گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

فاجعه مقایسه دو تصویر

glacier.png

قبل از اینکه جرج مالوری کوهنورد نامی انگلیسی در اورست کشته شود از او پرسیدند به چه دلیل می خواهد از آن صعود کند و پاسخ شاید فی البداهه او به سه کلمه معروف دنیای کوهنوردی تبدیل شد :
" زیرا او آنجاست " انگیزه ای که مالوری را به خود مشغول ساخت زمانی بوجود آمد که به تیم بریتانیائی شناسائی و نقشه برداری از اورست ملحق شد ، ماموریت اکتشافی آنها در هیمالیا تهیه نقشه از قله ای بود که حالا بام دنیا نامیده می شود ، در سال 1921 مالوری در تبت ایستاد و از جبهه شمالی این قله عکس گرفت بی خبر از اینکه سه سال بعد این قله مدعی جان او خواهد شد، بی شک عظمت آن تحسین برانگیز است ، شاید به سختی تصور می شد که کوهنوردی دیگرمشابه این تصویر را نه دهه بعد تهیه کند. این کوهنوردی دیوید بریشیرز است که داستان خود را روز چهارشنبه در جشنواره ایده های Aspen نقل کرد.

بی پروا از آمار بالای کشته شدگان دهه های گذشته گفت ، او شخصا" پنج بار در سه دهه اورست را صعود کرده ، با شرپاهائی که به کوهنوردان کمک می کنند ارتباط داشته ، آنها از تغییرات بوجود آمده در باره کاهش میزان بارش برف در سرتاسر جبهه های مختلف و افزایش گرما گفته اند اما او تا سال 2007 درک نکرد که این تغییرات چقدر سریع در حال وقوع است . در سال مذکور او به تبت می رود از همان زاویه ای که عکس قدیمی جرج مالوری گرفته شده تصویری تهیه می کند که در آن پوشش یخی جبهه شمالی اورست را نشان می دهد که زیر آن رودخانه بزرگی از یخ که به یخچال رونگ بوک معروف است به شکل منحنی S شکل به سوی دره سنگی وسیعی در پائین جاری است . او در یکی از مجله ها مقاله ای در باره تلاشهای خودش منتشر کرده : هشتاد و شش سال بعد از اینکه مالوری چنین عکسی گرفت من دقیقا" در همان نقطه نشستم و عکس او را بیرون آوردم و از تغییراتی که منطقه را فرا گرفته بود شوکه شدم ، رودخانه بزرگ یخی بیش از نیم مایل فرو رفته بود ومیدانی از قطعه های جدا شده و ذوب شده یخ بر روی بستری از سنگ برجای گذاشته بود ، در دوردست پوشش یخی دامنه ها نازکتر شده و چهره تیره سنگها را به نمایش گذاشته بود، این صحنه برای او بسیار تکان دهنده بود و تصمیم می گیرد مجددا" از همان زاویه تصویری مشابه تهیه کند ، بسیاری ازکوهنوردان اولیه تصاویری از قله اورست تهیه کرده اند و محققان یخچالها نیز تصاویری مشابه گرفته اند و با کنار هم گذاشتن تصاویری که از یک نقطه مشابه تهیه شده مشکلی بزرگ نمودار می شود که او روز چهارشنبه در مورد آن هشدار می دهد. اومی گوید این تصاویر به تنهائی هیچ چیز را ثابت نمی کند اما مشاهده هیمالیا در طی سالیان متمادی و مطالعه در مورد آن هشدار کاهش یخ را به ما اعلام می کند ، کاهش مخازن یخ عواقب وخیمی خواهد داشت ، یخچالها موجب جریانهای فصلی به درون تقریبا" تمامی سیستم رودخانه ای بزرگ در آسیا می شوند ، از سمت هند گنگ و سند در جنوب آسیا و رودخانه های زرد و یانگتزه در چین صدها میلیون نفر از مردم به این طیف گسترده از یخچالهای مرتفع برای تامین آب وابسته اند ، با پس رفتن آنها و جاری شدن آب ذخیره ، موقتا" جریان شدید آب جاری خواهد شد اما همانطور که این مخازن یخ مصرف می شوند ، ذخیره آب برای این قاره پرجمعیت مورد تهدید قرار خواهد گرفت و برمنابع آب و امنیت غذائی تاثیر خطرناکی خواهد گذاشت و به نوبه خود به سایر اکوسیستمهای دنیا سرایت خواهد کرد ، همانطور که کارولین کورمان در سال 2009 درمورد عقب نشینی یخچالهای طبیعی آند هشدار داده بود.

چاکالتایا یخچال معروف بولیوی 80٪ از مساحت خود را از سال 1982 به بعد از دست داده و یخچالهای طبیعی پرو در طی 35 سال گذشته یک پنجم حجم خود را از دست داده اند و 12٪ از آب آن در اثر جاری شدن به مناطق ساحلی یعنی مسکن 60٪ جمعیت پرو ، از دست رفته و اگر روند گرم شدن ادامه یابد با نتایج بدست آمده بسیاری از یخچالهای طبیعی رشته کوه آند طی بیست سال آینده بطور کلی از بین خواهند رفت که نه تنها تهدیدی برای آب ذخیره هفتاد و هفت میلیون نفر جمعیت این ناحیه است بلکه موجب کاهش تولید برق مصرفی کشورهای پرو، بولیوی ، اکوادور ، ... خواهد شد. ذوب یخ موقتا" موجب جاری شدن شدید آب و سیل های عظیم آمازون و وادار ساختن صدها هزار نفر از مردم به ترک خانه هایشان در سال گذشته شد. در دهه آینده دانشمندان پیش بینی کرده اند که سیلاب ناشی از ذوب یخ با کاهش یخچالها به قطره تبدیل خواهد شد و عمر ذخایر آبی طی فصول خشک به طور پیوسته به پایان خواهد رسید. کشاورزان مناطق کوهستانی نزدیک به لاپاز گزارش داده اند که ذخایر آبی کاهش چشمگیری داشته اند ، بریشیرز روز چهارشنبه اعلام کرده که پیش بینی های بعمل آمده آینده خوبی برای نسل های بعدی را نشان نمی دهد. 

منبع:http://mountainflower.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد