گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

باز هم هشدار به کوه نوردان


انجمن پزشکی کوهستان ایران: به دنبال ورود یک سامانه بارش‌ زا از اواخر هفته گذشته به کشور و بارش برف در بسیاری از ارتفاعات، بهمن‌های متعددی در مناطق و جاده‌های کوهستانی ریزش نموده که متاسفانه منجر به مرگ تعدادی از هموطنان عزیزمان گردید. با توجه به ادامه ناپایداری ‌های جوی و احتمال تکرار حوادث مشابه، کمیسیون کوه نوردی ایمن لازم می‌داند توصیه‌ها و هشدارهایی را به کوه نوردان، علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی و هموطنان عزیز ارائه نماید.


لازم به تاکید است که در طول 50 سال گذشته اکثر حوادث مرتبط با بهمن در کوهستان ‌های کشور در نتیجۀ همزمانی جو ناپایدار (ریزش برف) با روزهای پایان هفته رخ داده است. این نکته‌ای است که بررسی آمار سوانح بهمن طی چند دهه اخیر نیز آن را تایید می‌کند.

کوه نوردان و علاقه‌مندان باید در نظر داشته باشند که بسیاری از شیب‌ های کوهستانی کشورمان، همواره پتانسیل لازم برای تولید بهمن‌ های مرگبار را دارا می ‌باشند اما به دلیل نبود یا کمبود برف به میزان لازم، تنها در مواقع بارش‌ سنگین برف، تولید بهمن می‌کنند. بنابراین باید با هوشیاری و درک موقعیت‌های خطرناک در شرایط جوی ناپایدار از درگیر شدن با شیب‌های مستعد تولید بهمن خودداری نموده و برنامه صعود یا اسکی خود را به زمانی مناسب موکول کرد.


توصیه‌ها:

1- بیشترین تعداد بهمن‌ها در شرایط برف تازه (برف تازه برفی است که در حال باریدن بوده یا تنها چند ساعت از بارش آن گذشته است) تولید می‌شوند. در این وضعیت، از رفتن به کوه، اسکی و حتی مسافرت در جاده‌های کوهستانی جداً بپرهیزید.
  
2- بارش برف به همراه باد شدید (طوفان) از مخاطره ‌آمیزترین وضعیت‌ها برای تولید بهمن در کوه می‌باشد. در این وضعیت، برف در شیب‌ها با سرعت غیر قابل تصوری انباشته شده و پتانسیل تولید بهمن به شدت افزایش می‌یابد. در چنین مواقعی بهترین تصمیم، ماندن در مکان‌های امن می‌باشد.

3- باد به تنهایی (بدون بارش برف) از توان فوق‌العاده زیادی در جابجایی حجم زیادی از برف برخوردار بوده و می‌تواند به انباشت برف در شیب ‌های مخالف باد سرعت بخشد. در شرایط طوفانی خود را در معرض این شیب‌ها قرار ندهید. 
منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/
نظرات 2 + ارسال نظر
ندا یکشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:23 ق.ظ http://lore.blogsky.com



اتفاقا من دیروز که دربند بودم با این که چن روز بود برف نیومده بود ولی یه بهمن خفیف دیدم. البته ما ای سمت کووه بودیم ولی بهمن اون طرف کوه ریخت ولی من که یه بار تجربه بودن تو بهمن و داشتم خیلی ترسیدم

سلام نگران نباش منم جمعه به جای بودم که برف زیادی باریده بود حتی یه جا که هر لحظه امکان ریزش بهمن بود دوستم دستکش شو باد برد ولی من رفتم اوردم فقط من اکثر مطالب را مربوط به همان فصلی که در ان هستیم میذارم فرصت کردی بخون خیلی مفید هستند میبینی یه روزی مثل دیروز به کمکت میرسه

ندا یکشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:23 ب.ظ http://lore.blogsky.com




ممنونم

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد