گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

ساشا و جبهه شمالی آیگر


 

 

در تعطیلات میان ترم دانشگاه کلمبیا، ساشا دیجولین عازم موردواند در آلپ سوئیس خواهد شد، این واژه گریزی  است جالب از واژه آلمانی "دیواره قاتل". طبق خبری که CBS News منتشر کرده سنگ نورد 22 ساله امریکایی سعی دارد این کوهستان 3970 متری را از طریق جبهه شمالی و دشوار آن به عنوان اولین زن ! صعود کند. سطحی از سنگ آهک که بیش از یک و نیم کیلومتر می باشد و توسط یک کوه نورد بریتانیایی (ادوارد استروت) "وسواسی برای ذهنی آشفته" توصیف شده است. ساشا در تویتر تصاویری در این رابطه گذاشته و به سایت Sport  Illustrated توضیحاتی در باره برنامه خود ارائه داده . نه اینکه ساشا یک آماتور باشد در واقع او از 6 سالگی سنگ نوردی کرده و افتخارات بسیاری در رقابت های قهرمانی و بین المللی بدست آورده بلکه کمی برای برنامه خود دلسرد است که امیدوار است در هفته آینده برطرف شود. به گفته ساشا مردم در این باره گفته اند دختران جوان به آیگر تعلق ندارند اما حتی شرایط غیرقابل پیش بینی جوی و 12  تا 18 ساعت تلاش موجب انصراف او از این برنامه نخواهد شد. در هر صورت ساشا معتقد است که ترس در این صعود برای او غیرقابل اجتناب است اما تصور می کند که نیازی به مهار این ترس نمی باشد. او توصیه پدرش را مبنی بر لذت بردن، ایمن بودن و بهترین بودن در این برنامه بکار خواهد بست و رویای زن پیشگام  را نیز در سر دارد. به اعتقاد وی برداشتن مشکلات از سر راه توسط زنان برای اثبات اینکه هر چیزی امکان پذیر است، عاملی شده برای پیشرفت آنها در ورزش.

توضیح:

در سایت و خبرگزاری های مذکور به مسیری که ساشا قرار است صعود کند اشاره ای نشده امــــا ســـــایت Rock and Ice  اعلام کرده او با کارلو تراورسی روی مسیر لا پاسی ینسیا 5.13b که دشوارترین مسیر جبهه شمالی آیگر است  قبلا تلاش  کرده است .

جبهه شمالی دشوارترین جبهه این کوهستان می باشد که 1800 متر ارتفاع دارد. نام Eiger از واژه لاتین acer گرفته شده که معنی آن sharp ، تیز یا نوک تیز است اما عرف است که آن را به واژه آلمانی eigen ربط می دهند که معنی آن own یا داشتن است. واژه دیوار قاتل murderwand نیز واژه تحریف شده Nordwand یا همان North wall، دیواره شمالی است.

 بنا به اعلام سایت Wikipedia  نخستین بار در سپتامبر سال 1964 دیزی ووگ بانوی آلمانی اولین زنی شناخته شد که همراه با ورنر بیتنز از طریق جبهه شمالی به قله صعود کرد، آلیسون هارگریوز از بریتانیا در سال 1988 در حالیکه شش ماهه باردار بود این جبهه را صعود کرد و در سال 1992 اولین صعود سولو توسط کاترین دستیول از فرانسه به مدت 17 ساعت صورت گرفته است.

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد