گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

سرمازدگی های کوهنوردان ایرانی در صعودهای اخیر هیمالیا و پامیر:

سرمازدگی های کوهنوردان ایرانی در صعودهای اخیر هیمالیا و پامیر:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در یکی دو هفته اخیر چند تن از کوهنوردان عازم پامیر و قراقروم پس از برگشت از برنامه با مراجعه حضوری به کلینیک طب ارتفاع و پزشکی کوهستان و همچنین مشاوره های تلفنی از بیس کمپ و ارتفاعات این مناطق از سرمازدگی پا و دست شکایت داشتند.

جالب اینکه این کوهنوردان عزیز تقریبا همگی از لوازم خوب و از جمله کفش های دو پوش کامل زمستانی و برخی از کفش های سه پوش برخوردار بودند ولی باز دچار سرمازدگی شدید انگشتان پا و دست گردیده اند.

لازم به ذکر است پیشگیری از سرمازدگی و یخ زدگی صرفا در به همراه داشتن کفش خوب و حرفه ای کفایت نمی کند بلکه عوامل مختلفی در بروز آن دخالت دارد که علاوه بر سه عامل اولیه مثلث سرمازدگی: سرما، باد و رطوبت عوامل متعدد دیگری نیز در بروز آن دخالت دارد از جمله بی توجهی به نوشیدن آب کافی و کم آبی و بی آبی، بیواک کردن ها از روی اجبار در ارتفاع بالا، صعودهای شبانه، همراه نداشتن لوازم مناسب صعودهای هیمالیانوردی، تماس با فلزات در شرایط سرمای شدید، طول کشیدن روز های صعود و ...

لذا به کوهنوردان گرامی توصیه می شود همانگونه از گزارش های هواشناسی مشاهده می نمایند شرایط بد هوایی در مناطق پامیر و قراقروم و هیمالیا که بسیاری از کوهنوردان را مجبور به بازگشت بدون ادامه برنامه و صعود نموده و عدم رعایت مسائل ایمنی می تواند سرمازدگی و یخ زدگی را در کوهنوردان بهمراه داشته باشد. پس علاوه بر همراه داشتن لوازم کافی سایر شرایط بروز سرمازدگی و هپیو ترمی را نیز مدنظر داشته باشند.

گزارشهای فوق از سرمازدگی کوهنوردان مان از قلل نوشاخ افغانستان، خانتانگری و قله لنین در دو هفته اخیر رسیده است. که خوشبختانه تقریبا همگی از درجه دو بوده و مشکل جدی همچون آمپوتاسیون و قطع انگشتان را به همراه نخواهد داشت.

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد