گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

عضلات کوهنورد چگونه کار می کنند:

عضلات کوهنورد چگونه کار می کنند:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

انجمن پزشکی کوهستان ایران: توانایی فیزیکی و عضلات شما کوهنوردان کاملاً به هم مرتبط هستند. درک این موضوع باعث می‎شود تا شما برای رسیدن به هدفی که دارید انتخابهای بهتری داشته باشید.
برای حرکتهای سریع و آرام(نظیر کوهنوردی در کوهپایه ها)، عضلات مختلفی وجود دارد و فعالیتهای شیمیایی متفاوتی برای نیرو، حرکات انفجاری و استقامتی انجام می‎شود. هر دو نوع عضله و واکنشهای شیمیایی برای تولید انرژی به کار می‎روند. چه شما به یک انقباض عضلانی کوتاه(مثل سنگنوردی) نیاز داشته باشید، چه یک حرکت سریع ولی کوتاه مدت، چه یک حرکت قدرتی در زمان کم و در زمان زیاد.

انواع عضلات: کشیدگی سریع، کشیدگی آرام
عضلات کشیدگی سریع:
وظیفه این عضلات فراهم کردن نیروی کافی برای جابجایی های سریع است که در مدت زمان کمی انجام شود. این عضلات اکسیژن مصرف نمی کنند، بلکه نشاسته مصرف می‎کنند. (Glycogen)
واکنشهای شیمیایی که نشاسته مصرف می‎کنند به آنزیمهای بیهوازی نیاز دارند تا تولید نیرو نمایند. نشاسته در عضلات و جگر ذخیره می شود و با استفاده از کربوهیدرات با بدن شما ترکیب می‎شود. گذشته از این، عضلات برای شما سرعت و قدرت فراهم می‎کنند و خود دو دسته می‎باشند که برای کوششهای ماکزیمم و ملایم به کار می‎روند.

عضلات کشش آرام
این نوع عضلات مدت زمان کمتری منقبض (جمع) می شوند. اینها اکسیژن مصرف می‎کنند تا نیرو تولید نمایند و به آنزیمهای هوازی نیازمندند. عضلاتی بزرگ هستند مانند عضلات پا، ران، تنه، پشت و باسن و در چگونگی ایستادن نقش مهمی دارند (تعادل).
ATP مخفف کلمه Adenosine Tri phosphate می‎باشد و منبع اصلی انرژی برای تمام ساختار عضلانی بدن است. واکنشهایی شیمیایی مختلفی وجود دارد تا ATP را فراهم کند. وقتی از یک عضله استفاده می‎کنیم ATP تجزیه می شود تا انرژی و نیرو به دست بیاوریم.
. . . .


انرژی + ADP + فسفات + پروتئین اساسی عضله + فعالیت + ATP

این واکنش شیمیایی است که انرژی تولید می‎کند. اگرچه این ATP ذخیره شده در سلولهای عضلات برای 2 تا 3 انقباض آرام، یا یک حرکت انفجاری از یک کشش سریع کافی می‎باشد، اما ATP بیشتری باید تولید شود. 3 سیستم آنزیم وجود دارد که ATP بیشتری تولید می‎کند.

سیستم آنزیمی که به نوع عضلات شما وابسته است مانند عضلات سریع و کند و این سیستم آنزیمها قدرتی، انفجاری و مقاومتی هستند.


سیستم 3 آنزیم: قدرت، مقاومت و حرکت انفجاری

سیستم آنزیم تولید نیرو

وقتی نیروی عضله نیاز داریم، ATP سریعاً از واکنشهای شیمیایی پیروی می‎کند. آنزیم (Creatine Kinse Mediates) از انرژی عضلات و واکنشهای شیمیایی بیهوازی کراتین فسفات CP (Cratine Phosphate) دریافت می کند و تولید ATP می نمایید.

CP = ADP ATP + Creatine

CP به سرعت تخلیه می شود در عرض چند ثانیه. این دلیل این است که چرا ماکزیمم توان بدنی ما زود تخلیه می‎شود. برای ادامه تولید بیشترین نیرو سرعت سیستم تولید آنزیم پسرفت می‎کند.



سیستم آنزیم حرکتهای انفجاری

آنزیم مورد نیاز این واکنش در مدت 2 دقیقه تخلیه می‎شود. به این فعالیت گلوکز بیهوازی می‎گویند. چرا که گلوکز را بدون اکسیژن مصرف می‎کنند.

گلوکز 2ATP + 2atate

برای ادامه فعالیت عضله به سیستم هوازی نیازمندیم. این فعالیت هوازی از اکسیژن و قند برای سوخت عضلات استفاده می‎کند. توانایی شما برای فعالیتهای بیشتر از 2 دقیقه و اعمال زور زیاد و ماکزیمم به شرایط هوازی بدن شما مربوط می‎شود.


منبع:tp://iranmountainmedicine.blogfa.com

سیستم آنزیم مقاومتی

3 منبع ATP برای استفاده عضلات هوازی وجود دارد: کربوهیدرات، چربی و پروتئینهای اسیدآمینه. در این میان موثرترین برای سوخت و ساز بدن (متابولیسم) کربوهیدرات می‎باشد. از این رو کربوهیدرات اول مصرف می شود. در صورتی که تخلیه شود چربی و پروتئینهای اسید آمینه می‎سوزند. همه این واکنشها گلوکز هوازی (Aerobic Glycolysis) نامیده می‎شوند چرا که گلوکز و اکسیژن مصرف می‎نمایند.

1- سوخت و ساز کربوهیدرات: گلوکز + O2 36ATP + CO2 + H2o

2- سوخت و ساز چربی: Fatty Acid 30 ATP + C2 + H2O

3- سوخت و ساز پروتئین: Amino Acid + O2 15 ATP + Co2 + H2O

بدن ما گلوکز و اسیدهای چربی را برای این فعالیتها ذخیره می کند. سیستم عروقی بدن ما نیز یک اکسیژن رسانی را انجام می‎دهد. گلوکز (نشاسته) در عضلات و جگر ذخیره می شود و البته در مقادیر کافی تا بتوانیم حدود 2 ساعت تمرین مداوم انجام دهیم.

شما این زمان را با تمرینهای فیزیکی هوازی (Link) می توانید افزایش دهید و رژیم غرایی کربوهیدراتی داشته باشید. پس از این که نشاسته بدن شما مصرف شد، بدن شما از 2 منبع دیگر انرژی می گیرد. یعنی پروتئین و چربی.

* در هر لیتر آب آشامیدنی خود یک قاشق گلوکز هنگام تمرین مخلوط کنید!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد