گروپی شاخه وانی هه ڵو
گروپی شاخه وانی هه ڵو

گروپی شاخه وانی هه ڵو

هپاتیت آ ، یکی از عوامل عفونت های شایع گوارشی در کوهنوردان و سنگ

هپاتیت آ ، یکی از عوامل عفونت های شایع گوارشی در کوهنوردان و سنگنوردان: 
 
 

نجمن پزشکی کوهستان ایران: همانطور که قبلا گزارش شده بود اخیرا تعدادی از سنگنوردان در منطقه پل خواب به بیماری مشکوکی مبتلا شده بودند که بعدا گزارش گردید عامل این بیماری ویروس هپاتیت آ بوده است. در اینجا اطلاعاتی در مورد هپاتیت آ برای کوهنوردان و سنگنوردان عزیز ارائه می شود تا با توجه بیشتر به مسائل بهداشتی بتوانیم ورزشی سلامت و ایمن داشته باشیم.

هپاتیت نوعی التهاب کبدی است که معمولا در اثر عفونت ویروسی به وجود می آید. 

 

 

آزمایشهای طبی: برای تشخیص بیماری با انجام آزمایشهای خون پزشک می تواند وجود بیماری هپاتیت آ را تشخیص دهد.

هنگامی که علایم بیماری هپاتیت آ در فردی ظاهر می شود احتمال آنکه در هفته های پیش از آن، ویروس این بیماری به دیگران نیز سرایت کرده باشد وجود دارد. بسیاری از نشانه های بیماری هپاتیت آ پس از گذشت چند هفته برطرف می شود، اگرچه برخی از افراد ممکن است تا ماهها بعد احساس خستگی در خود حس کنند. به احتمال کم، امکان بروز آسیب های مزمن به کبد وجود دارد. 

بنابراین پزشک برای جلوگیری از ابتلای دیگران به این بیماری پرسش هایی از شما خواهد پرسید. در صورتی که این ویروس به دیگران هم منتقل شده باشد، پزشک برای کاستن از شدت علایم بیماری برای آنها آمپول تجویز می کند.

منفی بودن نتیجه آزمایش خون به چه معناست؟ این نتیجه به این معنی است که شما تاکنون در معرض این ویروس نبوده و بالطبع از ایمنی در برابر آن برخوردار نیستید. چنانچه در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشید پزشک به شما توصیه می کند که خود را در برابر آن واکسینه نمایید.

تشخیص و درمان: عفونت هپاتیت آ معمولا شدید نیست اما گاهی باعث التهاب شدید کبدی می شود که سبب بستری شدن فرد در بیمارستان می شود.

واکسیناسیون با تزریق واکسن هپاتیت آ در بازو می توان به مدت یکسال دربرابر این بیماری ایمن شد. تزریق آمپول ثانوی در مدت ۶ تا ۱۲ ماه بعد می تواند تا ۱۲ سال در برابر این بیماری ایمنی ایجاد کند. غالبا ایمن سازی در برابر این بیماری در مورد افرادی انجام می شود که قصد مسافرت به مناطق آلوده از نظر هپاتیت آ را دارند. چنانچه اخیرا در معرض تماس با ویروس این بیماری قرار گرفته اید می توانید برای جلوگیری از پیشرفت آن خود را واکسینه نمایید.

در صورت ابتلا به هپاتیت آ پزشک به شما توصیه های تغذیه ای مناسب و پیشگیری های لازم برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران را خاطر نشان خواهد کرد.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها: بیماری مرموز در بین سنگ نوردان:
انجمن پزشکی کوهستان ایران:
 اخیرا خبر شیوع بیماری مرموزی توسط چند تن از سنگنوردان در منطقه های بند یخچال و پل خواب شایع شده که عین متن سوالی که توسط یکی از سنگنوردان تهرانی در وبلاگ آمده در اینجا می آید. از کلیه عزیزان و سنگ نوردانی که خبری و یا اطلاعاتی از دوستان خود در زمینه ابتلا و یا شیوع این بیماری دارند درخواست می شود به انجمن پزشکی کوهستان ایران ارسال نمایند :

 به تازگی از تعداد زیادی از سنگنوردان شنیده ام که به دنبال انجام برنامه در منطقه پل خواب به شدت مریض شده اند. 

از جمله بیش از 5 نفر قزوینی و تعدادی گرگانی که برنامه های جداگانه ای داشته اند با مشکلات شدید گوارشی و عفونی مشابه.

بهترین گزینه را شما یافتم تا اطلاع دهم که در صورت نیاز اطلاع رسانی لازم و توصیه های مناسب انجام شود. 

منبع:http://www.iranmountainmedicine.blogfa.com/

انواع مختلفی از ویروسها می توانند این بیماری را ایجاد کنند که روش بیماری زایی هرکدام متفاوت است.نحوه ابتلا به این بیماری ویروس هپاتیت آ (اچ آ وی) یکی از عمومی ترین عوامل عفونتزا در بسیاری از نقاط جهان است و می تواند از طریق خوردن یا آشامیدن غذا و یا آب آلوده نیز سرایت کند. این ویروس در مدفوع یافت شده و در صورت تماس مقدار اندکی از مدفوع فرد مبتلا به هپاتیت آ با دهان فرد دیگر می تواند منتقل شود. رعایت مسایل بهداشت فردی و شستشوی کامل دستها می تواند خطر سرایت این ویروس را به حداقل برساند.

علایم و نشانه ها: ممکن است افراد بدون داشتن هیچ گونه علامتی، ناقل این بیماری به دیگران باشند.

برخی از علایمی که ممکن است بروز کند عبارت است از:

* داشتن کسالتی شبیه به سرماخوردگی مختصر و متوسط

* اسهال

* بی اشتهایی

* کاهش وزن

* زردی یا یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشمها، زرد تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع)

 برخی از افراد هم ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند. 

 

* تهوع و استفراغ * خارش پوست
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد