گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

در کوهنوردی مواظب مسمومیت با مونو اکسید کربن در چادر ها باشید



انجمن پزشکی کوهستان ایران: شماره های اخیر حامیان محیط زیست پزشکی اطلاعات خیلی مهمی برای جلوگیری از  مسمومیت با مونواکسیدکربن کشنده ( اکسید کربن ) در چادر ها را نشان می دهد. در زیر گزیده ای از نتیجه گیری مقاله ای با این مرجع برای اطلاعات بیشتر وجود دارد.

گزارش مورد تایید است که مسمومیت با اکسید کربن در داخل چادر و غارهای برفی نادیده گرفته شده است و به احتمال زیاد این مشکل به طور بالقوه حتی در ارتفاع بلندتر تعداد عوامل خطرسازتری برای مسمومیت با اکسید کربن داشته باشد. با وجود گزارشات متعدد حکایتی از کوهنوردانperishing  در گردش در مجالس کوهنوردی در مورد اینکه مسمومیت با اکسید کربن در قله های هیمالیا خطر ندارد یافت نمی شود .

تشخیص مسمومیت با اکسید کربن در مراحل اولیه ممکن است به دلیل ماهیت nonspecific است و علایم شدیدتر در ارتفاع بهAMS شباهت دارد.

هنگامی که افراد در یک جا هستند علایم آن بدتر میشود و این به احتمال زیاد بعضی از مواقع هنگامی که افراد به بالاترین سطح در معرض اکسید کربن هستند رخ می دهد  مانند استراحت در چادر و پخت و پز  در ساعات های طولانی . همه باید در تلاش برای جلوگیری از غلظت اکسید کربن برای رسیدن به سطح خطرناکش باشیم . برخی از شواهد و مدارک در مورد نحوه انجام این کار صورت گرفته است ولی برخی از آنها نتیجه ای ضعیف بدست آورده اند فرصت هایی برای تحقیق در این باره و مربوط به منطقه جالب و فراوان است.

با استفاده از راه های آشکار سازی اکسید کربن ایمنی را افزایش دهیم ما امیدواریم که هیچ موردی از گزارشات افراد جوان و سالم که در حال مرگ هستند وجود نداشته باشد

خلاصه ای از عوامل خطر ساز برای مسمومیت با مونواکسید کربن در چادر : 1 – پخت وپز ( اجتناب از جوشانیدن دراز مدت ، نگه داشتن اجاق گاز تحت فشار ، استفاده از سوخت های سفید خالص ، استفاده از تابه قطر کوچک ، استفاده از حداکثر شعله آبی و جلوگیری از شعله کم و اگر شعله اجاقتان زرد رنگ بود و برای مدتی متوجه آن نشدید آن را خاموش کرده و چند دقیقه چادر را تهویه کنید).

2- اگر در یک کمپ به مدت طولانی اقامت دارید و این بیماری در شما دیده می شود ( علایم آن : سردرد ، افزایش تعداد ضربان قلب ) باید چادر را در وقت های منظم تهویه کنید.

3 – نباید بزاریم برف روی چادرمان قرار بگیرد چون باعث جلوگیری از نفس دادن چادر میشود.

4- در ارتفاع بلندتر این بیماری بیشتر شایع است. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد