گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

صعود زمستانی به برادپیک

تنها عاملی که در حال حاضر توجه عمومی را به سمت قله های هشت هزارمتری جذب می کند صعودهای زمستانی این قله ها است ، صعود برای نخستین بار ، گشایش مسیرجدید ، صعود بدون اکسیژن و سبکبار و از این قبیل به اندازه صعودهای زمستانی جذابیتی برای کوهنوردان ندارد ، در این ارتباط کشور لهستان دو سال است که پروژه ای بزرگ برای صعودهای زمستانی (2014-2010) در دست اجرا دارد (بغیر از صعودهائی که قبل از این تاریخ داشته) هدف از این پروژه بازگشت به عصر طلائی هیمالیانوردی دراین کشور است ، در حال حاضر لهستان دارای رکورد بینظیر3 عضو باشگاه هشت هزارمتری و 9 صعود زمستانی است ، جالب است که بدانید اولین صعود زمستانی (اورست) را در سال 1980 لهستانی ها با موفقیت انجام دادند و آخرین صعود زمستانی ( گاشربروم 1 )نیز در زمستان سال 2011 توسط کوهنوردان این کشور انجام شد و جمعا" از یازده صعود زمستانی 9 صعود به کوهنوردان این کشور تعلق دارد ، سایت فدراسیون کوهنوردی این کشور اخیرا" فراخوانی جهت برگزاری اردوهای آمادگی صعود زمستانی به برادپیک را منتشر کرده و ضمن دعوت از نیروهای جوان از پیش کسوتان نیز دعوت کرده در اجرای این پروژه با سرپرستی این تیمها مشارکت داشته باشند ، در صورتیکه کوهنوردی اردوها را با موفقیت پشت سر بگذارد ولی تجربه هشت هزارمتری نداشته باشد در سپتامبر سال جاری در اردوی چوآیو شرکت خواهد کرد ، سرپرستی این پروژه بعهده کریستف ویلیکی است ، عضو باشگاه هشت هزارمتریها و کسی که در اولین صعود زمستانی به اورست حضور داشت و کمک سرپرست نیزکسی نیست جز آرتورهاجزرهمنورد جرزی کوکوشکا در صعود زمستانی به آناپورنا ، در حال حاضر سه قله وجود دارد که تاکنون صعود زمستانی نداشته ، نانگاپاربات ، K2 و برادپیک ، لهستانیها K2 که دشوارترین این قله ها ست را برای آخرین تلاش خود کنار گذاشته اند . خلاصه ای از صعودهای زمستانی به هشت هزارمتری ها را در جدول زیرملاحظه کنید:

ردیف

نام قله

دفعات صعود

کشورهای صعود کننده

1

اورست

4

لهستان- ژاپن –کره جنوبی- نپال

2

چوآیو

4

لهستان-چین-اسپانیا و آرژانتین

3

آناپورنا

1

لهستان

4

شیشاپانگما

1

لهستان – ایتالیا

5

ماکالو

1

قزاقستان – ایتالیا

6

گاشربروم 1

1

لهستان

7

گاشربروم 2

1

ایتالیا-امریکا-قزاقستان

صعودهائی که بخشی از زمان اجرای آن در زمستان بوده  

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

ردیف

نام قله

دفعات صعود

ملیت صعود کنندگان

1

ماناسلو

1

لهستان

2

دائولاگیری

1

لهستان

3

کانچن چونگا

2

لهستان – کره جنوبی

4

لوتسه

1

لهستان 

داراباد

 

عکس هایی از داراباد توسط

             وبلاگ شاعرانه های یک لر اردیبهشتی

ادامه مطلب ...

شاهکار ماتیلدا

تیتر سایتهای بی شماری شگفتی ماتیلدا سودرلوند در ده روز گذشته است ، این سنگنورد جوان سوئدی روز گذشته مجددا" دو مسیر 8b را در سیورانا به نامهای Zena و Negociee بصورت آنسایت صعود کرد ، با این حساب در ده روز گذشته او هشت مسیر 8a و درجات دشوارتر را آنسایت کرده ، همانطور که قبلا" اعلام کردیم دو ماه پیش او آسیب دیده بود و تمرین چندانی نداشت از آن گذشته در زادگاهش استکهلم مسیرهای دشوار چندانی وجود ندارد ، سال گذشته در مسابقات سنگنوردی جام اروپا رده سنی جوانان رشته لید در اسلوونی مقام دوم و در اتریش مقام سوم را کسب کرده بود.

http://www.8a.nu/ 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

نکات فنی در دیواره بلند – آویزان کردن گاز خوراک پزی در پرتلج

نکات فنی در دیواره بلند – آویزان کردن گاز خوراک پزی در پرتلج 

امروزه اجاقهای گازی برای دیواره بلند و جهت نصب در پرتلج به بازار روانه شده اند . این نوع گازها ، دو مشکل دارند . مشکل اول قیمت بالای آنها در مقایسه با گازهای عادی می باشد و مشکل دوم این است که آنها فقط با کپسول مخصوص خود نصب می گردند که مشکلات خاص خود را در شرایط سرمایی دارد . شما می توانید با تبدیل کپسول گاز خود به یک کپسول گاز دیواره هر دوی این مشکلات را رفع نمایید .

اولین راه ، طراحی یک سیستم گاز به صورت شکل زیر می باشد . برای اینکار شما به یک ظرف بزرگ و مناسب برای قرار گرفتن قابلمه یا کتری چای یا هر چیز دیگر نیاز دارید . این ظرف باید به اندازه ای بزرگ باشد تا بتوانید به راحتی ظرف مواد غذایی خود را در آن قرار دهید و محافظ این ظرف باشد ( به یاد داشته باشید مهم ترین مساله در پرتلج نظم و انظباط است . ریختن چای موجود در کتری در کف پرتلج می تواند منجر به از بین رفتن برنامه و کنسل شدن ادامه آن شود !! ) یک سوراخ بزرگ در مرکز و کف ظرف ایجاد کنید به گونه ای که گردن و سری گاز از آن قابل عبور باشد . مطمئن شوید که اندازه سوراخ به قدری باشد که اتصال سری به مخزن گاز از طریق آن امکان پذیر باشد . همچنین برای قرار گرفتن ظرف داخل غذا داخل اجاق و فاصله داشتن آن از شعله گاز می توانید از دو ریل آلومینیومی مطابق شکل استفاده نمایید . اندازه این ریل ها باید به گونه ای باشد که شعله شما از قابلمه یا ظرف غذای شما فاصله داشته باشد . حال در این مرحله کافیست چند سوراخ دیگر به کف اجاق خود اضافه نمایید تا امکان جریان داشتن اکسیژن هنگام کار کردن اجاق شما وجود داشته باشد .

حال 3 سوراخ کوچک در قسمت بالای ظرف ایجاد کنید و با استفاده از یک سیم بکسل بسیار نازک می توانید از محل این سه سوراخ یک حمایت پایدار بگیرید . طول این سیمها باید به اندازه ای بلند باشد که بتوانید اجاق خود را به راحتی از سقف پرتلج آویزان نمایید . طول این سیمها باید به اندازه ای باشد که شما هنگام گذاشتن یا برداشتن ظرف غذا دچار مشکل نشوید . همچنین در این قسمت روشهایی برای آموزش نصب کپسولهای مایع نیز وجود دارد . در دو شکل زیر می توانید نحوه انجام این کارها را مشاهده نمایید . در روش اول که Mark Synnot آن را ابداع کرده است همه چیز به غیر از کپسول مایع داخل ظرف بزرگی قرار می گیرد ( مطابق شکل پایین ) کپسول مایع از طریق چند نگهدارنده به انتهای ظرف شما متصل می باشد .

در روش بعدی می توانید کفی نمایش داده شده را از فروشگاههای مربوطه خریداری نمایید . ( با قیمتی حدود 19 دلار ) در این روش نیازی به یک مخزن بزرگ نیست و گاز شما توسط این سه گوشه و با استفاده از سیم بکسل به سقف پرتلج متصل می شود .

نکته : پوش نایلونی کف و دیواره پرتلج به راحتی اشتعال پذیر می باشد . بنابراین شما باید در استفاده از یک گاز مایع بسیار محتاطانه برخورد کنید. 

منبع:http://hamidshafaghi.persianblog.ir/

کمپ 3 آناپورنا

کمپ 3 در ارتفاع 5600 تا 6000 متر مستعد ریزش بهمن بوده و دمای آن به منفی شانزده می رسیده بنابراین تیم (عظیم قیچی ساز، تونج فیندیک و یک تیم امریکائی (رزا ، برنز و سایرین) بعد از هم هوائی مجددا" در راه کمپ اصلی هستند ، درکمپ اصلی برف شدید آمده و درجه هوا منفی چهار است اما پیش بینی شده که بزودی شرایط جوی بهتر خواهد شد. همگی در سلامت کامل بسر می برند ، تصویر زیر در کمپ اصلی گرفته شده (مینگما شرپا - تونج فیندیک و تیم امریکائی ها).

 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

مواد غذایی که به ساخت عضله کمک می کنند

مواد غذایی که به ساخت عضله کمک می کنند

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بزرگ ترین چالش اکثر افرادی که خواهان عضله سازی هستند برنامه غذایی شان می باشد. برخی می خواهند عضلات بزرگ تری داشته باشند و بدنبال افزایش های کلی هستند در حالیکه برخی بیشتر با پرورش عضلات باریک تر و قوی تر سازگاری دارند. به هر حال بدون توجه به اهداف بدن سازی تان، شما نیازمند دسترسی به برخی غذاهای پایه ای عضله ساز هستید. موارد زیر را می توان به عنوان متداول ترین و بهترین توصیه های غذایی بدن سازی در نظر گرفت که بهبودی سریع تر از تمرینات را تضمین و به در بدست آوردن بدنی عضلانی به شما کمک می کند.

غذاهای پروتئینی روزانه: تخم مرغ

· تخم مرغ کامل ابتدایی ترین و توصیه شده ترین گزینه برای مصرف روزانه پروتئین است.

· پروتئین تخم مرغ یکی از خالص ترین شکل های پروتئین حیوانی را داراست که حاوی تقریبا تمام اسیدهای ضروری است.

· زرده را دور نریزید، چون با بیشترین میزان تراکم ویتامین ها و مواد معدنی تقویت شده است هر چند مقداری کلسترول دارد.

· زرده برای تحریک تولید بیشتر هورمئن تستوسترون حیاتی است.

· سفیده تخم مرغ منبع غنی پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالاست. این بدین معنی است که تراکم اسیدهای آمینه آن به طور نزدیکی مشابه با ترکیب بندی اسید آمینه موجود در بدن انسان است.

غذاهای پروتئینی هفتگی : جوجه، گوشت و ماهی

ادامه مطلب ...