گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

DWS در المپیک


IFSC = International Federation of Sport Climbing = فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی

DWS = Deep Water Soloing = سولو آب عمیق

Psycho Bouldering = Psicobloc = سبک پرهیجان و دیوانه کننده سنگنوردی

سایت 8a اعلام کرده IFSC سومین گزینه خود DWS را به عنوان جایگزین سنگنوردی ترکیبی (لید، بولدر و سرعت) جهت حضور در المپیک سال 2020 پیشنهاد داده . (اولین پیشنهاد رشته لید به تنهایی دومین پیشنهاد رشته ترکیبی و حالا DWS)این ایده برای مقامات رسمی بازیهای المپیک بازخورد بسیار مثبتی داشته از جمله حضور این سبک سنگنوردی به صورت آزمایشی در المپیک سال 2016 . مانعی که برای حضور این ورزش در بازیهای یاد شده وجود دارد این است که آنها می خواهند سنگنوردان در وزن های مختلف نظیر ورزش کشتی به رقابت بپردازند ، همانطور که می دانید موقعیت رشته کشی برای حضور در المپیک متزلزل شده است . یک مقام رسمی IFSC اعلام کرده پیدا کردن سنگنوردانـــی با وزن +100 بسیار دشوار است ولی بعنوان یک راه حل استفاده از کمربند وزن (نظیر رشته غواصی) را پیشنهاد کرده و البته سایت 8a با شرکتهائی که این کمربند را تولید می کنند تماس گرفته و یکی از آنها به نام لیرپا خیال دارد با ارائه نوعی جلیقه نجات بصورت رایگان برای تقویت نام تجاری خود این مشکل را حل کند. هر سنگنورد می تواند آنرا بپوشد بطوریکه اگر هنگام غوطه ور شدن در آب با مشکلی روبرو شد او را از آب بیرون بکشند ، البته اگر سنگنوردانی نظیر مگوس و اوندرا بخواهند در رده وزنی +100 شرکت کنند!

تاریخچه ورزش DWS :

نوعی سنگنوردی سولو است که در اصل روی صخره های ساحلی انجام می شود و این صخره ها نیز حاصل جزر و مد دریا هستند اما گاهی بالای مخازن آب ، رودخانه ها ، استخرهای سرپوشیده و از این قبیل انجام می شود. سنگنورد بصورت سولو و بدون حمایت و طناب از کف مسیر به سمت بالا حرکت می کند و در زیر پای او برای جلوگیری از آسیب دیدگی در اثر سقوط از ارتفاع بالا ، آب جریان دارد. اگر ساعد خسته شود طنابی وجود ندارد که روی آن استراحت کند ، نصب میانی و یا رفتن به رول بعدی و توقفی کوتاه نیز امکان پذیر نیست .

این سبک اگرچه به عنوان سبکی جدید از سنگنوردی محسوب می شود اما منشأ آن بین دهه سالهای 60 تا 70 میلادی می باشد ، در شهر دورست در جنوب انگلستان و مایورکا جزیره ای واقع در مدیترانه در شرق اسپانیا این ورزش آغاز شد و توسعه آن در نیمه آخر دهه 1990 آغاز و تا به امروز ادامه دارد.

بطور معمول یک قایق تفریحی موتوری برای نجات سنگنوردی که درون آب سقوط کرده در حال آماده باش است تا سقوط از ارتفاع بالا موجب غرق شدن او نشود. مکانهایی که این ورزش از محبوبیت زیادی برخوردار است دورست و دوون انگلستان ، کالوکز درنزدیکی مارسی فرانسه ، سرتاسرجنوب ساحل پمبروکشایر بخشی از ایرلند ، ساردینیا ، مایورکا اسپانیا و یونان است . DWS در مایورکا از اواخر دهه 1970 آغاز شده ، در سال 1978 میگوئل ریه را ناامید از مسیرهای جدید برای صعود مصنوعی در منطقه بومی محل زندگی با دوستانش عازم پورتو پی پالما می شود تا مسیری برای صعود آزاد پیدا کند ، اینکار مایورکا را به اولین منطقه تمرین بولدر تبدیل می کند و با گذر زمان ریه را به سمت صخره های کوتاه ساحلی پیشروی می کند که نام آن سایکوبلاک بود که وقتی آنرا به انگلیسی ترجمه کنیم معنی آن Psycho Bouldering یا بولدر دیوانه کننده خواهد بود. در خلال دهه 1980 سایکوبلاک تحت الشعاع صعودهای اسپرت قرار گرفت که علاقه و محبوبیت آن را زیاد کرد اما اینکار ریه را از یافتن مسیرهای جدید که انعکاس آن در رسانه های اسپانیا در حد وسیع بود ، ناامید نکرد. از بین کشورهای بلوک شرق بلغارستان نیز چند مکان برای تمرین این سبک دارد که مورد استقبال بینظیر کشورهای همسایه قرار گرفته .

باید دید تصمیمات متعدد فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی مورد استقبال سنگنوردان قرار خواهد گرفت یا خیر، صعودهای ترکیبی موجب رشد سنگنوردان در هر سه رشته لید ، سرعت و بولدر می شد و از تکروی دریک رشته جلوگیری می کرد هرچند تعداد سنگنوردانی که در هر سه رشته تبحر کافی دارند انگشت شمار است و در حال حاضر سرآمد آنها شان مک کول کانادایی است اما سولو آبهای عمیق در واقع نوعی بولدر است که با تصمیم اولیه فدراسیون یاد شده مبنی بر اینکه لید سرآمد صعودهای ورزشی است و از همه کلاسیک تر می باشد در تضاد است ، به هر حال شاید این پیشنهادات متعدد تلاش مضاعفی باشد برای حضور سنگنوردی در بازیهای المپیک به هر طریق ممکن و البته مقامات المپیک نیز ظاهرا" طرفدار هیجانند. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد