گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

جاسون بره زیارتو

 

 سایت 8a  اخیرا" انتخاب محبوب ترین سنگنوردان جهان را موکول به رأی مردم نموده و برای دیدن این همه پرسی ابتدا باید گزینه خود را انتخاب کنید ، آشیما و اوندرا را انتخاب کردیم تا دریافتیم که نظر مردم جهان تا به امروز اینگونه است :

     زنان                                                                                           مردان

1-    لین هیل                                                                               1- کریس شارما

2-   ساشا دیجولین                                                                       2- آدام اوندرا

3-  جاسون بره زیارتو                                                                     3- ولفگانگ گولیچ

4-  آشیما شیراایشی                                                                   4- فرد نیکول

 لین هیل علیرغم گذشت اینهمه سال هنوز چهره پیشتاز و محبوب سنگنوردی زنان جهان است در باره او قبلا" به مختصر نوشته ایم اما اینبار بطور کامل از جاسون بره زیارتو خواهیم نوشت :

متولد 19 ژانویه سال 1972 در منطقه باسک واقع در شمال اسپانیا است که آنرا اوردیزیا می نامند ، گرایش او به سنگنوزدی بعد از دیدن یک برنامه مستند از تلویزیون اسپانیا بود که دو دختر در دره وردون واقع در جنوب شرقی فرانسه به سنگنوردی مشغول بودند. بلافاصله بعد از دیدن این برنامه شروع به سنگنوردی کرد اما تلاش او به تنهائی بی حاصل بود به کمک یک فرد حرفه ای احتیاج داشت ، دوست پسر خواهرش او را به چند سنگنورد معرفی کرد تا طریقه ای صحیح را در تمرینات خود در پیش بگیرد بنابراین سن واقعی آغاز فعالیت او 17 سالگی بود، با همنورد و همطناب طولانی مدت خود ریکــــــاردو اوته گی ازدواج کرد ، آنها منزلی در اسپانیا داشتند و برای ماه عسل به لندن رفتند ، ریکاردو در حد +8b سنگنوردی می کرد و رسما" مربی او شد، نکات مهم و طریقه تمرین کردن را به او آموخت ، در منزلشان دیواره مصنوعی برای تمرین داشتند اما لمس دیواره واقعی احساسی متفاوت برای جاسون داشت و قبل از هر جلسه تمرین ابتدا روی دیواره واقعی کار می کرد ، شاید در ظاهر یکسان بنظر می رسیدند اما خیلی زود جاسون ضعفها و امتیازات خود را تشخیص داد و سعی کرد که ضعف خود را برطرف کند ، از آنزمان که خود را شناخت بهتر و بهتر شد.

سفرهای سنگنوردی سالیانه او از سال 1989 آغاز شد و در سال 2002 اولین زنی شناخته شد که 9a/5.14d صعود کرد ، نام مسیر Bain de sang واقع در سوئیس بود که فرد نیکول نخستین بار آنرا ایجاد کرده بود و سومین 9a دنیا محسوب می شود، در همان سال جاسون Logical Progression را صعود کرد ، مسیری اسپرت که توسط دای کویامادا ایجاد شده بود. در ماه مه سال 2005 دومین صعود از Bimbaluna/۹a+/9a/5.14a/5.14d را انجام داد این مسیر توسط برادر فرد نیکول ، فرانسیسکو ، در ماه مه سال 2004 ایجاد شده بود که در سمت راست Bain de Sang است.

لیست کامل صعودهای او را در  اینجا ملاحظه کنید. شغل او فروش اوراق سرمایه گذاری و بیمه برای یکی از بانکهای اسپانیا است علاوه بر آن به فروش گیره های مصنوعی مشغول است که طراحی و تولید آنرا خود بعهده دارد.

هرگز از اینکه نخستین زنی لقب گرفت که مسیری در این حد و درجه صعود کرده خوشنود نبود و تقریبا" یک دهه است که فعالیت چندانی ندارد، جوائز دوران درخشش او :

1-    قهرمان برتر آرکو سال 2006

2-   ماجراجوی سال 2005 نشنال جئوگرافی

3-  میخ طلائی سال 2003 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد