برمی‌خورند.

 ریچل کلارک استاد دانشکده علم تغذیه می‌گوید: یکی از مشکلات این افراد خوردن غذاهای بوفه و سلف در خوابگاه‌هاست. آنها قبلا می‌توانستند به راحتی هرچه می‌خواهند بخورند ولی وقتی در تیمی فعالیت نمی‌کنند به جای ورزش در حال غذا خوردن هستند. این افراد به مدت 4 سال فعالیت و ورزش کردند، وقتی آنها این فعالیت را قطع می‌کنند باید از تغذیه و میزان آمادگی جسمانی خود آگاه باشند.

 خیلی از افرادی که در دبیرستان نیز ورزش می‌کنند بعد از رفتن به دانشگاه آن را متوقف می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا تنها 3/7% از زنانی که در دبیرستان بسکتبال بازی می‌کردند در دانشگاه این ورزش را ادامه می‌دهند و تنها 6/4% از مردانی که در دبیرستان فوتبال بازی می‌کردند در دانشگاه فوتبال بازی می‌کنند. هنگامی که این افراد ورزش را متوقف می‌کنند ساختار زندگی، ورزش و تغذیه آنها تغییر می‌کند. برگشتن به عادت‌های خوب بعد از یک دوره ورزش نکردن بسیار سخت است.

 توصیه‌هایی برای این افراد:

1- به دنبال یک باشگاه بگردید و در آن عضو شوید.

2- اگر ورزشی که می‌کنید را دوست ندارید ورزش دیگری پیدا کنید . . . . .

  ادامه مطلب ...