گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

ادامه تلاش روی گاشربروم یک

 امسال نیز نظیر سال های گذشته شرایط به گونه ای بود که به غیر از چند صعود از مسیر نرمال آنهم تحت شرایط جوی بسیار نامساعد، امکان تلاشی ارزشمند و متفاوت درهشت هزارمتری ها میسر نگردید . رویدادهایی که موجب این رکود شده اند به ترتیب آتش گشودن بر روی کوه نوردان، بهمن، زلزله های پیاپی و بارش برف سنگین و بی سابقه در سال جاری بوده است . بارش برف به گونه ای بود که سیمونه مورو کوه نورد کهنه کار بعد از تلاش نافرجام در ماناسلو در زمستان حتی از صعود آن در فصل بهار نیز صرفنظر کرد.

با تمامی این موانع  امسال قراقروم بعد از سماجت تیم های صعود زمستانی نانگاپاربات شاهد دو تلاش با ارزش بوده، ابتدا صعود قله 7041 متری لینک سار برای نخستین بار که نتیجه چهار سال تلاش پی در پی کوه نوردان بریتانیایی جان کریفیث و اندی هاوسمن بود که سایت Climbing  به آنها نمره یک پشتکار اعطاء کرد دومی تلاش برای گشایش مسیری جدید در گاشربروم یک توسط تیم جمهوری چک می باشد.

تیم کشور یاد شده، مارک هولچک و توماس پتریک از ابتدای ماه جولای تا به حال در حال تلاش برای گشایش مسیری جدید در جبهه جنوب غربی این کوهستان به سبک آلپاین هستند، مسیری که قبلا دو بار توسط مارک و زدنیک هوربی فقید در سال های 2009 و 2013 تا ارتفاع 7600 و 6800 متر صعود شده بود. به گفته سایت Explorers آنها هم اکنون در زیر قله بیواک کرده اند و مترصد شرایط جوی بهتر برای حمله می باشند.

در سومین سال  تلاش برای گشایش این مسیر دو کوه نورد یاد شده  تا ارتفاع 7300 متر پیشروی داشته اند اما دوباره به دلیل شرایط جوی بد زمین گیر شده اند. به گفته آنها باد به قدری شدید است که تقریبا چادر آنها را به پرواز درمی آورد و دمای هوا در حال حاضر 30- درجه سانتیگراد است، با این حال تصمیم دارند که همانجا باقی بمانند و برای شرایط بهتر آب و هوایی و از سرگیری دوباره صعود، در انتظار باشند. در آخرین عزیمت، 7 آگوست کمپ اصلی را  ترک کردند و هدف آنها تکمیل برنامه در عرض 7 روز بود. اما 9 روز از حرکت آنها گذشته و شرایط تغییری نکرده. مسیر مورد نظر  خطی است مستقیم از سمت جبهه جنوب غربی .

مسیرهای ایجاد شده روی این جبهه شامل جرزی کوکوشکا - وویتیک -  کورتیکا از لهستان سال 1983 ، والری بابانف - ویکتور آفانسیف از روسیه سال 2008 و در سال 1977 نیز یوگوسلاوها این جبهه را از بخش پایین تر از یال جنوب غربی صعود کرده اند.

امیدواریم شرایط انجام این صعود با ارزش فراهم آید.

 

منبع:http://mountainflowers.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد