گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

باز هم اهمیت تغذیه در کوهستان و غذاهای پیشنهادی:

 برای شام:انواع پاتری سوپ ها، رشته فرنگی، پوره سیب زمینی و نخود سبز، کرم ژله و خامه، قهوه شکلات، آرد بلغور و سیب زمینی و روغن زیتون.  

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

انجمن پزشکی کوهستان ایران: باز هم اهمیت تغذیه در کوهستان و غذاهای پیشنهادی:

نیاز به آب: دریافت آب برای حیات حتی ضروری تر از انرژی است. باید آب را به اندازۀ کافی نوشید تا برای حداقل 5/1 لیتر دفع ادرار در روز کافی باشد. فعالیت های عضلانی با از دست دادن آب برای تنظیم درجه حرارت بدن همراه است و هر چه فعالیت سنگین تر و طولانی تر باشد مقدار اتلاف آب بیشتر است. مصرف آب در ارتفاعات باعث می شود که از غلظت خون کاسته شود. کاهش زیاد آب بدن موجب کاهش توان می شود. حتی می باید قبل از تشنگی آب نوشید زیرا تشنگی علامت کمبود آب است. می توان توصیه کرد که در مدت سه ساعت قبل از شروع فعالیت در درجه حرارت معمولی 500تا 750 میلی لیتر آب به تدریج نوشید تا موجب سوءهاضمه نگردد.

 ویتامین C: نیاز به ویتامین C در هر کوهنورد 150 تا 300 میلی گرم در روز می باشد. این ویتامین نیز برای جلوگیری از خستگی مؤثر است. پذیرش و انتخاب غذا بستگی به ذائقه فردی دارد و با توجه به مطلاب گفته شده انتخاب مادۀ غذایی هر شخص با خود اوست، به شرط اینکه دارای ارزش تغذیه ای باشد. انرژی:برای یک کوهنورد 1600 تا 2000 کیلو کالری انرژی کافی است که این انرژی با مصرف کربوهیدرات ها (که نیاز کمتری به اکسیژن دارند)تأمین می شود.در این جا لازم است به غذاهایی اشاره کنیم که با اندک وسایل می توان در کوهستان آنها را آماده کرد، این مجموعه عبارتند از :

 برای صبحانه:عسل طبیعی، کره،پنیر معمولی، بیسکویت، چای، نان گندم،شیر وکاکائو، خرما، تخم مرغ، حلوا شکری، حلوای خانگی، قند و شکر.

 برای استراحت بین راه: انجیر خشک،برگه زردآلو، توت خشک، کشمش مویز، فندق، پسته، آب میوه.بدیهی است مصرف اینگونه تنقلات باید به میزان بسیار کم و در حد نیاز باشد چرا که قالب تنقلات پس از مصرف برای هضم نیاز به آب دارند که این نیاز به آب به علت عدم دسترسی مداوم به آن برای بدن ایجاد مشکل نموده و هضم را مشکل می کند. بنابراین مصرف تنقلات عمدتاٌ باید به صورت میوه های فصلی بوده و ضرورتاً در مواقع استثنایی از خشکبار استفاده کرد.از جمله میوه های قابل حمل در برنامه های کوهنوردی می توان از سیب درختی، پرتقال، لیمو، انار، خیار، لیمو ترش و موز نام برد.

برای ناهار: پوره سیب زمینی و ذرت، عدسی، ساندویج، حلوای خانگی، ساندویج تخم مرغ و خیار شور، کنسرو قارچ ولوبیا، کنسرو نخود فرنگی، گوشت قرمه آماده، بخصوص برای زمستان-کوکوی سیرک و تخم مرغ، قارچ سرخ کرده و نان وکنسرو ماهی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد