گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

ورزش شدید می تواند باروری را در زنان کاهش دهد

ورزش شدید می تواند باروری را در زنان کاهش دهد:

23 نوامبر 2009- آیا ورزشکار هستید – یا فقط کسی هستید که تمرینات بدنی دشوار را دوست دارید – که می خواهید باردار هم بشوید؟ در صورتیکه تلاش می کنید حامله شوید منطقی است که از شدت فعالیت تان بکاهید. تحقیقی جدید از دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU ) نشان می دهد که بدن ممکن است انرژی کافی برای تامین تمرینات بدنی سخت و هم حامله شدن را نداشته باشد.

فکر می کنند حدود هفت درصد زنان نروژی مشکلات ناباروری دارند ، که به این معنی است که قادر نیستند در طی سال اول تلاش حامله شوند – هر چند ممکن است بعدا حامله شوند. ناباروری می تواند علل زیادی ، هم پزشکی و هم مرتبط با شیوه زندگی داشته باشد. عوامل خطر شناخته شده شامل کشیدن سیگار ، استرس و الکل است. شدیدا کم وزن یا بیش وزن بودن هم می تواند نقش داشته باشد.

به هر حال موضوعی شناخته شده است که زنان ورزشکار حرفه ای مشکلات ناباروری بیشتری در مقایسه با دیگر زنان دارند. اما آیا فعالیت بدنی شدید در ناباروری در میان دیگر زنان هم نقشی دارد؟ محققان NTNU دقیقا همین سوال را در مطالعه ای شامل حدود 3000 زن بررسی کردند. آنان دریافتند که به نظر می رسد ورزش دشوار و بیش از حد زیاد باروری یک زن جوان را می کاهد. اما کاهش در باروری تنها تا زمان ادامه داشتن تمرین بدنی سخت دوام می یابد.

                                             گروه های آسیب پذیر

این مطالعه بر اطلاعات حاصل از بررسی سلامتی Nord-TrØndelag  از سال 1984-1986 و از 1995-1997 مبتنی بود. تمام زنان شرکت کننده سالم و در سن بارداری بودند و هیچ کدام سابقه مشکلات باروری نداشتند. در اولین بررسی ، زنان به سوالاتی در مورد تکرار ، طول مدت و شدت فعالیت بدنی جواب دادند – و ده سال بعد سوالاتی در مورد بارداری و زایمان پرسیده شد. مححقان NTNU اطلاعات دیگری را هم که می توانست برای این مطالعه مهم باشد ثبت کردند.

خانم سیگریدور لارا گودموندزدوتیر نامزد دریافت PhD در برنامه علوم حرکت انسان NTNU می گوید:" در میان همه این زنان ، دو گروه را یافتیم که ریسک بالای ناباروری را تجربه کردند. کسانی بودند که تقریبا هر روز ورزش می کردند و کسانی که تا زمان خستگی کامل ورزش می کردند. آنانی که هر دو را انجام می دادند ، بالاترین ریسک ناباروری را داشتند.

                                                    سن عاملی مهم

اگر این زنان در اولین مطالعه زیر 30 سال هم بودند ، این ارتباط در هر گروه حتی بیشتر آشکار می شد. درمیان آنانی که ورزش تا رسیدن به خستگی زیاد را گزارش کردند ( بدون توجه به تکرار و طول مدت ) ، 24 درصد مشکلات باروری داشتند. در گروهی که تقریبا هر روز ورزش کرده بودند ( بدون توجه به شدت و طول مدت )، 11 درصد به طور مشابهی گزارش دادند. حتی زمانیکه اطلاعات برای دیگر عوامل سهیم احتمالی ( نظیر شاخص توده بدن ، کشیدن سیگار ، سن ، وضعیت ازدواج و حاملگی های قبلی ) مطابقت داده شد ، محققان دریافتند که زنانی که هر روز ورزش می کردند ، 5/3 برایر ریسک تضعیف باروری بیشتری نسبت به زنانی که اصلا ورزش نمی کردند داشتند. خانم گودوندزدوتیر می گوید :" وقتی آنانی را که تا خستگی کامل ورزش کردند با آنانی که بسیار متعادل تر ورزش کردند مقایسه کردیم ، دریافتیم که گروه اول سه برابر ریسک تضعیف باروری بیشتری داشتند."

                                                       اثری موقت

محققان گفتند اما به نظر نمی رسد اثرات منفی تمرین سخت دائمی باشد. این خانم محقق اضافه کرد:" اکثریت زیادی از خانم ها در این مطالعه در آخر بچه داشتند. و آنانی که در نیمه دهه 1980 سخت ترین تمرینات را انجام دادند عملا در میان آنانی بودند که بیشترین بچه را دهه 1990 داشتند."

توضیحات مختلفی ممکن است در این مورد وجود داشته باشد که چرا زنانی که ابتدا کمترین باروری را داشتند در آخر بیشترین بچه را داشتند. او گفت :" نمی دانیم آیا آنان سطح فعالیت شان را در طی دوره بین دو بررسی تغییر داده اند یا خیر. یا اینکه فقط در بار اول در باردار شدن دچار مشکل بودند ، اما پس از آن شرح هورمونی داشتند که دوباره باردار شدت را آسان تر ساخت."

                                                 بسیار مشکل

دانشمندان نظریه ای دارند که سطوح بالای فعالیت بدنی چنان انرژی بر ( نیازمند انرژی) است که بدن عملا دوره های کوتاهی از کمبود انرژی  را تجربه می کند که در آن واقعا انرژی کافی برای حفظ تمام مکانیسم های هورمونی ضروری که باروری را ممکن می سازد وجود ندارد. از طرف دیگر ، تحقیق قبلی نشان می دهد که فعالیت بدنی متعادل ، عملکرد انسولین بهتر و شرح هورمونی بهبود یافته ای را برای زنان – و در نتیجه شرایطی بهتر برای باروری – در مقایسه با بی تحرکی مطلق ، بویژه در افراد بیش وزن به ارمغان می آورد.

                                       راحت طلبی را فراموش کنید

اما او می گوید که زنانی که می خواهند حامله شوند نباید فعالیت بدنی را بطور کامل کنار بگذارند. او می گوید :" فکر می کنیم احتمال دارد فعالیت بدنی در سطح بسیار بالا یا بسیار پایین اثر منفی بر باروری دارد ، در حالیکه فعالیت معتدل سودمند است."

اما تا زمان یافتن اینکه چه میزان " بسیار مناسب " است ، این محقق محتاط است. او می گوید :" در این زمینه  ، متابولیسم انرژی فرد عامل بسیار مهمی است. این آستانه می تواند بسیار فردی باشد." او همچنین توصیه می کند زنانی که فعالیت بدنی دارند ، باید بطور خاص از دوره های قاعدگی شان آگاه باشند. او می گوید :" یک دوره طولانی ، یا اصلا عادت ماهیانه نشدن علامت های خطر هستند."

 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد