گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

کوهپیمایی و دره نوردی دولی نی قندیل 30/ 5/ 94

 


 


                                                  سیروان صدیقی  عکاس گروه و فعال ترین و محبوب ترین عضو گروه هه لو


ساشا و جبهه شمالی آیگر


 

 

در تعطیلات میان ترم دانشگاه کلمبیا، ساشا دیجولین عازم موردواند در آلپ سوئیس خواهد شد، این واژه گریزی  است جالب از واژه آلمانی "دیواره قاتل". طبق خبری که CBS News منتشر کرده سنگ نورد 22 ساله امریکایی سعی دارد این کوهستان 3970 متری را از طریق جبهه شمالی و دشوار آن به عنوان اولین زن ! صعود کند. سطحی از سنگ آهک که بیش از یک و نیم کیلومتر می باشد و توسط یک کوه نورد بریتانیایی (ادوارد استروت) "وسواسی برای ذهنی آشفته" توصیف شده است. ساشا در تویتر تصاویری در این رابطه گذاشته و به سایت Sport  Illustrated توضیحاتی در باره برنامه خود ارائه داده . نه اینکه ساشا یک آماتور باشد در واقع او از 6 سالگی سنگ نوردی کرده و افتخارات بسیاری در رقابت های قهرمانی و بین المللی بدست آورده بلکه کمی برای برنامه خود دلسرد است که امیدوار است در هفته آینده برطرف شود. به گفته ساشا مردم در این باره گفته اند دختران جوان به آیگر تعلق ندارند اما حتی شرایط غیرقابل پیش بینی جوی و 12  تا 18 ساعت تلاش موجب انصراف او از این برنامه نخواهد شد. در هر صورت ساشا معتقد است که ترس در این صعود برای او غیرقابل اجتناب است اما تصور می کند که نیازی به مهار این ترس نمی باشد. او توصیه پدرش را مبنی بر لذت بردن، ایمن بودن و بهترین بودن در این برنامه بکار خواهد بست و رویای زن پیشگام  را نیز در سر دارد. به اعتقاد وی برداشتن مشکلات از سر راه توسط زنان برای اثبات اینکه هر چیزی امکان پذیر است، عاملی شده برای پیشرفت آنها در ورزش.

توضیح:

در سایت و خبرگزاری های مذکور به مسیری که ساشا قرار است صعود کند اشاره ای نشده امــــا ســـــایت Rock and Ice  اعلام کرده او با کارلو تراورسی روی مسیر لا پاسی ینسیا 5.13b که دشوارترین مسیر جبهه شمالی آیگر است  قبلا تلاش  کرده است .

جبهه شمالی دشوارترین جبهه این کوهستان می باشد که 1800 متر ارتفاع دارد. نام Eiger از واژه لاتین acer گرفته شده که معنی آن sharp ، تیز یا نوک تیز است اما عرف است که آن را به واژه آلمانی eigen ربط می دهند که معنی آن own یا داشتن است. واژه دیوار قاتل murderwand نیز واژه تحریف شده Nordwand یا همان North wall، دیواره شمالی است.

 بنا به اعلام سایت Wikipedia  نخستین بار در سپتامبر سال 1964 دیزی ووگ بانوی آلمانی اولین زنی شناخته شد که همراه با ورنر بیتنز از طریق جبهه شمالی به قله صعود کرد، آلیسون هارگریوز از بریتانیا در سال 1988 در حالیکه شش ماهه باردار بود این جبهه را صعود کرد و در سال 1992 اولین صعود سولو توسط کاترین دستیول از فرانسه به مدت 17 ساعت صورت گرفته است.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

ادامه تلاش روی گاشربروم یک

 امسال نیز نظیر سال های گذشته شرایط به گونه ای بود که به غیر از چند صعود از مسیر نرمال آنهم تحت شرایط جوی بسیار نامساعد، امکان تلاشی ارزشمند و متفاوت درهشت هزارمتری ها میسر نگردید . رویدادهایی که موجب این رکود شده اند به ترتیب آتش گشودن بر روی کوه نوردان، بهمن، زلزله های پیاپی و بارش برف سنگین و بی سابقه در سال جاری بوده است . بارش برف به گونه ای بود که سیمونه مورو کوه نورد کهنه کار بعد از تلاش نافرجام در ماناسلو در زمستان حتی از صعود آن در فصل بهار نیز صرفنظر کرد.

با تمامی این موانع  امسال قراقروم بعد از سماجت تیم های صعود زمستانی نانگاپاربات شاهد دو تلاش با ارزش بوده، ابتدا صعود قله 7041 متری لینک سار برای نخستین بار که نتیجه چهار سال تلاش پی در پی کوه نوردان بریتانیایی جان کریفیث و اندی هاوسمن بود که سایت Climbing  به آنها نمره یک پشتکار اعطاء کرد دومی تلاش برای گشایش مسیری جدید در گاشربروم یک توسط تیم جمهوری چک می باشد.

تیم کشور یاد شده، مارک هولچک و توماس پتریک از ابتدای ماه جولای تا به حال در حال تلاش برای گشایش مسیری جدید در جبهه جنوب غربی این کوهستان به سبک آلپاین هستند، مسیری که قبلا دو بار توسط مارک و زدنیک هوربی فقید در سال های 2009 و 2013 تا ارتفاع 7600 و 6800 متر صعود شده بود. به گفته سایت Explorers آنها هم اکنون در زیر قله بیواک کرده اند و مترصد شرایط جوی بهتر برای حمله می باشند.

در سومین سال  تلاش برای گشایش این مسیر دو کوه نورد یاد شده  تا ارتفاع 7300 متر پیشروی داشته اند اما دوباره به دلیل شرایط جوی بد زمین گیر شده اند. به گفته آنها باد به قدری شدید است که تقریبا چادر آنها را به پرواز درمی آورد و دمای هوا در حال حاضر 30- درجه سانتیگراد است، با این حال تصمیم دارند که همانجا باقی بمانند و برای شرایط بهتر آب و هوایی و از سرگیری دوباره صعود، در انتظار باشند. در آخرین عزیمت، 7 آگوست کمپ اصلی را  ترک کردند و هدف آنها تکمیل برنامه در عرض 7 روز بود. اما 9 روز از حرکت آنها گذشته و شرایط تغییری نکرده. مسیر مورد نظر  خطی است مستقیم از سمت جبهه جنوب غربی .

مسیرهای ایجاد شده روی این جبهه شامل جرزی کوکوشکا - وویتیک -  کورتیکا از لهستان سال 1983 ، والری بابانف - ویکتور آفانسیف از روسیه سال 2008 و در سال 1977 نیز یوگوسلاوها این جبهه را از بخش پایین تر از یال جنوب غربی صعود کرده اند.

امیدواریم شرایط انجام این صعود با ارزش فراهم آید.

 

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

سرمازدگی های کوهنوردان ایرانی در صعودهای اخیر هیمالیا و پامیر:

سرمازدگی های کوهنوردان ایرانی در صعودهای اخیر هیمالیا و پامیر:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در یکی دو هفته اخیر چند تن از کوهنوردان عازم پامیر و قراقروم پس از برگشت از برنامه با مراجعه حضوری به کلینیک طب ارتفاع و پزشکی کوهستان و همچنین مشاوره های تلفنی از بیس کمپ و ارتفاعات این مناطق از سرمازدگی پا و دست شکایت داشتند.

جالب اینکه این کوهنوردان عزیز تقریبا همگی از لوازم خوب و از جمله کفش های دو پوش کامل زمستانی و برخی از کفش های سه پوش برخوردار بودند ولی باز دچار سرمازدگی شدید انگشتان پا و دست گردیده اند.

لازم به ذکر است پیشگیری از سرمازدگی و یخ زدگی صرفا در به همراه داشتن کفش خوب و حرفه ای کفایت نمی کند بلکه عوامل مختلفی در بروز آن دخالت دارد که علاوه بر سه عامل اولیه مثلث سرمازدگی: سرما، باد و رطوبت عوامل متعدد دیگری نیز در بروز آن دخالت دارد از جمله بی توجهی به نوشیدن آب کافی و کم آبی و بی آبی، بیواک کردن ها از روی اجبار در ارتفاع بالا، صعودهای شبانه، همراه نداشتن لوازم مناسب صعودهای هیمالیانوردی، تماس با فلزات در شرایط سرمای شدید، طول کشیدن روز های صعود و ...

لذا به کوهنوردان گرامی توصیه می شود همانگونه از گزارش های هواشناسی مشاهده می نمایند شرایط بد هوایی در مناطق پامیر و قراقروم و هیمالیا که بسیاری از کوهنوردان را مجبور به بازگشت بدون ادامه برنامه و صعود نموده و عدم رعایت مسائل ایمنی می تواند سرمازدگی و یخ زدگی را در کوهنوردان بهمراه داشته باشد. پس علاوه بر همراه داشتن لوازم کافی سایر شرایط بروز سرمازدگی و هپیو ترمی را نیز مدنظر داشته باشند.

گزارشهای فوق از سرمازدگی کوهنوردان مان از قلل نوشاخ افغانستان، خانتانگری و قله لنین در دو هفته اخیر رسیده است. که خوشبختانه تقریبا همگی از درجه دو بوده و مشکل جدی همچون آمپوتاسیون و قطع انگشتان را به همراه نخواهد داشت.

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

تیم ملی امید کوه نوردی راهی هندوستان شد

 تیم ملی امید کوه نوردی راهی هندوستان شد 

 

 

تیم ملی امید کوه‌نوردی کشورمان متشکل از 13 ورزشکار، مربی و سرپرست عصر امروز با بدرقه مسئولین فدراسیون راهی هندوستان جهت حضور در کمپ کوهستانی «هیمال پرادش» گردید. 10 ورزشکار حاضر در این تیم در مدت زمان 3 هفته علاوه بر آموزش؛ بر روی قلل 6 هزار متری منطقه نیز تلاشهایی را صورت خواهند داد ...

اعضای این تیم عبارتند از:

رضا فتاحی قاضی
منصور عزیزی
مهیار کفاش
مهدی بیگدلی
محمدجواد اله‌یارنژاد
سهند جمشیدی
هادی محرمی
نسترن گودرزی
نرگس گودرزی
سمانه نادری
محمد نصیری سرپرست برنامه
حسین مقدم مربی
محمود هاشمی مسئول هماهنگی

برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

- See more at: http://msfi.ir/1156.html#sthash.MfNKtrxG.dpuf

تیم ملی امید کوه‌نوردی کشورمان متشکل از 13 ورزشکار، مربی و سرپرست عصر امروز با بدرقه مسئولین فدراسیون راهی هندوستان جهت حضور در کمپ کوهستانی «هیمال پرادش» گردید. 10 ورزشکار حاضر در این تیم در مدت زمان 3 هفته علاوه بر آموزش؛ بر روی قلل 6 هزار متری منطقه نیز تلاشهایی را صورت خواهند داد ...

اعضای این تیم عبارتند از:

رضا فتاحی قاضی
منصور عزیزی
مهیار کفاش
مهدی بیگدلی
محمدجواد اله‌یارنژاد
سهند جمشیدی
هادی محرمی
نسترن گودرزی
نرگس گودرزی
سمانه نادری
محمد نصیری سرپرست برنامه
حسین مقدم مربی
محمود هاشمی مسئول هماهنگی

برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

منبع:http://www.k-ovraz.blogfa.com/

گفتگوبا الکساندرا جانسون

                          

Boulder Worldcup Vienna 28-05-2010 quali-w100 Alex Johnson.jpg

 

الکساندرا (آلکس) جانسون، سنگنورد 25 ساله امریکای است که دارای دو مدال طلای جام جهانی و پنج مدال قهرمانی ملی امریکا است، در رزومه آلکس گشایش مسیرهای وجود دارد که برای نخستین بار توسط یک سنگنورد زن انجام پذیرفته:

 

ادامه مطلب ...

کوه «سبلان» پرچم زنی شد؛ پس از سه سال وقفه!

کوه «سبلان» پرچم زنی شد؛ پس از سه سال وقفه!

انجمن پزشکی کوهستان ایران: کوه سبلان از کوه های پرترافیک کوهنوردی کشور است. بحث ایمنی و امداد و نجات در سبلان خود از مقوله هایی است که باید بیشتر به آن توجه شود و شاید مسئولیت مستقیم آن با هیئت کوهنوردی استان اردبیل باشد. مسیر صعود و خصوصا فرود قله سبلان در برخی مسیرها دید مناسب ندارد و در هوای مه بسیاری از کوهنوردان مسیر را گم کرده و به دره های غربی آن منحرف می شوند و گاهی دچار حادثه می گردند.

پرچم گذاری سبلان اگر با رعایت اصول زیست محیطی انجام شده باشد شاید بتواند جلوی بسیاری از حوادث را بگیرد. در هر صورت این اقدام هیئت کوهنوردی استان اردبیل قابل تقدیر است.

از سایت هیئت کوهنوردی استان اردبیل: پس از سه سال وقفه و در گرامی‌داشت یاد «مرحوم موسوی» پیش‌کسوت کوه‌نوردی استان به همت جمعی از کوه‌نوردان اردبیلی کوه «سبلان» پرچم زنی شد.
پرچم زنی کوه «سبلان» سال‌ها توسط هیئت کوه‌نوردی استان اردبیل در زمان حضور مرحوم «سید محمود موسوی» در این هیئت انجام می‌شد که پس از درگذشت وی در سال 91 دیگر به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت.
پس از سه سال وقفه «سید علی موسوی» فرزند مرحوم «موسوی» با همراهی جمعی از کوه‌نوردان اردبیلی از جمله امیر جلیلی، نیما شاه محمدی، آیدین خان محمدیان و با همکاری انجمن رفتگران طبیعت استان اردبیل به طور شخصی و خودجوش 50 پرچم فلزی جدید را در کوه سبلان نصب کردند.
«سید علی موسوی» در این رابطه گفت: پرچم زنی مسیر امری مهم در راستی تعیین صحیح مسیر و کاهش خطرات کوهستان است که در گذشته توسط مرحوم «موسوی» در کوه سبلان انجام می‌شد و در حال حاضر نسل جدید کوه‌نوردی استان انجام این مهم را به انجام رساندند.
«الیار عاصمی زاده» مسئول انجمن رفتگران طبیعت استان اردبیل نیز گفت: پرچم زنی کوه سبلان با گرامیداشت یاد پیشکسوت کوه‌نوردی استان اردبیل پس از وقفه ای سه ساله از سر گرفته شد.
«صادق پناهی» فعال محیط زیست ضمن تمجید از نسل جدید کوه‌نوردان اردبیلی در ادامه راه پیشکسوتان این عرصه همراهی ورزشکاران و فعالان محیط زیست را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد در نتیجه این اقدامات شاهد روزهای خوبی برای محیط زیست استان اردبیل باشیم.

 منبع: ایرنا

با تشکر از کوهنوشت

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/