گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

اهمیت نقش باطوم در کوهنوردی:

اهمیت نقش باطوم در کوهنوردی:

 برای ادامه مطلب بر روی عکس کلیک کنید

 انجمن پزشکی کوهستان ایران: اگر چه نقش آماده سازی در کوهنوردی غیر قابل بحث است ولی در عین حال بدن انسان ممکن است در معرض سختی ها و فشارهای طبیعی قرار گیرد ، وزن ترکیبی بدن انسان و کوله پشتی فشار قابل ملاحظه ای را به روی زانوها ، پاها ، رانها و ستون فقرات  وارد می سازد که ورم مفاصل و دیسک کمر از نتایج آنها هستند. تعداد کوهنوردانی که از درد زانو و ناراحتی کمر می نالند کم نبوده و نباید آنها را کم اهمیت تلقی کرد. 

بنابراین بیشتر کوهنوردان و راهپیمایان خود را با باطومهای اسکی تلسکوپی مجهز می کنند که مهمترین تبلیغ برای این باطومها خود آنها هستند ،اگر چه استفاده از باطومها در پیاده روی و کوهپیمایی نمی تواند آسیب وارده به زانوها و مفاصل را التیام بخشد ولی برای جلوگیری و کاهش چنین صدمه هایی در آینده میتواند مفید باشد . با هر بار استفاده از باطوم اسکی 5 تا 8 کیلوگرم سنگینی از قسمتهای پایین تر بدن کاسته میگردد که این معادل 13 تن در طول یک ساعت پیاده روی زمین مسطح میباشد و این مقدار در هنگام پایین آمدن از سرازیری به 34 تن میرسد.

 انتقال فشار از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی بدن علاوه بر حفاظت از مفاصل ( زانوها) باعث پخش یکنواخت فشار میگردد که در نتیجه کوهنورد کمتر احساس خستگی می کند این یک حقیقت جالب توجه است که اگر در خلال یک برنامه متوسط با 4 ساعت صعود و 3 ساعت فرود از باطوم اسکی استفاده شود ، کاهش فشار وارده بر اندام تحتانی بدن بطور تقریبی به اندازه 200 تن مشاهده می شود. باطوم ها می توانند موقع پیاده روی هم مفید باشند ، آنها از طریق زیر به حفظ تعادل نیز کمک می کنند:

 1- در زمین های لغزنده و خیس

2 - روی برفی که وقتی که مسیر و راهها از برف پوشیده شده است

3 - روی خط الراس هنگام باد یا هوای طوفانی

4 - روی سنگریزه های سست یا تخته سنگها در زمین سخت و دشوار و یا در هوای بد و نامناسبی که باطوم از سر خوردن جلوگیری میکند و از خطر احتمالی می کاهد

5 - ............

 نحوه استفاده از باطوم:

آهنگ منظم راه رفتن با باطوم، نفس کشیدن را آرام مى‏کند و بنیه را افزایش مى‏دهد، در نتیجه در پیاده روى در سر بالائیها، ریه ‏ها بهتر کار مى‏کند . استفاده از باطوم کشیدگى مفاصل و ماهیچه ‏ها را کم مى‏کند و بنابراین براى جلو گیری از کشیدگى پیشنهاد میشود . نتیجه استفاده از باطوم کشیدگى زانو را تا مقدار زیادی کاهش مى‏دهد.

از صدمات شایع در استفاده از باتوم

در زمین مسطح: رول باتوم‏ها را طورى تنظیم کنید که با دستها زاویه 90 درجه را داشته باشند . هنگام اریب رفتن : در شیب پائین، باطوم بلندتر و در شیب بالا، باطوم کوتاهتر شیب به طرف پائین: طول باطوم را زیاد کنید تا از خم شدن جلوگیرى شود . شیب به طرف بالا: طول باطوم را کم کنید تا مطمئن شوید وقتى باطوم را زمین مى‏گذارید بیش از حد کشیده نمى‏شود.

تنظیم طول: بارها ثابت شده است که مکانیسم قفل آن از پلیمرى است که 100% زنگ نمى‏زند و حتى در دماى پائین سریع و مطمئن تنظیم مى‏شود . براى باز کردن حالت قفل شدگى قسمت بالا را بگیرید و قسمت پائین را به چپ بچرخانید، هر دو قسمت بالا و میانى را تا اندازه دلخواه بکشید . براى قفل کردن قسمت بالا را بگیرید و قسمت پائین را به راست بچرخانید. تغییر ساده (راکت برف) باتوم با چرخشى کوتاه میتوانید به آسانى سبد را بین تابستان و زمستان تغییر دهید. با چرخش به سمت چپ سبد از حالت ثابت خارج مى‏شود. و به سبد زمستان یا تابستان تغییر پیدا مى‏کند، با چرخش به راست سبد جدید ثابت مى‏شود . 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد