گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

ضرورت استفاده از کرم های ضد آفتاب در برنامه های کوهنوردی:

ضرورت استفاده از کرم های ضد آفتاب در برنامه های کوهنوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: امروزه محافظت ازپوست درمقابل اشعه آفتاب یکی ازمسائل و مباحث جدی دربهداشت وسلامت پوست محسوب می شود. درکوه نوردی به دلیل تعریق در ارتفاعات و همچنین به دلیل شدت اشعه ماوراء بنفش درارتفاع، محافظت از پوست و استفاده ازکرم های ضدآفتاب ضرورت بیشتری می یابد. مطلب حاضر حاوی نکات مهمی درباره کرم های ضدآفتاب، نحوه انتخاب و نحوه ی استفاده از آن ها می باشد.

کرم های ضدآفتاب:
با نگاهی کوتاه به آثار استفاده ازکرم های ضدآفتاب بر بهداشت سلامت پوست و با رجوع به طرح درس های مختلف آموزشی فدراسیون کوه نوردی می توان دربهداشت فردی به این گونه مسائل که اهمیت خاصی نیز داده شده اتفاق نظر داشته که دراین بخش به طورکامل تر راجع به بهداشت پوست خواهیم پرداخت.

خطرات خورشید:
نور موج آفتاب ازطول موج های متفاوتی تشکیل شده است که براساس آن نام گذاری می شوند.
اشعه ماورای بنفش (uv) طول موج خاصی از نورخورشید است که انواع متفاوتی دارد که یک نوع آن به نام اشعه ماوراء بنفش A، عامل اصلی برنزه شدن است. جالب است که این اشعه ازشیشه عبور نمی کند و جذب شیشه می شود. اول بامداد و هنگام غروب این اشعه در حداکثر شدت خود وجود دارد پ. بنابراین صبح و هنگام عصر بیشترین صدمه رابه شما می رساند و می تواند اثرات مخرب خود را بر پوست شما باقی گذارد.

نوعی دیگر از این اشعه نوع B است که باعث برنزه شدن طولانی مدت پوست می شود. شما باید حوالی ظهر بیشتر مراقب این اشعه باشید چون شدت تابش آن در این ساعات بیشتراست. اشعه ماوراء نوع C از همه خطرناک تر است چرا که بیش تر سرطان های پوست و اکثر صدمات پوست را ایجاد می کند.

وقتی آفتاب مهربان می شود: . . . .   

 

 خورشید نیز همیشه نامهربان نمی شود زیرا اثرات مفیدی نیز بر بدن انسان به جای می گذارد. آفتاب ملایم اثرات آرام بخشی بر روان دارد و به آرامش اعصاب کمک می کند. شاید شما هم تجربه کرده باشید که استراحت در نور آفتاب ملایم حوالی ظهر چه اثرات آرام بخشی دارد. آفتاب به گردش بهتر خون در پوست کمک کرده و فشارخون خون را کاهش می دهد. علاوه بر آن موجب تولید ویتامین D بیشتر درپوست شما می شود. نور خورشید با بسیاری از میکروب هایی بر سطح پوست زندگی می کنند ناسازگار است و پوست را از وجودشان پاک می کند.

با آفتاب پیرشوید:

در طول مسیرهای راهپیمایی درمناطق مختلف بارها دیده ایم افرادی مانند کشاورزان وروستاییان که ساعات طولانی در زیر نور خورشید کار می کنند، پوستی به ظاهر پیر تر از سن خودشان دارند چون آفتاب پیر شدن پوست را تسریع می بخشد. ردپای آفتاب به شکل چین و چروک های عمیق بر سطح پوست باقی می ماند و در ناحیه ی گردن خود را به شکل آویزان شدن پوست نشان می دهد. اگر پوست به طورطبیعی پیرشود این فرایند از حدود ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع می شود.

پوست شکننده و نازک می شود و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و کم کم پوست آویزان شده و چربی و رشته های ارتجاعی زیر پوست تحلیل رفته و چین های ریزی شبیه به کاغذ سیگار مچاله شده به وجود می آیدکه با کشیده شدن پوست ناپدید می گردند. نور آفتاب در ایجاد کک و مک های پوستی نیزنقش دارد. کسانی که روی صورت و گونه هایشان کک مک دارند به خوبی می دانند که قرارگرفتن درمعرض نور خورشید باعث بدتر شدن کک و مک ها و افزایش ناگهانی تعداد آنها می شود.


نوع پوستتان را پیدا کنید:
شاید توجه کرده باشید که پوست بعضی ها خیلی زود تر در برابر آفتاب می سوزد ولی خیلی ها دیر تر برنزه می شوند. پوست افراد مختلف در برابر نور خورشید پاسخ متفاوت می دهد، افرادی که پوستی بسیار سفید دارند خیلی سریع تر در برابر خورشید می سوزند، اما هیچ گاه تیره و برنزه نمی شوند، در مقابل، افرادی که پوست و موی روشن و چشمان آبی دارند و کمی هم کک و مک روی گونه دارند با اینکه سریع تر در نور خورشید می سوزند ولی فقط کمی برنزه می شوند. بیش تر ایرانیان درمقابل نور خورشید کمی می سوزند و به آسانی برنزه و سیاه می شوند.

SPF به چه معناست؟
SPF به معنی عامل محافظت کننده در برابر آفتاب بوده و مخفف عبارت Factor sun Protection می باشد.
ضد آفتاب ها بر حسب میزان SPF تقسیم می شوند. در واقع ضد آفتاب ها ازSPF2 آغاز و تا SPF60 و بالاتر ادامه می یابد. حال ببینیم وقتی گفته می شود SPF یک ضدآفتاب ۱۵ است به چه معناست. فردی را درنظر بگیرید که ضدآفتاب نزده و در برابرنورآفتاب قرارگیرد، تقریباً بعد از۲۰ دقیقه دچار سوختگی در ناحیه ای می شود که آفتاب به آن تابیده است. حال اگ رهمین فرد ضدآفتابی باSPF 15 استفاده نماید، ۱۵ در۲۰ دقیقه طول خواهدکشید تا دچار همان میزان آفتاب سوختگی شود.

به عبارت دیگر ضدآفتابی SPF 15 مانع برخورد ۹۲ درصدازاشعه های مضر به پوست می شود. اغلب متخصصان پوست، ض دآفتاب های با SPF 15 و بالاتر را توصیه می کنند، ولی مهم تر از اینکه SPF ضدآفتابی که استفاده می شود ۱۵ باشد یا۶۰ این است که ضدآفتاب به درستی و به طور مرتب استفاده شود. یک ضدآفتاب با SPF 15 به شرطی که مرتب استفاده شود و در روز در فواصل معین تکرارشود، بسیار موثر تر از ضد آفتاب SPF 60 است.

اما با توجه به انواع متفاوتی ازکرم های ضدآفتاب که دربازار وجود دارد معمولاً شخص را در انتخاب نوع مناسب دچار سردرگمی می سازد. بنابراین دانستن نکات کلیدی می تواند به شما کمک کند که با مطالعه ویژگی های آن کرم که روی بسته اش نوشته شده است نوع مناسب را انتخاب کنید. در نهایت یک ضد آفتاب خوب باید SPF بالای ۱۵ داشته باشد، باعث تحریک پوست نشود، به خوبی جذب پوست شده و انعکاس خوبی نیز داشته باشد، در سطح پوست به تعریق مقاوم باشد و با شستشو به راحتی از بین نرود، به علاوه قدرت انعکاس و جذب کافی اشعه را نیز داشته باشد. شما نیز می توانید با توجه به نوع پوستتان و با کمک پزشک، ضد آفتاب مناسبی انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که خریدن گران ترین کرم و بالاترین SPF به معنی بیمه کردن پوست در برابر اشعه ی آفتاب نیست. مهم تر ازنوع ضدآفتاب و میزان SPF آن استفاده ی مرتب و صحیح از آن می باشد.

چندنکته مهم :
۱- در هوای ابری هم حتماً باید از ضد آفتاب استفاده شود، چون ابر ها نمی توانند اشعه ی ماورای بنفش راجذب کنند و تقریباً در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می رسد پس مثل روزهای آفتابی و حتی دقیق تر از آن باید از ضد آفتاب استفاده شود.
۲- درصورت شنا در استخرهای سرباز یا درمحل هایی که درمقابل اشعه آفتاب هستید، باید از آفتاب به ویژه انواع مقاوم به آب استفاده نمود و اگرمدت شنا زیاد بود به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده شود.
۳- در صورت شستن صورت، تعریق زیاد و راهپیمایی درمسیرهای طولانی باید از ضد آفتاب دوباره استفاده شود و علاوه بر این توصیه می شود در صورتی که در مقابل آفتاب هستید حداقل هر۲ تا ۴ ساعت دوباره ضد آفتاب بزنید.
۴- ضد آفتاب هایی که به اصطلاح ضدآب هستند نسبت به بقیه انواع دیگر دربرابر عرق کردن بیشتر دوام می آورند و اثرب هتری دارند.
۵- ازآن جایی که اغلب افراد اولین باری که ضد آفتاب می زنند مقدار کافی از آن به پوست نمی مالند، به همین دلیل برخی متخصصان توصیه می کنند که در برابر آفتاب شدید هر یک ساعت یک بار ضد  آفتاب تجدید شود.
۶- حمام آفتاب اصلاً چیز خوبی نیست (بلندمدت)، برنزه شدن در دو مرحله مجزا صورت می گیرد، مرحله اول مرحله ی سریع نامیده می شود که پوست در اثر تابش سریع اشعه ماورای بنفش برنزه می شود و رنگ آن خیلی سریع برمی گردد. دراین مرحله ملالین یا ماده رنگی پوست زیاد نمی شود بلکه رنگ آن تیره تر می شود. مرحله دوم و نوع دیگر برنزه شدن حدود۷۲ ساعت بعد رخ می دهد که طی آن ملالین ها یا رنگدانه های تیره در پوست ساخته می شود. حمام آفتاب بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر که شدت نورآفتاب حداکثر است کاردرستی نیست. پوستتان را تا حدی برنزه کنید که موجب آفتاب سوختگی نشود. حمام آفتاب درصورتی که در دفعات زیاد گرفته شود موجب سرطان های پوستی خطرناک می شود.

چگونه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب را انتخاب کنیم؟
بهترین کرم ضدآفتاب، آن است که برای نوع پوست شما ایمنی کافی به وجود بیاورد. جدول زیر میتواند در تصمیم گیری به شما کمک کند. توجه کنید که مشورت با پزشک در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب توصیه می شود، به خصوص اگر شما از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش می دهند استفاده می کنید یا پوست بسیار حساسی دارید، مشورت با پزشک ضروری است.

نوع پوست: I
رنگ چهره و مو : بلوند بور ، پوست بسیار روشنی که در حالت عادی سفید است. چشمان آبی، کک مک
عکس العمل پوست: بسیار کم برنزه می شود یا اصلا رنگ نمی گیرد و به سرعت دچار سوختگی دردناک می شود.
SPF مناسب: ۳۰ – ۵۰

نوع پوست: II
رنگ چهره و مو: بلوند، قهوه ای روشن یا سرخ مو، پوست در حالت عادی سفید است.
عکس العمل پوست : به مقدار کم برنزه می شود و پوست می اندازد و به سرعت دچار سوختگی دردناک می شود.
SPF مناسب: ۳۰ – ۵۰

نوع پوست : III
رنگ چهره و مو: نژاد آسیای میانه یا هند و اروپایی، پوست در حالت عادی سفید است.
عکس العمل پوست: در حد معمول برنزه می شود و سوختگی متوسطی دارد.
SPF مناسب : ۱۵ – ۲۰

نوع پوست: IV
رنگ چهره و مو: رنگ معتدل ، معمولا با چشم و موی تیره، پوست در حالت عادی سفید یا قهوه ای بسیار روشن است.
عکس العمل پوست: به راحتی رنگ می گیرد و حداقل میزان سوختگی را دارد.
SPF مناسب: ۶ – ۱۵

نوع پوست: V
رنگ چهره و مو: تیره ، پوست در حالت عادی قهوه ای است.
عکس العمل پوست: به راحتی رنگ می گیرد و به ندرت دچار سوختگی می شود.
SPF مناسب: ۲ – ۱۰

نوع پوست: VI
رنگ چهره و مو: بسیار تیره، پوست در حالت عادی سیاه است.
عکس العمل پوست: بسیار تیره تر می شود و هرگز دچار سوختگی نمی شود.
SPF مناسب: ۲ – ۱۰ 

منبع :http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد